Zitten er wel "Echte Muzikanten" op dit Forum?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Silvercloud in Topic "Hoe maak ik de lead van Tiesto's 643"[/i]

ben een hele tyd bezig en dacht naief als ik ben dat muziekanten vry tolerante mensen warren tot ik dit forum ondekte
wat een afgunst hier heerst wekt myn verbazing en ja er wordt veel rotzooi gemaakt

doe er wat aan als je denkt dat je zo goed bent en jammeren dat je geen eerlyke kans krygt werkt alleen maar op myn lachspieren[/B]

Inderdaad mijn plezier om op dit forum te komen neemt steeds meer af. Ik vraag me de laatste tijd ook af hoeveel ECHTE MUZIKANTEN op dit forum zitten. Een ECHTE MUZIKANT zal een medemuzikant niet snel de grond in boren.
Smaken verschillen nou eenmaal, maar sommige mensen op dit forum doen uitspraken die bij mij behoorlijk wat ergernis oproepen. Kunnen er vanuit de organisatie geen richtlijnen komen waar je je op dit forum dient te houden, bijv. taalgebruik? Ik merk dat discussies niet altijd even OPEN zijn. Sommige mensen doen hier uitspraken die een ander behoorlijk kunnen krenken. Al is het alleen maar om het feit dat iemand muziek van een BEKENDE artiest afkraakt op zijn eigenwijze manier en waarbij er niet gelet wordt op het gebruik van SOCIAAL ACCEPTABELE UITDRUKKINGEN. Je mag gerust een mening hebben over bepaalde muziek en dit kenbaar maken. Ook als je het niets vind, maar het lijkt me slim om op het taalgebruik te letten. Ieder zijn smaak en ik heb ook zo mijn smaak.

Groet Erik

Er zitten weldegelijk muzikanten op het forum.
Wat eenieder die muziek maakt is een muzikant.

Dat niet iedereen zich altijd op een genulanceerde wijze uitlaat over tracks van anderen BV, daar ben ik het mee eens.
Maar om nu te zeggen dan een 'echte' muzikant een andere muzikant niet afzeikt....nooit idols gekeken zeker....

Om daar als leiding iets aan te doen: mijn menig is dat iedereen zijn recht heeft van spreken. Als er een reactie van iemand komt die niet door de beugel kan, of bv vloeken ed, krijgt deze persoon zeker daar een mailtje of pb-tje over.
Maar iedereen is vrij om zijn of haar mening te geven.

Muzikanten zijn misschien wel de minst tolerante lui die er zijn, ze denken allemaal meer professioneel bezig te zijn dan de ander en hebben vaak een hele sterke mening over hardware (software) of muziek. Maar ik ben het helemaal met je eens, het mag best een tandje lager.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat er relatief weinig "toetsenisten" op dit forum zitten en er (te)veel dance/house mensen welke alleen met software of een access virusje bezig zijn ofzo. Zijn toch twee hele andere werelden.

Origineel geplaatst door shappy1010
Muzikanten zijn misschien wel de minst tolerante lui die er zijn, ze denken allemaal meer professioneel bezig te zijn dan de ander en hebben vaak een hele sterke mening over hardware (software) of muziek. Maar ik ben het helemaal met je eens, het mag best een tandje lager.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat er relatief weinig "toetsenisten" op dit forum zitten en er (te)veel dance/house mensen welke alleen met software of een access virusje bezig zijn ofzo. Zijn toch twee hele andere werelden.

Ik noem mezelf ook niet echt toetsenist, omdat ik niet zo goed geschoold ben ik niet zo goed kan spelen. Ik werk ook een sequencer, maar ben denk behoorlijk muzikaal, waardoor ik toch een nummer kan maken waar ik tevreden over ben.

