Analogue Smokey Smoke (Instrumental breakbeat 90bpm)

Dilago

Ouwe rot
Ik was gister mijn HD wat aan het opruimen en vond nog een leuke basis waar ik wat omheen gebouwd heb.

Misschien dat ik er nog vocalen bij doe, op zich kan dat wel denk ik. Ben benieuwd naar de meningen.

Attachments

• analogue smokey smoke.mp3
    4,7 MB · Bekeken: 64
dat is een lekkere kroef! :-)

ik zou als eerste dit flink met EQ bewerken om hem wat mooier en rustiger te laten klinken.

er zitten een aantal frequenties te peaken en zitten heel erg in de weg. maken het hel onrustig om naar te luisteren.....verder is er veel hoog maar minder midden frequenties lijkt het...

en daarna pas zang toevoegen!

Ik heb de bas weer met gitaar gespeeld, kennelijk wil dat niet.

een bas is een hele octaaf lager en dat werkt dus echt anders...dan vormt het een geheel met de bassdrum en geeft een goede lage basis/bodem.....
nu vormt de bassgitaar eerder een gehele met de toms en snare.

maar met EQ (ik bedoel dan wel alleen afzwakken!!) kan je dit nog best mooi opleuken!

Ik heb mijn gitaar in d gestemd, dus in principe zou het moeten kunnen als ik op de onderste snaar blijf zou je denken.

De lage E van een basgitaar is ongeveer 40 Herz.
een octaaf lager dan de lage E van een gitaar. de gitaar naar D stemmen geeft dan de eerst mogelijk D van een basgitaar, dat wel...maar voor een lekkere baspartij heb je toch liever de lagere tonen erbij als dat kan..

en er is een heel groot verschil in klank en boventonen tussen een gitaar en bas...bij gitaar worden de midden en hoge frequentie veel meer geaccentueerd.....bij bas de lage.

ik heb het vroeger ook vaak geprobeerd: bas uit gitaar. ik had toen geen bas. ook met octavers gewerkt..maar het lijkt nergens op. bas geeft bodem en een laag gevoel...met gitaar lukt dat niet goed.

Precies, ik heb ook geen bas en dat is ook waarom ik het zo probeerde.
Het lagere aantal hertz van een bas maakt hem dikker inderdaad en zwaarder dan een gitaar. Nou ja, er zit niets anders op dan maar even sparen voor een basgitaar want dit is ook niks zo. Ik hoor het zelf ook wel. Laag erbij werkt ook niet.

tis niet alleen de lagere Herz maar ook door de langere en dikkere snaren klinkt (boventonen) het anders. vetter, bassiger en voller!

Zucht, het is waar *gaat naar de bank met pistool*

Zo ik heb een basgitaar klinkt inderdaad stukken dikker!

Kan best wat worden dit. Die 'bas' is inderdaad nogal hinderlijk in bepaalde frequenties. Verder kan je de sounds met panning nog wat meer uitsmeren over het stereobeeld wat mij betreft. Nu klinkt alles nogal mono.

Tot slot: het is een beetje saai. Iets toevoegen aan het stuk vanaf twee minuten zorgt er misschien voor dat de luisteraar zijn aandacht bij de track houdt.

Wat ben ik blij met mijn basgitaar, de track klinkt nu al veel voller, terwijl hij feitelijk leger is geworden.

@ Stupide, ben het met je eens wat de panning betreft, maar daar heb ik verder nog niet naar gekeken. Wat er na 2 minuten bij kan ben ik nog niet helemaal uit. Misschien dat iemand zin heeft daar wat bij te pingelen op toetsen, dat zou het net af maken denk ik. Een solerende rhodes of hammond.

Zo en dan nu de update: bass is loaded.

Attachments

• analogue smokey smoke.mp3
    4,7 MB · Bekeken: 59
Laatst gewijzigd:
Dank je.

Componeren op basgitaar is leuk! :)

Back