Nord Lead 4

quifster

Gepokt en gemazeld
Ik was nooit een Nord liefhebber kwa sound, maar nadat ik een demo had gehoord van de Nord Lead 4 had ik binnen enkele dagen er 1 in de studio staan, ik vond het verschil behoorlijk opvallend ten opzichte van de sound van de eerdere nord leads. Nu heb ik er enkele weken ervaring mee en kan toch met een gerust hart zeggen dat dit een beest van een synthesizer is.

Zeker als ik het vergelijk met de virus TI en de King Korg dan heeft deze toch echt wel een compleet eigen klank karakter die wat kouder en harder is dan de TI en king Korg. Wat me met name opviel is de uitwerking van de filters, met name de 24DB, de moog ladder en de 303 TB filters zijn echt heel goed gedaan. Deze zitten bijvoorbeeld ook wel op de king korg maar daar klinken ze lang zo goed niet.

Verder vind ik de reverb echt veel toevoegen op de Nord, met name optie 2 heeft een heel mooi klank karakter in de reverb die als je die subtiel toepast behoorlijk veel aan het geluid toevoegt. Ook de Pattern Arpeggiator heeft veel en behoorlijk bruikbare patterns. Ik ben inmiddels druk bezig met het programmeren van mijn eigen sounds die varieren van ambient tot snoeiharde lead sounds, maar zelfs de analoog achtige leads vind ik zeer overtuigend uit de Nord Lead 4 komen.

Wat ik wel mis is een EQ sectie, dat zou naar mijn mening nog wel veel toevoegen (ook al is dat natuurlijk simpel te doen in een DAW), maar zeker in performance mode waarin je 4 programs kan layeren is een EQ geen overbodige luxe en die zit er nu niet in.

Je leest er hier niet veel over, over de Nord Lead 4, dus ik was wel benieuwd, wat vinden jullie van de Nord Lead 4?

Ik heb zelf geen ervaringen met de LD4, al vind ik hem wel erg aantrekkelijk, nu de prijs nog :-). Overigens heb ik hetzelfde gevoel dat jij beschrijft ook al met de NL2x. Een beetje reverb (b.v. met Valhalla) een delay en de synth komt helemaal tot leven. In de mix past hij altijd geweldig.

Fantastische synth! Ben er nog steeds helemaal weg van. Destijds zou ik een KingKorg ophalen maar deze viel in het niets in vergelijking met de NL4.

Fantastische synth! Ben er nog steeds helemaal weg van. Destijds zou ik een KingKorg ophalen maar deze viel in het niets in vergelijking met de NL4.

ik heb ze beide, de king korg kan veel meer dan een NL4, heeft een extra osc, extra wavetables, veeeeel meer filter models, een tube en ga zo maar door. Maar hij klinkt gewoon een stuk minder dan de nord lead 4 die echt een eigen karakter heeft waardoor de king korg een beetje magertjes klinkt bij vergelijkbare patches

ik heb ze beide, de king korg kan veel meer dan een NL4, heeft een extra osc, extra wavetables, veeeeel meer filter models, een tube en ga zo maar door. Maar hij klinkt gewoon een stuk minder dan de nord lead 4 die echt een eigen karakter heeft waardoor de king korg een beetje magertjes klinkt bij vergelijkbare patches

Maar er zit natuurlijk ook een niet gering verschil in prijskaartje... ik geloof graag dat de NL4 schitterend klinkt, maar zou pas interesse hebben rond het king korg prijspunt.

ben ook benieuwd naar je demo!

Maar er zit natuurlijk ook een niet gering verschil in prijskaartje... ik geloof graag dat de NL4 schitterend klinkt, maar zou pas interesse hebben rond het king korg prijspunt.
klopt, persoonlijk vind ik de prijs nogal hoog van de nl4 als je hem vergelijkt met de concurrenten, maar als je nu naar de engelse markt kijkt, in engeland is na de aankondiging van de Nord A1 de prijs al bij de een aantal online winkels gedaald naar 1299 pound, wat 1566 euro is voor het keys model. Op de forums van Nord zelf spreken ze zelfs al over winkels waar die 1000 pound is, maar die heb ik zelf niet kunnen vinden, die van 1299 vind je wel erg simpel bij meerdere winkels. Dus wie weet zet die trend zich door en komt die in een wat normalere prijsklasse binnenkort. Maar het zou net zo goed kunnen zijn dat een aantal winkels hun voorraad even op een wat lager peil brengen door er een aantal goedkoper weg te doen.

.... Maar het zou net zo goed kunnen zijn dat een aantal winkels hun voorraad even op een wat lager peil brengen door er een aantal goedkoper weg te doen.

dat lijkt me niet onwaarschijnlijk. Als je als winkel hebt gemerkt dat de 4 moeilijk verkoopt aan zijn huidige prijs en je ziet een A1 aangekondigd met in den basis dezelfde sound dan weet je dat je maar beter van die voorraad 4's afkomt voordat het broertje met betere prijs/kwaliteit verhouding in de winkels staat en je helemaal niet meer van die 4's afkomt zonder je hele marge weg te geven. Zie het zomaar gebeuren dat je straks een 4 alleen nog op bestelling kunt krijgen en de A1 het standaard aanbod wordt.

dat lijkt me niet onwaarschijnlijk. Als je als winkel hebt gemerkt dat de 4 moeilijk verkoopt aan zijn huidige prijs en je ziet een A1 aangekondigd met in den basis dezelfde sound dan weet je dat je maar beter van die voorraad 4's afkomt voordat het broertje met betere prijs/kwaliteit verhouding in de winkels staat en je helemaal niet meer van die 4's afkomt zonder je hele marge weg te geven. Zie het zomaar gebeuren dat je straks een 4 alleen nog op bestelling kunt krijgen en de A1 het standaard aanbod wordt.
Dat denk ik niet hoor, de A1 kan echt wel een heel stuk minder dan de NL4. Dus misschien heb je in basis wel een uitgeklede NL4 engine dan nog is het allemaal een stuk beperkter, dat begint al bij het feit dat je in veel voorgedefinieerde A1 configuraties maar 1 osc hebt bijvoorbeeld. Maar ik ben het helemaal met je eens dat die nl4 in een lagere prijsklasse een stuk beter zou scoren.

