Nord Lead 4

best een goed idee inderdaad om even wat op soundcloud te zetten, dus even cubase aangezet en de nord lead 4 met een paar eigen presets opgenomen, rechtstreeks uit de Nord Lead 4. Het zijn puur even wat snelle sketches, geen nummers, gewoon preset kiezen en spelen maar :D.

in deze file hoor je wat verschillende type geluiden:
- het begint met een baslijn met daarover heen een lead sound
- daarna een bel achtige arpeggiator waarbij er een delayed vibrato zit op de sustain phase.
- dan een simpele sine sound
- dan een morphing LFO sound effect
- als laatste een wat meer schreeuwende Saw lead
https://soundcloud.com/qrobinez/nordlead4qrpresets

In deze file hoor je de wat ruwere kant waarbij ik met twee saw oscs realtime wat speel met het toekennen van LFO's en een 12 DB filter plus de TB filter en de Moog filter, zodat je het verschil goed kan horen. Ook gebruik ik de Bit Reducer. Opvallend is dat alle verschillende soundkleuren gewoon dezelfde preset is en de sound changes realtime via het control panel worden gedaan. Als de sound even stil valt schakel ik over van filter, dus eerst de 12 db, dan de TB en dan de Moog ladder filter.
https://soundcloud.com/qrobinez/nordlead4filterfun

Laatst gewijzigd:
Ook ik ben (wéér) om :) had vroeger een NL1 (uit de tijd dat de winkelmedewerker nog "jump" van Van Halen met een preset speelde :D )
Eind vorig jaar 4R gehaald, maar toen weer retour gedaan omdat ik toch liever een DSI P12 had. Recent toch maar weer een 4R teruggekocht omdat dit na m'n Virus TI eigenlijk de voor mij de eerste VA is die écht te pruimen is, met een UNIEKE sound, het ijle dunne brassy in leads, maar ook het scherpe midlaag zijn uniek en een perfecte aanvulling op het DSI en MOOG pallet. Ik heb m'n Voyager RME er voor verkocht en de effecten zijn ook te gek! Wel is het zo dat ik bij het bewerken van de effecten realtime, af en to nog wel wat digitale artifacts glitches hoor, maar hopelijk worden deze nog in een nieuwe firmware opgelost

Heb ff de manual geckecked, ben er toch wel warm voor gelopen :) als ik mn tempest ervoor kan ruilen of verkopen ga ik er ook 1 proberen (rackversie)

het is wel een gave synth voor live, met name die morphing en triggers zijn wel vet voor live sets. Wel vind ik de synthdesign mogelijkheden wat beperkt voor een synth in die prijsklasse. De Keys versie zou wat mij betreft toch zo'n 500 euro goedkoper moeten zijn, gezien wat die kan en de concurrenten die toch wel meer kunnen rond de prijsklasse van 1300 euro.

Maar ik ben het met Raphie eens, de NL4 heeft een eigen klank karakter die echt fijn is. Ook de filters zijn echt goed te noemen.

Ja hij is wel aan de prijs maar als ik de demo's hoor is hij toch best veelzijdig. Te veelzijdig is ook niet goed voor mij. Ik heb een blokeys en die doet eigenlijk alleen dienst als midi keyboard omdat hij veel te veel mogelijkheden geeft. Ik weet allemaal precies hoe het werkt maar met de juiste beperkingen wordt ik creatiever.

Ja hij is wel aan de prijs maar als ik de demo's hoor is hij toch best veelzijdig. Te veelzijdig is ook niet goed voor mij. Ik heb een blokeys en die doet eigenlijk alleen dienst als midi keyboard omdat hij veel te veel mogelijkheden geeft. Ik weet allemaal precies hoe het werkt maar met de juiste beperkingen wordt ik creatiever.

dat zit je helemaal goed met een nl4, het is ook niet zo dat die echt super beperkt is of zo, alleen in vergelijking met een virus ti, king korg, radias of etc... is het allemaal een stukje beperkter doordat je 2 LFO's en 1 envelope die je kunt toekennen aan een aantal beperkte destinations. Ook ben je al snel een LFO kwijt als je bijvoorbeeld een arp wilt. Wel mooi is dat je voor vibrato geen lfo hoeft te gebruiken, daar is een dedicated derde lfo voor die drie standen heeft.

