late 90s progressief house / kick

DRe

SSM spacestation
Ik loop al een tijdje te rommelen om geweldige kicks te maken uit eind jaren 90s en dan bedoel ik niet ff samplen want dat is gemakkelijk. ik vind het wel een sport om die sound zonder samples en knip en plakwerk te verkrijgen een voorbeeld staat onder. eqen is naturlijk wel toegestaan.

Wat zijn de ingrediënten om deze kick te krijgen.

http://youtu.be/y7zrc3C95wM?t=51s

Attachments

• Schermafbeelding 2013-12-14 om 01.58.21.png
    Schermafbeelding 2013-12-14 om 01.58.21.png
    8,8 KB · Bekeken: 149
Yup standaard 909 kick en sidechain. :okdan:

een "gewone" tr-909 kick is het niet . een tr-909 kick kan niet zoveel attack EN decay tegelijk produceren. Dus klinkt het mat en iel.

waar ik tegenaan loop is in welke volgorde je moet fxen.

ik doe nu delay kort en dan eq en dan compressie. misschien is dat een verkeerde volgorde. ik heb al zoveel geprobeerd en geswitched maar die attack/decay krijg ik niet. Dacht misschien is er iemand die het wel is gelukt.

Ik zou nooit delay gebruiken op een kick. Tenzij voor iets fx'achtig..
Die drive is echt bass.. Geen decay van die kick of zo..

Ofwel een gemodificeerde 909 kick, aangezien de track van 2000 is kan het ofwel een Jomox kick zijn of 909. Er waren niet echt andere opties denk ik.

EQ doet ook veel.

Met alleen software kom je ook al aardig in de buurt hoor, zoals deze:

Maarja dat zijn dan samples.

Laatst gewijzigd:
Denk ook, er zijn verschillende versies van de 909. De eerste run heeft een zachtere mooiere en vollere kick. Meer PATS dan POTS.

Moest er trouwens een kick met een lange decay zijn gebruikt in dit nummer zou deze mix totaal dicht slibben.

Op 1.37 hoor je trouwens de bass heel goed apart van de kick. Dat is net de truc dat die bass in komt als de punch van kick eruit is om er een drive aan te geven (Wat in Techno dag van vandaag ook nog heel vaak gedaan wordt). Wat moet je dan vooral NIET doen als je dit wilt bereiken: een 909 met een lange decay.

Ik snap dat als de decay te lang is dat er dan geen ruimte meer is voor andere bass sounds. ik bedoelde met decay vooral zoals in het onderstaande voorbeeld. dan doet het veel massiever aan.
dat dicht drukken zou vast door een compressor komen. in een sidechain effect.

https://soundcloud.com/wednesdayclub/trance0004

bazzie dan zou die basssound wel behoorlijk moeten worden gecompressed zit ik te bedenken. anders is die nooit zo hard.

Laatst gewijzigd:
wat ik al eerder had gedaan was een gedetunede lowtom als decay. het lijkt het er op dat het toch zo iets moet zijn. zolaag als een tr-808 ofiets dergelijks.

Back