Ik heb hem nu ook een week, de rack versie.

Klinkt erg goed en je kan er een heel breed scala aan geluiden uithalen. Retro kan ie ook best klinken, zeker met die combfilter erbij. Ik heb er al een paar bobby beausoleil sounds uit gehaald. Maar hij kan ook erg digitaal en ziek klinken, mede door de sampleratereducer en de vele fm opties en modulatiepunten waarmee je FM kan doen/beinvloeden.

Die Delay vind ik ook erg tof in analoge non synced stand, door een zwiep aan de time te geven spin je helemaal de kamer door hehe

Maar icm met de arp en de masterclock en alle lfos etc die je kan syncen is het ook een leuke groovesynth.

Ik heb hem nu ook een week, de rack versie.

Klinkt erg goed en je kan er een heel breed scala aan geluiden uithalen. Retro kan ie ook best klinken, zeker met die combfilter erbij. Ik heb er al een paar bobby beausoleil sounds uit gehaald. Maar hij kan ook erg digitaal en ziek klinken, mede door de sampleratereducer en de vele fm opties en modulatiepunten waarmee je FM kan doen/beinvloeden.

Die Delay vind ik ook erg tof in analoge non synced stand, door een zwiep aan de time te geven spin je helemaal de kamer door hehe

Maar icm met de arp en de masterclock en alle lfos etc die je kan syncen is het ook een leuke groovesynth.

Ja klopt, zeker als je LFO2 toekent aan de comb filter dan kun je daar mooie phasers mee simuleren over je sound heen. De FM opties werken inderdaad erg goed. Enige waar ik het nut nog niet zo van inzie is die Overdrive Insert effect, deze zit ook al in het filter segment dus komt een beetje dubbel op nu.

Die analoge delay mode is inderdaad cool. Een leuke truuk is om in performance mode een pad sound met reverb op slot A te zetten en dan een pattern based arpeggiator met analoge delay in slot B waarbij je die time (en pitch) sweep op de modulation morph zet waarbij je bij de maximale morp stand de Amp envelopes naar heel staccato zet. Bizarre pitch driftende ritmische delays krijg je zo over je pad sound heen als je je modwheel opgengooit :)

Wat ik zelf erg handig vindt is dat je geen LFO hoeft op te offeren voor vibrato via je modwheel. Zelf gebruik ik ook die velocity morph erg veel, met name in een daw kun je daar de meest bijzondere sounds mee voor elkaar krijgen door bijvoorbeeld random velocities over je pattern heen te laten lopen.

Hebben jullie nog Nord Lead tips en tricks die ik kan proberen?

Laatst gewijzigd:
Quifster, enig idee wanneer je de demo af hebt?

ik zal dit weekend wel even een demootje met eigen presets in verschillende stijlen op YouTube zetten. Dan doe ik dat wel even rechtstreeks zonder arrangementen of zo uit de NL4, dan hoor je hoe die klinkt (even afgezien van de YouTube compressie).

Ook van een scheurende saw lead - waar we het toen over hadden?

zeker, die zit er tussen dan, als je verder wensen hebt kwa sounds laat het even weten dan kijk ik even of ik die er tussen kan persen.

Scheuren kan die wel dat is echt geen probleem :)

Gisteren een mooie distorted leadsound gemaakt wat net zo speelde als een gitaar. Lekker pitchbenden erbij en het is helemaal robert fripp style :0

Ik ben erg benieuwd hoe de NL3 en NL4 zich verhouden qua sound. Blijft de NL3 nog erg interessant, gezien zijn toch afwijkende karakter, of is de NL4 superieur?

Wat "geklooi" van afgelopen dagen

NL4 met interne effecten
https://soundcloud.com/quellor-gutang/4-2-14-1

NL4 met interne effecten en Miami
https://soundcloud.com/quellor-gutang/4-2-14

Eerste 2 geluiden NL4, dan Triton Bass station 2 en miami
https://soundcloud.com/quellor-gutang/monday-night-jam

mooi synthiaks, in die laatste track zijn dat 2 factory presets of heb je die zelf gemaakt, die zijn echt mooi kwa sfeer!

Klinkt erg goed ja...

Die miami klinkt ook erg tof trouwens, ik hou wel van die losse cymbalsplashes :)

Over N3 vs N4, ik heb de nord 3 in zowel keys als rack gehad en het waseen perfecte interface met die mooie led ringen, maar ik vond de sound een beetje moeilijk mixbaar en niet helemaal lekker klinken, op zich zelfstaand wel maar bij andere dingen gemixt een beetje out of place.

Die nord4 is een hele compacte sound die bijv lekker layerd op de moog hier :)

Bij tijd en wijlen denk ik met een poly analoog te doen te hebben, meer dan met bijv de prophet08 die ik ook al heb gehad ooit..

Back