wat houdt een mixer precies in?
Mixer/mengpaneel; wat het doet is dat je signalen bij elkaar optelt (summing) en je het volume van elk signaal afzonderlijk kunt regelen.
Da's de absolute basistaak.
Stel, je hebt 1 synthesizer. Je plugt er een hoofdtelefoon in, en dan kun je luisteren naar het geluid. Nu koop je er nog een synthesizer bij. Echter, er past maar 1 hoofdtelefoon op je hoofd, en de hele tijd ompluggen werkt ook niet. Nu kun je ze wel allebei voorzien van een setje speakers, maar da's ook niet ideaal met opnemen.
Door beide synths in de mixer te prikken en de hoofdtelefoon op de mixer aan te sluiten hoor je ze tegelijk.
Een audio-interface heeft ook een mixer in zich zitten, alleen is het voornaamste verschil dat alle bedien-elementen bij een digitale mixer vaak op het ding zelf al aanwezig zijn, terwijl je bij een interface afhankelijk bent van de software.
en moet ik analoge mixer of digitale?
hoe sluit ik een mixer aan op mijn computer?
welke kabels heb ik allemaal nodig om dit draaiende te maken?
1) Je budget laat een bescheiden analoge toe.
2) op je interface. Als je dat ook nog niet hebt, geen mixer kopen maar een interface, daar heb je in 't begin meer aan.
3) begin eens met kabels van je apparatuur naar de mixer toe.
De HS7 heeft zowel XLR als jack-inputs. Een beetje mixer heeft zowel XLR als jack-outputs.
Waarom geen digitale mixer kopen: alles voor dat geld is niet de moeite waard, ook niet oudere 2ehands dingetjes zoals een Yamaha ProMix (doe dit jezelf niet aan). Waarom geen analoge mixer met USB kopen: voor je budget krijg je niks fatsoenlijks. De goedkopere "mixers met USB!!!" zijn niet goed als audio interfaces (hoge latency, ontbrekende ASIO-drivers, stereo in/uit op z'n hoogst).
Welke interface moet je halen? Hangt er van af wat en hoeveel je er op aan wil sluiten en welke computer er aan komt te hangen.
Het verhaal van "analoge mixers kleuren" - correct, maar pas bij hogere bedragen wordt het interessant. Een Behringer Eurodesk wordt niet gekocht voor z'n befaamde kleuring.