De beleving van het maken van muziek met alleen software, waarbij er weinig toetsenspel aan te pas komt zal een andere beleving van muziek maken zijn dan de muziek live kunnen brengen of het samenspel met anderen. Ik voel mezelf niet professioneler dan de ander. Mijn mening is dat als iemand zegt of vindt dat hij/zij beter is of dit d.m.v. zijn uitspraken laat blijken, dat het ZOU KUNNEN dat iemand die uitspraak nodig om zichzelf beter te voelen (een soort drijfveer die daardoor zou moeten ontstaan). Ik vind de uitspraak "Dat zou ik anders doen of gedaan hebben!" wat genuanceerder overkomen dan de uitspraak "Dat vind ik niets en dat kan ik beter"

Mijn muziek is ook niet beter dan die van een ander. Ik maak muziek die op dit moment het dichtst bij mijn gevoelens aansluit en waarbij ik me prettig voel.

Groet

Op internet gaat het er sowieso harder aan toe dan in het normale leven. Als iemand voor je staat ga je automatisch wat genuanceerder te werk. Dit heeft z'n voor- maar ook z'n nadelen.

Dar komt ook nog eens bij dat we hier met alleen maar mannen ziten (op 1 na ofzo) Mannen gaan over het algemeen ook wat harder met elkaar om, zeker als er geen vrouwen bij zijn. Het is een natuurlijk proces. tijdje geleden was er een vrouw (oid een vrouwen naam) die een vraag stelde die al 1000x beantwoord is. Moet je eens kijken hoe behulpzaam we dan zijn!

Wat ik wel stom vind is dat sommige leden de moderator uit gaan hangen. Of onzinnige reacties plaatsen waarin ze iemand anders gaan zeggen hoe het moet. Daar heeft de rest van het forum geen bal aan nl. Als je niks zinnigs of grappigs (dat moet ook kunnen!) te melden hebt, reageer dan niet.

Ohja... je vooroordeel over muzikanten bijstellen wil ook wel helpen. Muziekanten kunnen BEHOORLIJK arrogant zijn! Vooral DJ's! (er zitten ook veel goeie bij hoor!) Ik ben kok in een concertzaaltje... hoe groter de band, hoe minder vriendelijk de bandleden zijn. Zo lijkt het... Maarja, dat kan mij allemaal niet zo veel schelen. Ze vreten maar wat er op tafel staat :)

kijk en dat hoor je hier ook wel vaker, ik krijg zo een beetje de smaak in mijn mond dat dance/house minder is dan of op een lagere trede staat.(misschien bedoel je het niet zo)

maar lekker boeiend iemand die dance house maakt heeft net zeveel intebrengen dan iemand die toetsen bespeeld, zo verschillend zijn die werelden echt niet. ik speel toetsen en produceer elke stijl waaronder ook dance. dus ik vind zelf dat ik redelijk recht heb van spreken.
ik wordt een beetje moe van dit bekrompen gelul(sorry). je moet is weten hoeveel mensen die alleen dance maken goeie toetsenisten zijn.
daar bij is dit een synthforum en geen toetsenisten forum, geeft al gelijk aan waarom dat misschien zo is

ik ben het overigens wel met je eens dat veel muziekanten idd zo bekrompen zijn als wat, al ligt dat percentage hier een stuk lager naar mijn idee dan de gemiddele muziekant.

Het zgn. afzeiken van vanalles is een fenomeen dat hier op het forum regelmatig terugkomt (een soort 'loop' als het ware; niet zo vreemd met al die house-muzikanten.. :D ).
Dit gaat een tijdje door, TOTDAT er weer eens een opmerking/thread erover gemaakt wordt waaruit blijkt dat er veeel personen het niet leuk vinden en dat het wel minder mag.

Het gaat dan een tijdje goed, totdat de volgende negativiteit de hoek om komt....
't Is jammer, lullig (sorri) en irritant, maar ik denk niet dat 't echt (blijvend) zal veranderen.

Een opmerking op z'n tijd zal dus idd wel moeten, helaas.
Maar ach, zolang we niet met z'n allen een veld uitgaan zoeken om elkaar de hersens in te gaan slaan, kan ik er wel een beetje mee leven.

