Yamaha SY77 hetzelfde als Yamaha DX7II

ik heb serieus echt niet veel lui zien slepen met een sy77,
meer met roland stuff, entertaimentkeyboards, hammondclonen , zelfs w30's, an1xen
en anders voyager, masterkeyboards (er zijn ook modules van de dx serie )etc.

Het ligt eraan naar welke muziekgenre je kijkt.
Over het algemeen is de synthesizer een zeldzaamheid geworden. Het is allemaal stagepiano, Rhodes en Hammond. Eventuaal gecombineerd in een rode bak van Nord.
Met een beetje geluk kom je nog een Yamaha S90 of Motif synthesizer tegen, maar die staan meestal ook geprogrammeerd op piano, rhodes of strings.
Ik verlang terug naar de tijd dat men een pianoklank uit een Roland JX-8P moest weten te toveren. Dat klonk op zijn minst anders.

nee voor op het podium heb ik genoeg aan een a6 een roland vk8m en misschien een of ander obscuur monofoontje een voyager kan ook.

zit trouwnes net te denken , vreemd criterium of een zgn profi ( lees bekende naam vaak vanuit betere tijden ) een keyboard heeft bespeeld zou iets zeggen over de kwaliteit en gewildheid.
hoe moet dat dan met alle promocontracten of met zo iemand als stevie wonder. die heeft zowat alles bespeeld en daarmee dus is alles geclassificeerd als profi ?
manfred mann's sound is voor mij toch vooral minimoog en soms een hammond als extra begeleiding. maar ja wat ie allemaal als tax deductables heeft aangeschaft weet ik ook niet natuurlijk

Het is slechts een constatering dat veel beroemde DX-7-bespelers zijn overgestapt op een SY en niet op een DX-7II. Dat kan de topicstarter helpen in zijn keuze.

Als het zou gaan om sponsoring, zouden ze niet overstappen van Yamaha naar Yamaha...

de prijs van n dx gaat omhoog omdat ie belastingvrij is en de sy is goed omdat 3 pro's m gebruiken....right
dat is wel behulpzaam ja :D
ik vond de dx7 altijd lekker ruisig en de keys vind ik fijn

Guus Meeuwis tourt met een DSi Prophet 08.... er zijn talloze bandjes die een DX7 mee nemen, of een Juno 106 of 60, of inderdaad een Nord, of een Hammond, een A100 of B3. En de kleinere dingen, de Korg Micro's, een Moog Taurus, ach, de halve Moog collectie komt ieder jaar weer voorbij. Pere Ubu met een Theremin, noem maar op. JX3P, JX8P, alles staat er . Alleen kazige bandjes nemen dat Motif spul mee. Van die 3FM rommel meuk bandjes. Een SY77 heb ik hier nog nooit op het podium gezien.

Dussssssssssssss..... wil je als Toto klinken of als Level 42, doe je ding. Ga ik alvast m'n teiltje pakken :P

Ik heb een DX7 gehad, pain in the ass om te programmeren. Heeeeeel erg fijn midi keyboard. En als je de moeite neemt en er echt voor gaat zitten kan het ding geluiden produceren die ik zelden uit een andere bak heb horen komen, zeg maar nooit.

overigens heb ik de 2 draadjes samengevoegd :)
TS had nogal de neiging wat veel draadjes te beginnen over dit onderwerp.
ook naar juiste forum verplaatst

SY77 of DX7II

Ik heb een tg77 en een dx7IId

Voor mij is het de DX7IId

Beiden bieden het DX7 klankkleur en gevoel die ik wil (beter dan mn kronos en andere synths met FM).

De bediening van de DX7IId is een stuk vriendelijker dan de tg77.

Omdat beiden zo gebruiks vriendelijk zijn zijn het meer preset bakken voor mij, klankje die je zoekt even zappen en hooguit wat bij tweaken.

De tg77 heeft digitale effecten uit 1989 ingebouwd. daar zijn de presets mee vervuild. Je zit niet te wachten op digi effecten uit 1989, dat slaat nergens op ;)
De dx7IId, geen effecten, gewoon routen door je effecten bank of vst's en rondo. je hoeft niet te graven in menus om de 1986 effecten uit te schakelen.

Nu zou ik wel blij zijn met een SY77 ipv een DX7IId/fd. Maar liever een dx7IId als ik moet kiezen.

DTmaster is op zoek naar een DX7II voor het echte Fulltines geluid.

Mijn TX802 kan ie gewoon overnemen, maar hij -denkt- dat die anders klinkt dan een DX7II;
beide hebben echter geen effect-unit en klinken dus voor hem te droog.

Blijkbaar heeft een SY77/TG77 dat wel, dus dan moet ie die maar nemen.

P.S. het gaat 'em vooral over dit geluid, waar volgens mij een chorus-effect overheen zit. Zo niet, dan zijn het 2 stereo-ontstemde versies van dezelfde (fulltines)voice.

Bij de laatste video staat op youtube de link met de sounds. Die kun je direct in je tx802 laden, dan klinkt die precies hetzelfde. Het detune effect waar je het over hebt zit in de voice zelf, hoewel een chorus en galm de boel wel mooier maken. Had bij de dx7 mk1 altijd een losse chorus erachter.
Kiezen tussen tx802 en sy77 is lastig, zijn echt twee verschillende zaken. Voordeel tx is dat deze direct alle sounds van de dx series kan inlezen via midi. Is echter zonder editor nauwelijks te bedienen. Sounds omschakelen via het frontpaneel wil nog wel lukken, de rest is een drama. Een dx7 mk1 en 2 zijn wat dat betreft in vergelijking zeer gebruiksvriendelijk, en daar wordt je al niet vrolijk van.
Enige nadeel van de sy is dat deze niet direct dx sounds kan inlezen. Deze moet je omzetten met een programma op je pc. Sy99 heeft betere effecten en sample optie. Als je voor een sy gaat zou ik deze serieus overwegen. Zowel de 77 als de 99 kunnen twee fm-sounds layeren. Programmeren op het instrument is veel makkelijker dan de dx7 series. Koop je een sy check dan de diskdrive als je van plan bent deze te gaan gebruiken. Vaak moet de snaar hierin vervangen worden.

