Welke moderne synths zullen vintage collectibles zijn binnen 30 jaar?

ja leuk ding ja.

of je hebt hem zelf ook :D

ben t met BRZ en Sunny Pedaal eens:
- spectralis
- fenix II

twijfel:
- de nieuwe SEM (pro/patch)
- mbase11
- intellijel atlantis
- falafular quad patternizer

Taurus 3
Voyager XL en gouden Voyager (met name die laatste wel een beetje kunstmatig)
Andromeda (als ze blijven werken, lijken me lastig reparabel)
Waldorf Wave
solaris

Als je kijkt wat nu de klassiekers uit de jaren 90 zijn, zijn dat de experimentelere synthesizers, die vanwege matige verkoopsuccessen voortijdig uit de handel zijn gehaald, of die geen directe opvolger hebben gekregen. Voorbeelden: Yamaha FS-1R, Korg Wavestation, Roland JD-800. Vooral voor de JD-800 worden vrij forse prijzen gevraagd, terwijl het technisch gezien gewoon een prototype van de JV-80 was, maar dan met veel schuifjes.

Als je die trend doortrekt naar de komende 30 jaar, dan moet je op zoek naar de bijzondere synthesizers. Dan denk ik niet aan een Korg MS-20-mini of iets dergelijks, maar eerder aan een Dave Smith Prophet-12, een Elektron Analog Keys, of de goede oude Roland V-Synth. Ik denk wel dat de markt veranderd is en dat men tegenwoordig meer openstaat voor synths met wat meer mogelijkheden. Dus denk ik niet dat de Prophet-12 of de Analog Keys een commerciële flop gaan worden.

Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen? Ofwel snap ik je uitleg niet zo goed.

Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen? Ofwel snap ik je uitleg niet zo goed.

Wat ik bedoelde is dat een synth wel een beetje bijzonder moet zijn. De bijzondere synths uit het verleden waren vaak geen commercieel succes en werden mede door de schaarste waardevoller.
Als je kijkt naar welke synths tegenwoordig iets bieden wat er nog niet was in 1 pakketje, dan kom ik uit op de Prophet-12 en de Analog Keys. Een MS-20-mini, of een Prophet-08 is een voortborduursel van bestaande producten. Een VA kun je ook op je computer draaien. Dus zit hem de winst in nieuwe functies met fysieke hardware.

Wat dat betreft zou men volgens mij nog een stuk verder kunnen gaan. Als je toch (analoge) hardware aanstuurt met software: waarom dan nog steeds de traditionele ADSR-envelopes en dergelijke? Met software zouden de mogelijkheden eindeloos moeten zijn. Dus bijvoorbeeld envelopes met eindeloos veel stappen en loop/morph-functies. Maar dat wil het publiek schijnbaar niet, gezien de resultaten die ze op Youtube plaatsen (steeds dezelfde standaard analoge klanken, die ook uit een simpele SH-101 zouden kunnen komen).

Alles wat Mr. Cwejman bouwt word goud waard vanaf t moment dat i overlijd. Tenzij hij z'n zoon erg goed opgeleid heeft.

Roland JD-800. Vooral voor de JD-800 worden vrij forse prijzen gevraagd, terwijl het technisch gezien gewoon een prototype van de JV-80 was, maar dan met veel schuifjes.

Het is de enige synth die deze vorm van synthese heel vlot begrijpbaar en programmeerbaar maakte, en het is een Jupiter.En op classics duidelijk hoorbaar. Deze zou ik dus met stip aanduiden als 90 classic.

Een D50 met pg is toch een stuk minder handig.

de jd800 is een leuke aparte synth, toch zakt ie alleen maar in prijs en fors
reden oa keyboardproblemen en heel veel nieuwe synths met veel knopjes
het is zo makkelijk nog niet klassiekers te voorspellen kennelijk
een van de criteriae lijkt me dat ze het dan ook nog moeten doe en/ of enigszins reparabel blijven
en ze moeten of in grote aantallen gemaakt en gebruikt zijn , of heel erg exclusief geweest zijn ( maar wel weer bekend)
ik ben benieuwd

Er zijn inderdaad terug veel synths met knopjes, maar dan gaat het toch meestal om analoog/VA daar waar een JD dezelfde toegankelijkheid biedt voor synthese met (mini)samples als uitgangspunt. Dat kom je niet veel tegen. Een MS2000 met zijn DWG waveforms misschien, maar die is klankmatig voor mijn smaak toch een pak minder en de polyfonie nekt hem een beetje.

Wel jammer van die problemen met de keyboardlijm van de JD-800. Misschien een goed idee om de gewichtjes in hot glue in te kapselen als je nu nog geen lijmprobleem hebt?

een van de criteriae lijkt me dat ze het dan ook nog moeten doe en/ of enigszins reparabel blijven

als dit een criteria is dan komt er geen klassieker meer bij. ;)
met alle smd elementen.

SMD, ik vind het ook niet zo fijn.
Maar ik moest meteen aan de Sherman Filterbank denken.
Ook SMD...

Maar wat mij betreft zeker een gegadigde om later een klassieker te worden.:)

De rodec sherman restyler wordt vast een classic FX: niemand wil 'm - ik heb er één :)

Weet je, er zijn ook apparaten die niemand wil en over 30 jaar nog steeds niemand wil. Die worden ook classics, op hun manier. Maar niet helemaal zoals in dit draadje bedoeld is. :D

(zonder gein lijkt de Rodec Sherman me ook wel een leuk ding hoor)

de TT 303 wou ook niemand… Lag te koop in 2e hands winkels voor 40 of 20 dollar. En plots veranderd de muziekwereld.
Er zijn auto's die ook niemand wou - ik denk bijvoorbeeld aan een porsche 914. Je moet eens proberen een betaalbare te vinden met een 2 liter, in goede staat.
Soms is een faling achteraf een zeldzame wannahave.
Soms zijn de klassiekers dood, worden ze nagemaakt en lijkt het alsof de namakers meer geld verdienen dan de originelen. Kijk maar naar de technics SL 1200 platendraaier. Technics is gestopt met ze te bouwen. Ze werden niet meer gekocht (omdat ze niet stuk gaan en de 2e hands markt enorm is) Reloop maakt ze na met midi knoppen er op. Wie weet hoe evolueert dat nog - of zou 't voorbij zijn? Anyway. De prijzen van een technics zullen vermoedelijk nooit meer onder de 250 euro zakken voor een goeie.

Maar iets anders: is een sherman filterbank een synth? Of niet?

Back