Elkatwin 61 met probleempje.

Thepope2

Vintage rommel rules!
Enige tijd(5 jaar=() geleden heb ik een elkatwin gekocht,

en na even kwam ik er achter dat hij noet zo tof is als de verkopen mij beloofde, hier en daar wat simpel probleem zoeken gedaan maar niets gevonden.

nu ik werkeloos ben dacht ik: No time like the present.

Het probleem
de twin heeft 2 identieke printplaten die mijns inziens voor de verwerking van de sounds zijn(zitten vol lm13700's) en de knoppen voor het selecteren zitten hier ook op.
de A kant werkt alleen niet zo tof als de B kant.
De B kant werkt prima, de A kant doet lang niet altijd mee, de A kant gaat pas mee doen als de B kant zijn symphonic ingeschakeld is.

als ik de boards van de A en B kant verwissel verandert er niets, --> dus zal het niet in deze boards zitten.

ik heb helaas geen schema's en nu even geen ideeën meer.

is er iemand die een idee heeft?

Hier een YT filmpje met een demo:

alvast bedankt
JAn

na heel veel schoonmaakwerk ben ik wat tegengekomen.
op een van de prints zijn een aantal banen verbroken en er is een chip vervangen.

de mk50242 is vervangen door een Mo86b1

van de laatste kan ik helaas geen (Bruikbare)datasheet vinden.
Op datasheetarchive staat hij wel als vervanger.

wat is nu handig, print naar originele staat brengen?

Cheers
JAn

Jan,

Het is M086B1, cijfer 0 op de 2de plaats niet letter o

Google dat en de datasheet kan je vinden ;)

Ik zou hem niet vervangen.

Ga anders eens op zoek naar gebroken solder joints onder de connectoren etc. of soldeer gelijk alle connectoren opnieuw. de schakelaars en jacks kunnen waarschijnlijk ook opnieuw gesoldeerd worden.

Italiaans spul heeft wel vaker last van slechte soldeer en connectors

Italiaans spul heeft wel vaker last van slechte soldeer en connectors

daar ben ik ook achter gekomen, na 4 of 5 draden weer te hebben gesoldeerd waaonden een in een stekker...:bekdicht:

Betreft de MK50242, dan laat ik het lekker zitten zoals het zit, het werkt eventjes... -->

want als ik hem aanzet werkt hij prima, maar na een tien minuutjes, valt de b kant bijna helemaal weg. :stupid:stupid:stupid:stupid

dus zo goed en zo kwaad kijken waar dit zou moeten kunnen zitten, voelen of er dingen echt heet lopen, maar nee... niets gevonden.

dus vanavond maar weer verder zoeken, schoonmaken en opamps wisselen.

Cheers
JAn

Wel, je weet al dat de voice pcb's het prima doen.

Zonder schemas is het wel lasting ;)

Wat je ook kan doen is na 10 minute (als er 1 kant mee ophoud) even voelen, meten op teperatuur. een slecht onderdeel kan ook warm worden.

Een slechte opamp gaat vaak met een hoop gekraak gepaart. wat jij omschrijft lijkt meer op een slechte connector, kan natuurlijk een opamp zijn

suc6

Wel, je weet al dat de voice pcb's het prima doen.

wat jij omschrijft lijkt meer op een slechte connector,

suc6

Dit is gebleken,

ik zou alweer even testen en na het aanzetten deed de B kant het meteen al niet.
toen ik hem uit zou zetten kwam ik tegen de Jack kabel aan en promt daar was de B kant.
dus alle solderingen op het betreffende printje opnieuw gesoldeerd, en alle jacks extra goed schoongemaakt.
de break switch in de schakelaar wordt gebruikt om signaal door te lussen tussen de verschillende outputs. (als je de general output gebruikt en de bass output, dan zit bass niet meer in de general output)

Voor nu doet hij het dus weer prima.
even kijken hoe hij het houdt.

Bedankt voor de input

Cheers
JAn

Back