..Wat ik persoonlijk jammer vind is dat er relatief weinig "toetsenisten" op dit forum zitten en er (te)veel dance/house mensen welke alleen met software of een access virusje bezig zijn ofzo. Zijn toch twee hele andere werelden.

Sja, ik reken mezelf ook absoluut niet tot de toetsenisten, hoewel ik wel af&toe zulk soort muziek tracht te maken (hiermee bedoel ik Non-House/dance en meer (rock)band-gerichte muziek, voor de duidelijkheid..).

Maar 't is nu eenmaal een feit dat de meerderheid van de synth-gebruikers (al dan niet soft..) into House/Dance zit.
Ik zou ook wel meer andere stomingen leuk vinden hiero; hier kun je alleen maar meer van leren!

Maar zo zij het, wie weet komen ze nog.. Ik denk dan de meeste 'echte toetsenisten' niet gelijk aan een synthforum denken, maar dat kan ik fout hebben natuurlijk..

Maarre, niet zo min over de Virus, he?!! ;)

Ach ik denk dat iedereen zijn eigen dingetje aan het verdedigen is en daar kan het soms hard aan toe gaan. Maar om nou te zeggen dat 'muziekanten' (vul je eigen interpretatie in) over het algemeen tollerant zijn? Whoehahaha!, nee daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen, integendeel! Wel is gezien hoe sommige bands met elkaar omgaan als ze op een concert/festival zijn? Nou ze kunnen elkaar vaak niet luchten of zien..

peace! * Arv gives hippy peace-sign..

Arv

Ik snap idd jullie reactie wel over "toetsenisten" het verschil tussen de twee werelden wat ik bedoel is dat er heel veel over de "dance scene" word gepraat op dit forum, feesten, DJ's etc. terwijl dat eigenlijk ook los van de synthesizerdiscussie staat. Opzich niet erg, maar ik lees nooit es iets over een vet concert van een band, een aanvraag voor een akoordenschema, een gig waar je een vette synthesizer heb gehoord, of een discussie over de laatste nieuwe piano sounds. Er is geen tegenwicht als je begrijpt wat ik bedoel.

En als er dan es een voorzichtige post gaat over "synthesizer muziek" Vangelis of Enigma wordt er ZOOOO supernegatief over gedaan. En waar we al helemaal niet op zit te wachten zijn gaffies die vertellen dat ze met hun pentium III en wat software net zoveel kunnen bereiken als een professionele studio van $$$$$$. Dan trap je gewoon op iemand zijn staart, en dat moeten sommige zich gewoon realiseren. Dat schrikt denk ik toch de toestenisten of andere studio/livemuzikanten zoals mijzelf een beetje af. Een vriend van mij die een prof studio heeft komt precies op die reden nooit meer op deze forum.

Origineel geplaatst door Svart Rose
tijdje geleden was er een vrouw (oid een vrouwen naam) die een vraag stelde die al 1000x beantwoord is. Moet je eens kijken hoe behulpzaam we dan zijn!
LOL! Dit was mij ook opgevallen.

:dubbel:

Een vriend van mij die een prof studio heeft komt precies op die reden nooit meer op deze forum.

terwijl dit juist de personen zijn waar je echt een hoop van kan leren. Ik vermoed dat dit vaker voorkomt, dat de professionals wegblijven, omdat er op dit forum soms op een kinderlijke manier met bijv. informatie, tips etc etc. omgesprongen wordt. Als dit forum wat serieuzer zou zijn in de zin dat grapjes en lol natuurlijk zeer waardevol is, maar meer serieuze discussies en serieuze benadering van de muziek etc., dan zou zelfs bekende producers eens een kijkje nemen op de forum. Dit forum is trouwens wel bijzonder en interessant. Er zijn altijd wel wat personen die precies een antwoord hebben op jouw specifieke vraag. Toch vind ik dat dit overschaduwd wordt door negatieve reakties en kinderlijke manier van met elkaar omgaan. Wil je schelden of afreageren, dan zou ik dat op een forum doen waar dat juist 1 van de thema's is. Ik kom hier voor de muziek en vind het interessant om te horen wat er in Nederland allemaal geproduceerd wordt en te discusseren over techniek etc, etc. Veelal is het bluf en lijkt het er meer op dat de meesten zich proberen te bewijzen en of te laten merken hoe geweldig ze wel niet zijn.

groet

En als er dan es een voorzichtige post gaat over "synthesizer muziek" Vangelis of Enigma wordt er ZOOOO supernegatief over gedaan.

