Jaren 70 keyboard/orgel/synth spot vraagje

smackos

Gepokt en gemazeld
Weet iemand wat voor ding dit is?

tumblr_inline_mor4ufqcCV1qz4rgp.jpg

Casiotone?

(is van een LP hoes deze http://www.rushhour.nl/store_detailed.php?item=72369 geluid staat daar ook uit dit ding)

"Born to a relatively well-to-do family in Niger, Mammane was previously a UNESCO functionary and during one of his meetings came in contact with a Rwandan delegate with his Italian "Orlo" organ. He managed to persuade the delegate to sell it and came into possession of the first electronic instrument in Niger, soon starting to write interpretations of Niger folklore classics using its warbly, woozy timbre."

http://boomkat.com/vinyl/716654-mammane-sani-et-son-orgue-la-musique-electronique-du-niger

Zal wel Orla moeten zijn.

Ha cool, thanks

Een Orla dan, klinkt toch wel leuk met die drums ook, zitten behoorlijk "synth" achtige tonen in ook, doet me een beetje denken aan mijn ouwe Baldwin Funmachine

Het doet mij denken aan een oud orgeltje wat ik ooit eens gevonden heb. Vooral de ritmebox vond ik erg deprimerend. :D

Hier een uitgebreider verhaal over Mamman Sani. Hij is nogal hip momenteel. Ook nog een documentaire, maar ik geloof niet dat hij het over zijn eerste orgel heeft.

Ik heb geen jaartal kunnen vinden, maar wel dat hij uit de 'early eighties' komt. Ik gok zo'n 1981-1983.

In de tekst van het album staat:
"New pressing with printed covers of 1000, reissue of his 1978 cassette.". Dus de foto is van na 1978.

Misschien leuk:

Vroeger was het Amerikaanse RCA bekend onder de naam RCA-Victory.
Het Victory gedeelte is ooit verkocht geweest en is later verder gegaan onder de naam Japanese Vicotry Company.
JVC dus :)

Ik heb daar een "limited edition" van gehad met zilveren toetsen. Stiekem wel een cool dingetje hoor met fijne geluiden

Er zit een Ensemble-effect op: dus kan hij doorgaan voor string-ensemble. De monofone synth-klankjes mogen er ook zijn. En de ritmebox zet een Volca het schaamrood op de kaken. Dus al met al; een geslaagd bakje. En dat voor een paar tientjes. Als je er eentje tegenkomt: zeker oppikken.

Zit daar dan ook zo'n vet Sleng Teng riddim in dat ding? ;)

Hehe.. De KB 700 van JVC, Heb er 2.
Eentje met een, bijna compleet dood toetsenbord.. maar de cheesyritmebox doet het nog :)

Was toch wel nieuwsgierig geworden.. dus later toch maar eentje gescoord.. stond bij een familie te koop en was van opa geweest :D
Die mono geluiden zijn ook best leuk idd.. stringensemble is wel oke maar is geen Solina ;)
Brassy dingen zijn leuk maar 't is wel een parafonisch filter.. dus. Al met al leuk ding.
Moest voor de laatste 75 euro betalen maar had misschien gewoon wat moeilijker moeten doen bij het afhalen en oud hollandsch moeten afdingen.. :D

Hier een clipje wat ik een keertje opgenomen had.. ps. hats komen niet uit de JVC..

Deze thread laat nog eens zien dat er nog een compleet parallel synth universum is in de keyboard sfeer, dat ik natuurlijk weer helemaal uit mijn hoofd moet gaan leren. Volgens mij zijn er ook nog Technics analoge/key dingen. Ik geloof dat ook Brother (breimachines/typemachines) nog wat gedaan heeft.

En los daarvan ben ik toch wel benieuwd hoe Mark-T dit heeft weten op te googlen. Als je die afbeeldingen link googlet dan kom je alleen op 'mammane sani et son orgue' achtige hits.

Back