studiomonitoren en mixer

Carin

Nieuwkomer
hey,

Ik heb pas studiomonitoren gekocht. de yamaha hs7. ik heb begrepen dat je studiomonitoren het best op een mixer kan aansluiten. klopt dit? zo ja, welke mixer kan ik het beste gebruiken. mijn budget is rond 200-300 euro. en wat houdt een mixer precies in? en moet ik analoge mixer of digitale? hoe sluit ik een mixer aan op mijn computer? welke kabels heb ik allemaal nodig om dit draaiende te maken?

groetjes

Hi Carin,

Welkom!
Je kan een hardware (analoge of digitale) mixer op je Yamaha's aansluiten of een virtuele (soft) via een (al dan niet uitgebreide) geluidskaart die in of bij je computer zit.
Hangt er zowat vanaf hoeveel ingangen je in eerste instantie nodig hebt en wat je er allemaal wilt aansluiten (synths, microfoons, gitaar, cd's, platenspelers etc...).
Kabels hangt een beetje af van de uitgang(en) van je gekozen mixer/geluidskaart.
Geen idee wat voor mixers je hebt voor 200à300 euri.
Ik kan wat merken noemen maar mijn smaak is niet direkt de smaak van anderen en dat verschilt voor iedereen ;).
Wat wil je ermee doen? Synth muziek maken?, VST's gebruiken op je computer?, hardware (of vintage ouwe meuk zoals ik wel wat heb :D)? Prodjoecen }:| ?

Cheers,
Exo. :mega:

Hoi,

Ik zit nu op een opleiding tot sounddesign. Mijn hoofddoel voor de mixer is mijn studiomonitoren aansluiten. Misschien dat ik er later nog ander meuk wil aansluiten. Kan je via een mixer ook microfoon opnemen? zo ja, is een mixer dan niet hetzelfde als een interface?

In meeste gevallen is het:
Interface is in the box (computer/vst's/sofsynths/ableton/reason)
Mixer is out the box (hardware synths/effecten en of een combi met vst's/sofsynths/reason)

Vraag in het nieuwe jaar aan je docent wat voor jou het best uitkomt of schets hier de situatie (wat ga je gebruiken hardware/software) die je voor ogen hebt :)

analoge mixer = heeft z'n eigen klank/kleurtoning op hetgeen wat je erin stuurt
digitale mixer = sterieler, wat je erin stuurt komt er ook zo uit, heeft vaak mogelijkheden om presets van de settings te maken

Wat sms zei ;)

Kan je via een mixer ook microfoon opnemen? zo ja, is een mixer dan niet hetzelfde als een interface?
Er bestonden mixers lang voor er computers (PC's) waren hoor.

heritage_joe.jpg

wat houdt een mixer precies in?
Mixer/mengpaneel; wat het doet is dat je signalen bij elkaar optelt (summing) en je het volume van elk signaal afzonderlijk kunt regelen.

Da's de absolute basistaak.

Stel, je hebt 1 synthesizer. Je plugt er een hoofdtelefoon in, en dan kun je luisteren naar het geluid. Nu koop je er nog een synthesizer bij. Echter, er past maar 1 hoofdtelefoon op je hoofd, en de hele tijd ompluggen werkt ook niet. Nu kun je ze wel allebei voorzien van een setje speakers, maar da's ook niet ideaal met opnemen.

Door beide synths in de mixer te prikken en de hoofdtelefoon op de mixer aan te sluiten hoor je ze tegelijk.

Een audio-interface heeft ook een mixer in zich zitten, alleen is het voornaamste verschil dat alle bedien-elementen bij een digitale mixer vaak op het ding zelf al aanwezig zijn, terwijl je bij een interface afhankelijk bent van de software.

en moet ik analoge mixer of digitale?
hoe sluit ik een mixer aan op mijn computer?
welke kabels heb ik allemaal nodig om dit draaiende te maken?

1) Je budget laat een bescheiden analoge toe.
2) op je interface. Als je dat ook nog niet hebt, geen mixer kopen maar een interface, daar heb je in 't begin meer aan.
3) begin eens met kabels van je apparatuur naar de mixer toe.

De HS7 heeft zowel XLR als jack-inputs. Een beetje mixer heeft zowel XLR als jack-outputs.

Waarom geen digitale mixer kopen: alles voor dat geld is niet de moeite waard, ook niet oudere 2ehands dingetjes zoals een Yamaha ProMix (doe dit jezelf niet aan). Waarom geen analoge mixer met USB kopen: voor je budget krijg je niks fatsoenlijks. De goedkopere "mixers met USB!!!" zijn niet goed als audio interfaces (hoge latency, ontbrekende ASIO-drivers, stereo in/uit op z'n hoogst).

Welke interface moet je halen? Hangt er van af wat en hoeveel je er op aan wil sluiten en welke computer er aan komt te hangen.

Het verhaal van "analoge mixers kleuren" - correct, maar pas bij hogere bedragen wordt het interessant. Een Behringer Eurodesk wordt niet gekocht voor z'n befaamde kleuring.