..dat valt best wel mee man

En waar we al helemaal niet op zit te wachten zijn gaffies die vertellen dat ze met hun pentium III en wat software net zoveel kunnen bereiken als een professionele studio van $$$$$$. Dan trap je gewoon op iemand zijn staart.

Ik snap wel wat je bedoeld shappy, maar het tegenovergestelde gebeurd ook.. Een typisch gevalletje van 'over-en-weer' ..

Arv

Origineel geplaatst door Catalunya
terwijl dit juist de personen zijn waar je echt een hoop van kan leren. Ik vermoed dat dit vaker voorkomt, dat de professionals wegblijven, omdat er op dit forum soms op een kinderlijke manier met bijv. informatie, tips etc etc. omgesprongen wordt. Als dit forum wat serieuzer zou zijn in de zin dat grapjes en lol natuurlijk zeer waardevol is, maar meer serieuze discussies en serieuze benadering van de muziek etc., dan zou zelfs bekende producers eens een kijkje nemen op de forum. Dit forum is trouwens wel bijzonder en interessant. Er zijn altijd wel wat personen die precies een antwoord hebben op jouw specifieke vraag. Toch vind ik dat dit overschaduwd wordt door negatieve reakties en kinderlijke manier van met elkaar omgaan. Wil je schelden of afreageren, dan zou ik dat op een forum doen waar dat juist 1 van de thema's is. Ik kom hier voor de muziek en vind het interessant om te horen wat er in Nederland allemaal geproduceerd wordt en te discusseren over techniek etc, etc. Veelal is het bluf en lijkt het er meer op dat de meesten zich proberen te bewijzen en of te laten merken hoe geweldig ze wel niet zijn.

groet

Ik wil toch in de bres springen ten gunste van dit forum want noem maar is een ander Europees forum wat ook maar inde buurt komt van deze! Dus zo slecht vind ik het echt niet. Het lijkt wel of iedereen alleen maar de negatieve kant naar boven wil brengen. Wees is een keer positief denk ik dan..
Als ik objectief beoordeel vind ik nog steeds dat het overgrote deel van de posts constructief zijn en nuttig. Vergelijk het bv is met de posts op het FOK forum. Je gelooft gewoon niet hoeveel er daar wordt gescholden, gezeken en alles..

duss..

En als er dan es een voorzichtige post gaat over "synthesizer muziek" Vangelis of Enigma wordt er ZOOOO supernegatief over gedaan. En waar we al helemaal niet op zit te wachten zijn gaffies die vertellen dat ze met hun pentium III en wat software net zoveel kunnen bereiken als een professionele studio van $$$$$$. Dan trap je gewoon op iemand zijn staart, en dat moeten sommige zich gewoon realiseren. Dat schrikt denk ik toch de toestenisten of andere studio/livemuzikanten zoals mijzelf een beetje af. Een vriend van mij die een prof studio heeft komt precies op die reden nooit meer op deze forum.

wanneer is een studio prof? beetje rare opmerking dit, ik proef hier een soort van afgunst van mensen die het niet kunnen hebben dat mensen met een minimale setup hits kunnen maken ne dat ook hebben gehad.

ik weet niet hoelang je hebt geslapen, maar de meeste produkties die tegenwoordig worden gemaakt zijn gemaakt in een goedkope thuisstudio.
en ja het is prima mogelijk om net zoveel te bereiken met een pentium dan in jouw proffesionele studio(of wat dat dan ook mag zijn) en misschien zelfswel meer

Origineel geplaatst door EDP

ik weet niet hoelang je hebt geslapen, maar de meeste produkties die tegenwoordig worden gemaakt zijn gemaakt in een goedkope thuisstudio.
en ja het is prima mogelijk om net zoveel te bereiken met een pentium dan in jouw proffesionele studio(of wat dat dan ook mag zijn) en misschien zelfswel meer

Kunt U wat namen noemen. Ben benieuwd!