Koel thanks voor de info. Dat is idd een beetje aan de krappe kant maar daardoor wel een makkelijkere interface denk ik. Ik hoorde dat een TI meer menu-diving is, en ik heb met een King korg gespeeld maar vond zowel de interface als de klank niet overtuigend.

klopt helemaal, nl4 is hands-on sounds aanpassen, bj de virus ti en king korg is het meer in menus verstopt.

Eigenlijk doet de NL4 het meeste wat de deftige polysynths van weleer ook konden...

Ik blij er bij.. sinds de NL4 nog steeds geen behoefte of heimwee naar een "vintage" analoge poly

Goh, een paar mooie demos waarvoor respect. Maar eerlijk ? Voor hetgeen ik hoor heb ik niet het gevoel iets te missen. In die demos hoor ik geen sounds die ik met m'n huidige setup niet zou kunnen maken. Sterker, ik post graag eigen gemaakte sounds van de JD 990 die je op geen enkele manier met de NL 4 kunt namaken... of de Blofeld, De SNII, Virus Ti, AN1X en ga zo maar door.
Nu ja, ieder apparaat is op zijn manier uniek maar tochverbaast het dat mensen nog steeds tonnen geld uitgeven aan de laatste 'snufjes' terwijl er zeker
goedkope, maar volwaardige (hardware) alternatieven zijn die evengoed fantastische sounds kunnen genereren.
(en ik spreek niet over SuperSaws maar bv sound op 6:56)
Om nog maar te zwijgen over waarde-devaluatie. Voor mij alleen nog 'ouwe' euh...goekope 2dehands !
Onvoorstelbaar welke steengoede apparaten gedumpt worden aan crimineel lage prijzen.
Check bv deze :

De verguisde KS rack zie je soms voor 200€ te koop aangeboden.
Voor de prijs van een NL4 zet je d'r zo haast 9 (!) bij elkaar...dat zou past een (monster) synth zijn en gesteld dat je dat zou doen, dan komt een NL4 zelfs niet meer in de buurt, toch ? Noch qua sound, layers, polyfonie, aantal outputs...ga zo maar door.
De KS wordt dus m'n volgende aankoop. En niet de NL4. Binnen 4 jaar misschien aan 1/4 van de prijs dan...Sorry hoor.

Laatst gewijzigd:
Eigenlijk doet de NL4 het meeste wat de deftige polysynths van weleer ook konden...

Ik blij er bij.. sinds de NL4 nog steeds geen behoefte of heimwee naar een "vintage" analoge poly

Ik vind het ook echt een hele goede sound idd. Wel beperkt zoals Quifster al aangeeft, maar je kan er erg mooie sounds mee maken, en die FM erin klinkt echt heel tof.

Hehe.he NL4 of KS, ga er eens zelf mee spelen, de NL4 is echt goed, heeft totaal niet die plastic KS siund

Hehe.he NL4 of KS, ga er eens zelf mee spelen, de NL4 is echt goed, heeft totaal niet die plastic KS siund

Ik ken de NL4 sound niet zelf, wel de NL2x en ook de Nova sound.

IK zou niet willen zeggen dat de Nova sound plastic is, maar (zoals ze het zelf ook noemende) liquid analogue. Dat hoor je echt (vloeibaar, als je dat zo kunt zeggen). De NL prikt echt super door de mix en voor het korte werk is de sound echt te gek, maar de Novation sound kan mij toch ook echt bekoren. Hij is niet zo dominant als de NL, maar wel mooi rond en het laag vind ik heerlijk....maar dit draadje gaat natuurlijk over de NL4, ;ijkt mij wel een erg lekker synth, zo naast een Novation ;)

Ik vind de NL4 erg tof klinken, heb er gisteren op de Messe mee gespeeld en was wel onder de indruk van de klank en mogelijkheden. Veel leuker dan die oude 'Leads' die alleen maar VA deden. Wat me wel tegen staat is de nogal spartaanse interface en de, naar mijn idee, veel te hoge prijs. En ik snap nog steeds niets waarom ze een soort slijpsteen gebruiken als mod wheel.

Back