Oke,,
situatie is:
studio monitoren aansluiten,, later microfoon en synthesizers. Wat wordt mee aangeraden.
mixer, interface? welke??

Ok, ik zie 200 à 300 euro. Dan is mijn aanrader: een Focusrite Scarlet 2i2 + een Behringer mengpaneel met het aantal inputs dat je graag zou hebben.
(negeer mijn vorige post, een multi-input interface vinden voor 200/300 zal moeilijk zijn)

Waarom koop je monitoren als je eigenlijk niet weet wat je ermee moet? Eerst je opleiding volgen, dan leer je dat wellicht ook?

Of je een mixer nodig hebt, maakt maar net uit wat je wilt gaan doen. Als je 1 synth wilt aansluiten heb je geen mixer nodig. En als je er een plantje bovenop wilt zetten ook niet.

Sorry, mss een beetje botte opmerking.
Maar de vraag begint dus met wat je wilt gaan doen. Pas daarna komt de rest.

Waarom koop je monitoren als je eigenlijk niet weet wat je ermee moet? Eerst je opleiding volgen, dan leer je dat wellicht ook?

Of je een mixer nodig hebt, maakt maar net uit wat je wilt gaan doen. Als je 1 synth wilt aansluiten heb je geen mixer nodig. En als je er een plantje bovenop wilt zetten ook niet.

Sorry, mss een beetje botte opmerking.
Maar de vraag begint dus met wat je wilt gaan doen. Pas daarna komt de rest.
Ik heb nog nooit een muziekopleiding gevolgd, maar zou er voor deze specifieke opleiding (waar we helemaal niets over weten) geen documentatie bestaan over de studiebenodigdheden?

De vraag van TS wordt zowat gesteld als "ok, ik heb benzine gekocht, vertel me nu hoe ik een vervoermiddel moet aanwenden"...
Hoe sluit je je speakers aan?
Heb je een mixer met XLR uitgangen, gebruik dan XLR-XLR line kabels.
Heb je een mixer met Jack uitgangen, gebruik dan jack-jack line kabels.
Heb je een mixer met cinch uitgangen, gebruik dan eerst een verval van cinch naar jack of XLR.
Heb je een interface met XLR uitgangen, gebruik dan line XLR-XLR kabels.
Heb je een interface met Jack uitgangen, gebruik dan line jack-jack kabels.
Heb je een interface met cinch uitgangen, gebruik dan eerst een verval van cinch naar jack of XLR.
Wat moet je kopen, een mixer of interface?
Heb je ruimte, koop een mixer.
Heb je niet genoeg ruimte, koop een interface maar zorg dan wel dat je ook een computer hebt.
Heb je ruimte, koop een interface en zo hou je nog ruimte over om evt. synths of ander materiaal te plaatsen (o.a. een lava lamp :P).
No offence TS maar je vraag laat gewoonweg ruimte voor talloze antwoorden waar je waarschijnlijk nu niet direkt wat mee bent maar dat je gaandeweg in je opleiding zal duidelijker worden.

Cheers,
Exo. :mega:

Sorry,
Ik raak helemaal in de war en gefrustreerd.
Ik wil graag wachten met een interface kopen tot ik mijn macbook pro heb.
Ik moet dus een mixer kopen om mijn studiomonitoren aan te sluiten. (want ik wil niet het risico lopen mijn monitoren op te blazen als ik ze rechtstreeks op mijn computer aansluit)
Maar wanneer ik op bax.com vraag of die mixer goed is om mijn monitoren aan te sluiten zeggen ze nee en dat ik een interface moet kopen.
Is bv. de alesis multimix 4 usb pa en studio mixer een goede mixer om voor de aansluiting van mijn monitoren te gebruiken?

ooh en dit forum is om van elkaar te leren!

Om het even eenvoudig te maken voor je:
- Alles USB & Firewire = Interface*
- De rest = Mixer

Die Alesis vind ik een serieuze afrader. Waarom:
- Geen 24 bit opname
- Geen ASIO driver
- Waarschijnlijk enkel stereo via usb
Dit is dus een analoge mixer met een goedkoop audio interface'je ingebouwd. *Of omgekeerd natuurlijk

heb je mijn aanrader in #12 wel gelezen?

Sorry,
Ik moet dus een mixer kopen om mijn studiomonitoren aan te sluiten. (want ik wil niet het risico lopen mijn monitoren op te blazen als ik ze rechtstreeks op mijn computer aansluit)
Nog eens: Neen, je hebt geen mixer *nodig*. Actieve monitors kan je op alles aansluiten, de versterker zit ingebouwd dus je kan ze ook niet opblazen. Speakers "opblazen" wil zeggen dat de versterker meer vermogen kan leveren dan de speakers aankunnen - en bij actieve monitors is de ingebouwde versterker aangepast op de speakers.
Je kan ze dus gewoon op de standaard output van je Mac aansluiten.

http://usa.yamaha.com/products/music-production/speakers/hs_series/hs7/
2-way bass-reflex bi-amplified nearfield studio monitor with 6.5" cone woofer and 1" dome tweeter

Back