Groet Erik

Origineel geplaatst door bambamstudio
Er zitten weldegelijk muzikanten op het forum.
Wat eenieder die muziek maakt is een muzikant.

Dat niet iedereen zich altijd op een genulanceerde wijze uitlaat over tracks van anderen BV, daar ben ik het mee eens.
Maar om nu te zeggen dan een 'echte' muzikant een andere muzikant niet afzeikt....nooit idols gekeken zeker....

Om daar als leiding iets aan te doen: mijn menig is dat iedereen zijn recht heeft van spreken. Als er een reactie van iemand komt die niet door de beugel kan, of bv vloeken ed, krijgt deze persoon zeker daar een mailtje of pb-tje over.
Maar iedereen is vrij om zijn of haar mening te geven.

do'h, en ik gebruik toch zo graag schuttingstaal... ik zal dan maar wat op mijn woorden letten hier ;)
(doe ik nu ook al, maar bon)

ik vind ook dat dit forum bijlange zo slecht nog niet is, anders zat ik hier al nie zoveel tijd te spenderen.
enige waardering voor ons gemeenschappelijk klankbord kan geen kwaad.

wat die negatieve opmerkingen betreft... soms komen die mij wel eens de strot uit ook (excuse le mot).
maar waarom daar op gaan reageren? sommigen vinden die of die muziek knudde. (om het kl woord niet te gebruiken, hihi) en gaan daardoor fel van leer trekken tegen het genre.
so what? dat is hun gemis, niet het mijne.

toch vind ik dat het goed is om af en toe aan de bel te hangen en te roepen van: hee jongens, genoeg gekaffer,
laat ons samen in vrede leven. (hoewel vrede wat hoog gemikt is, maar goed, een soort van rustiger strijd dan?)

ik had ook die thread over die lead van tiesto gelezen. en ik moet zeggen, bepaalde reacties waren toch maar
alles behalve. (hij die het schoentje past, trekke het aan)
het is nu niet omdat iemand iets na wil maken van een grote bekende dat daarvoor de muziekwereld vergaat.
moest het zo zijn, dat iedereen die iets na maakt, meteen super gekend en succesvol producer is...
(neen zo erg is het gelukkig nog niet).
we zijn hier tenslotte om te leren dacht ik?
(ik zou natuurlijk de enige simpele geest kunnen zijn tussen een stel genieën, maar daar heb ik mijn
persoonlijke twijfels over ;) )

en wat met de strijd tussen hardware en software? waarom strijden eigenlijk?
de twee werelden lopen door elkaar: SO WHAT?
het heeft niet zo'n leuke mogelijke consequenties, maar om die dingen elkaar
de strot over te bijten... (oke, sorry bambam, ik hou van het woord "strot" :D )
we zijn toch muziek makende mensen met de bedoeling daar iets in kwijt te kunnen
of iets mee te doen. en geen voetbal hooligans die klaarstaan met gebroken flessen
omdat het ene genre al door de grote massa meer beluisterd wordt dan het andere.

maar goed, waarschijnlijk herhaal ik hier de gedachten van menig een op dit forum, en elkaar herhalen
tot in het oneindige kan ook niet de bedoeling zijn. als ik dan ook al begin te praten in loops,
laat me dan toch op zijn minst af en toe een filter hanteren om er wat variatie in te brengen :D ;)

wat is het onderscheid dan nou weer tussen een proffesionele en home studio?
ik zie zelf het bos niet meer door de bomen. jullie wel?
daft punk maakten homework op hun slaapkamer. homestudio dus!
maar ze hadden wel een tr 909 en nog allerhande geil spul.
(is dat dan nog steeds een "goedkope homestudio"?)

anyway, ik vind dit alles dus de moeite niet om ruzie over te maken.
laat ons dan liever een goeie pint gaan pakken :biertje:
of onze producende frustraties doorspoelen met een bakje troost :koffie:

greetz

cloudy

Re: Zitten er wel "Echte Muzikanten" op dit Forum?