Ik had het filmpie niet op Youtube zelf gekeken, maar daar staat inderdaad dat het een droge DX7II is:
This was recorded into mixer YAMAHA MG82CX + M-Audio Audiophile 2496 (without pos-edit and pos-effects, only DX7 IID audio).

Momenteel heb ik geen PC met DX Manager in de buurt staan van de TX802, dus de handel in m'n TX802 pompen gaat nu effuh niet lukken.

de prijs van n dx gaat omhoog omdat ie belastingvrij is en de sy is goed omdat 3 pro's m gebruiken....right
dat is wel behulpzaam ja :D
ik vond de dx7 altijd lekker ruisig en de keys vind ik fijn

Sommige dingen moet je met een korreltje zout nemen. ;)

De SY-77 is niet minder goed dan een DX-7II, hij is goedkoper en heeft nog veel meer mogelijkheden. Heeft iemand de broodnodige filters al genoemd? Die heeft de SY-77 wel en de DX-7II niet.

De fijne keys van de DX-7 zitten ook op de SY-77, en dan wél met 127 stappen velocity.

Wat de pro's betreft: soms weet je het zelf even niet en ga je kijken naar wat de pro's gekozen hebben. Zij hebben hele R&D-teams tot hun beschikking, dus moet dat geld goed gespendeerd zijn, zou je denken...

Ik heb me een paar weken geleden ook terug een SY77 aangeschaft (ik had vroeger nog een TG77 en dat geluid liet me niet los).

Editen via de synth is redelijk gemakkelijk, ik heb al erger gezien. Ik ben nu SY Manager en Midi Quest 11 aan het testen, werken alle2 behoorlijk. Voorkeur gaar naar MQ11 door de schuifregelaars, werkt heel vlug.

Er zijn een pak geluidsbanken beschikbaar voor de SY77 met enkel AFM sounds en deze klinken heel goed :

- Analoguesque Analog Dreams (ik weet niet of je die nog ergens kan kopen?) : heel overtuigende recreatie van analoge synths.

- Electric Himalaya (http://www.electric-himalaya.com/yamaha_sy77_sy99.html): heel mooie pads

Peter.

II

II

De DX7 MK 1 klinkt anders dan bijvoorbeeld de DX7 IID of de SY77 , dit
komt door de elektronica die ze gebruiken om het digitale ruis te verminderen .
Dit maakt ook het geluid van de DX7IID anders , De DX7 MK1 heeft dan iets meer ruis
maar ik vind ook meer karakter dan de DX7IID .

De DX7 MK 1 klinkt anders dan bijvoorbeeld de DX7 IID of de SY77 , dit
komt door de elektronica die ze gebruiken om het digitale ruis te verminderen .
Dit maakt ook het geluid van de DX7IID anders , De DX7 MK1 heeft dan iets meer ruis
maar ik vind ook meer karakter dan de DX7IID .

Dat is bekend en daarom kiezen sommigen voor de originele 10-bits DX-7. Ondanks dat ze onderhand 30 jaar oud zijn en de geheugenbatterij overleden is.
Maar wil je Tines, dan wil je full Hi-Fi sprankelende klanken zonder ruis, met filters en een berg effecten, die in 1989 grootser klonken dan ooit.
Ik denk dat de ultieme Tines niet uit een Yamaha komen, maar uit een Wersi. Laat 'groots' maar over aan de Duitsers. :)

De korreltjes zout zijn voor mijn rekening. Dus neem genoeg.

De korreltjes zout zijn voor mijn rekening. Dus neem genoeg.

220px-SaltBlock.jpg

:D

Wat de pro's betreft: Zij hebben hele R&D-teams tot hun beschikking,

kijk je niet wat teveel naar formule 1 of zo ? :D
of geloof je het zelf ?:okdan:
manfred mann: " he sjon, wat zal ik vandaag eens gaan aanschaffen "?
sjon:" nou manfredd ( duits net als wersi ), ik heb die raporten von numark und yamaha geliesen. da's pq variant von fm7 ist punkt 0.2 grober als beim sy77
manfred:" ach so, dan koop me zo maar gauw ene , voor op de buhn , wat zou ik sonder jullie toch moeten beginnen".
beiden : "hahahaha"

Laatst gewijzigd:
kijk je niet wat teveel naar formule 1 of zo ? :D
of geloof je het zelf ?:okdan:

Mij is geleerd: 'bij twijfel niet afslaan en de wegwijzers volgen'. :D

Manfred Mann is een uitzondering. Hij heeft zijn Minimoog ingeruild voor een el-cheapo midi-keyboard en een Roland JV-1010. Maar goed: het klinkt net zo goed. Dus wie heeft hier ongelijk?

Verder maakt het mij niet uit wat de TS kiest, als het maar niet in zijn nadeel is.

nee de SY-77 is een beetje ondergewaardeerd las ik en toch zou hij beter moeten

Hoe dan ook ik ga het morgen uittesten :)

Back