Origineel geplaatst door Catalunya
Inderdaad mijn plezier om op dit forum te komen neemt steeds meer af.

Je MOET hier niet komen. Als je het je tegen staat is het misschien dan ook maar beter dat je gaat lurken of zo. Want geirriteerde posts als deze vindt ik niet zo prettig om te lezen eerlijk gezegd. Maar toch reageer ik om wat van die argumenten van jouw tegen te spreken. Die kunnen echt niet door de beugel.

ECHTE MUZIKANTEN

Wie bepaald er wie er een echte muzikant is en wie niet? Het lijkt me alleen maar storend om tijdens discussies dat onderscheid te maken. Alsof dat een reden zou zijn dat iemands mening meer/minder uitmaakt. Totale onzin IMHO.
En van die term gaat ook al een in zeker mate superioriteitsgevoel uit waar ik zelf niets mee kan.
Als mensen behoefte hebben om als ECHTE MUZIEKANTEN onder elkaar te zijn dan richten ze maar een www.echtemuzikanten.nl forum op of zo.

Ik merk dat discussies niet altijd even OPEN zijn.

Als je al onderscheid gaat maken over de evt 'status' van een persoon dan weet je zeker dat discussie's niet open zijn.
En je bent er altijd nog zelf bij om aan een discussie mee te doen en met goede argumenten op tafel te komen. Dat doe ik dikwijls ook wel maar met wisselend resultaat. Maar moet je altijd jouw zin krijgen? Dan sta je ook niet bepaald open voor anderen.

Sommige mensen doen hier uitspraken die een ander behoorlijk kunnen krenken.

Als het onbehoorlijk wordt dan grijpen mods wel in en anders kan die persoon zich goed verdedigen hoor.

Ik vermoed dat dit vaker voorkomt, dat de professionals wegblijven, omdat er op dit forum soms op een kinderlijke manier met bijv. informatie, tips etc etc. omgesprongen wordt.

Als je je hier thuis voelt dan ben je welkom. Maar dit forum is een interactie tussen de mensen die hier op komen. En als een of andere producer zich hier niet thuis zou voelen dan mag hij van mij wegblijven hoor, ook al heeft hij nog meer synths dan die kitsch duitser.
Meer de oer hollandse gedachte van iedereen is gelijk en doe maar gek en da's goed genoeg.

Maar met dit soort opmerkingen doe je ook de mensen die achter het forum zitten een groot onrecht aan omdat je ze beticht van onprofessioneel gedrag. Daar maak je jezelf niet populair mee.

Veelal is het bluf en lijkt het er meer op dat de meesten zich proberen te bewijzen en of te laten merken hoe geweldig ze wel niet zijn.

Hoezo? Ik ben ook gewoon geweldig. Dat je dat maar even onthoudt. :)

Maar van dat veelal is dus echt vette onzin. Die paar blufgasten die hier rondlopen worden vaak al snel gewezen op hun uitlatingen en druipen dan ook wel weer af. Je mag best een mening hebben maar iemand anders mag daar ook best weer een andere mening over hebben.

En als slotwoord.

Het is allemaal leuk een aardig en vast wel goed bedoeld. Maar jouw reacties vind ik nogal storend want je probeert min of meer het forum in te delen in jouw 'normen en waarden'. En aangezien je hier nog niet zo lang bent kan ik je aanraden om eens meer tijd te steken in wat er allemaal gepost wordt en is om zo een betere indruk te krijgen van wat er nou werkelijk allemaal gebeurt. En dan kan die stemmingmakerijk ook maar eens afgelopen zijn want ik denk niet dat er veel mensen zitten te wachten op het evt buitensluiten van mensen omdat ze niet professioneel zouden zijn.

Het gaat hier als van oorsprong nog steeds over hetzelfde superinterssante onderwerp nl:
Lekker over synths lullen

Re: Re: Zitten er wel "Echte Muzikanten" op dit Forum?

Re: Re: Zitten er wel "Echte Muzikanten" op dit Forum?

Origineel geplaatst door fuse
Als je je hier thuis voelt dan ben je welkom. Maar dit forum is een interactie tussen de mensen die hier op komen. En als een of andere producer zich hier niet thuis zou voelen dan mag hij van mij wegblijven hoor, ook al heeft hij nog meer synths dan die kitsch duitser.
Meer de oer hollandse gedachte van iedereen is gelijk en doe maar gek en da's goed genoeg.

[...]

Het gaat hier als van oorsprong nog steeds over hetzelfde superinterssante onderwerp nl:
Lekker over synths lullen

hear hear!!!
:biertje:
(daar drink ik op :D )

Origineel geplaatst door cloudman
...anyway, ik vind dit alles dus de moeite niet om ruzie over te maken.
laat ons dan liever een goeie pint gaan pakken :biertje:
of onze producende frustraties doorspoelen met een bakje troost :koffie:

Hehe, amen!
:okdan:

Tja, ik heb formeel orgelles gehad voor een jaartje. Ik kan helaas geen noten meer lezen (en ik weet niet hoe ik er het beste aan kan beginnen, of dat ik het uberhaupt wil leren omdat ik de weg op 't toetsenbord wel weet maar meer met concepten zit). Ik heb 4 jaar met groot plezier in het schoolorkest gespeeld - als 'echte' muzikant, en veel geleerd. Totaal andere muziek als wat ik toen maakte en nu maak, maar goed. Ik heb 3 maanden een jazz-improvisatiecursus gedaan en nog meer geleerd (en afgeleerd). Momenteel heb ik een studio bij elkaar - vrijwel alles hardware op de sequencer na. Ik denk er soms wel eens over - als ik 't geld zou hebben kocht ik me iets om optredens mee te doen en dan zou een band wel een leuk idee zijn - niet-zo-elektronische muziek zonder minutieus geprogrammeer als einddoel, maar momenteel ben ik al dol op het gewoon ontwerpen en tweaken met geluidjes. Ik weet niet of ik in die tijd afgegleden ben van echte muzikant naar minder echt, als dat afglijden al uberhaupt bestaat.

Maar wat is een 'echte' muzikant? Moet je je instrumenten met bloed, zweet en tranen bij elkaar gespaard hebben terwijl je met gratis VST's al een heel eind komt? Moet je jaren klassieke theorie hebben gehad of is het toevallig op goede akkoord/melodiecombinaties uitkomen ook al goed? Moet je 2 zware, oudere synths meezeulen naar een onderbetaald optreden in een zweterige bar, of zit je lekker in je klinische designstudio met het nieuwste van het nieuwste?

Zelfs iemand die 'gokwerk' zit te doen maar wel muziek maakt met desnoods een illegale kopie van Fruity Loops terwijl hij geen noot kan lezen en denkt dat Mozart een soort chocoladepraline is is een muzikant. Dan ben ik met m'n ervaring en hardware nog -minder- muzikant omdat er momenteel bij mij geen output is - ik heb geen complete songs gemaakt maar kan wel 3 uur doorbikkelen over synthesis, compositie, sounddesign e.d.

"Use a PC. Use a Mac. Use a wax cylinder for all I care. Linkin Park isn't better for using ProTools just as The White Stripes isn't better for using an 8-track reel-to-reel. If you sit there and spew forth how your PC is faster and cheaper than my Mac, all you're really saying is "Hey, look at me! I'm not making music tonight!"

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back