Gezocht: goeie manier om een Melodica op te nemen.

The Untitled

Ouwe rot
Hey daar,

Ik wil graag een Melodica gaan kopen, en die zou ik ook graag gaan opnemen.
Nou heb ik verder geen acoustische instrumenten noch zing ik zelf wat in.
Dus qua opnemen heb ik helemaal niks, op een geluidskaart na.

Is er een simpel en doeltreffende manier om een melodica op te nemen?
Wellicht zo'n klein praat microfoontje die mensen op tv op hun kleren hebben zitten?
Maargoed ik betwijfel of je daar normaal nette resultaten mee kunt halen.

Ik ben benieuwd!

heeft je kaart een preamp?
een rode nt1a is een fijne allround cheapo mic

Je kan het proberen maar voor die prijs zou ik geen monsteropname verwachten.
"Engineered for trumpet".
Dit is een clip-on model dat op de beker van de trompet wordt bevestigd.
4099T_mute.jpg

Hoe je dit op een melodica kan vastzetten is me ietwat een raadsel...

Cheers,
Exo. :mega:

Het is een super-cardio pattern dus je moet niet te expressief links-rechts gaan wiegen bij het spelen of je zal duidelijke volumeverschillen merken.
'k Weet het zo niet... Misschien ben je wel beter af met een simpele cardio mic à la SM58.
Hier en daar vind je die wel 2e hands zoals hier:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-e...reviousPage=lr

Cheers,
Exo. :mega:

P.S. Voor de zekerheid zou ik er wel om gaan en terplekke testen indien het niet te ver zou zijn.

een eenvoudige ( electret ) kleinmembraan microfoon bv van shure, een meter afstand of iets minder, dan heb je minder het geluid van de klepjes toetsaanslag. koptelefoon op ( gesloten ) en spelen maar . pak er een met een eigen 1,5 volt batterijtje erin
( de sm58 kan ook maar die zul je er wat dichter bij moeten zetten denk ik )

Ik zou een gewone microfoon nemen, met een plopkap (twee panty's in een plastic ring). Zelf heb ik een Shure 8700 microfoon, een Chinese imitatie van welke Shure dan ook, maar voor de 25 euro die hij kostte klinkt hij onverwacht goed en hij is voor alles bruikbaar. De plopkap doet wonderen. Je zou niet verwachten dat twee tegenoverelkaar gespande panty's zoveel bijgeluiden zouden tegenhouden.
Ik heb trouwens net een WMVVG (of hoe die Chinese microfoon ook heet) uit de verkoop genomen, omdat hij veel beter klinkt dan de naam en de prijs doet vermoeden. Ik had Action-crap verwacht, maar hij kan het tegen de Shure 8700 opnemen...

een plopkap heb je echt niet nodig voor melodica natuurlijk
wel handig als je toch s vocals gaat doen
Ik zou echt een ietsje betere net iets duurdere maar wel nog goedkope mic nemen
daar heb je echt wat aan
echte sounds in tracks, bv een shakertje of percussiedingetje oid, doet ook echt wonderen voor je sound

Ik neem zeer regelmatig melodica op. Gewoon een goede condensator mic. NT1 is prima. Advies is om de melodica van onderaf op te nemen. Het geluid van de reeds komt bij de meeste melodica's van onderaf. Wanneer je van boven opneemt zal je veel toetsclick horen, zeker bij glissando's

Ik zou alleen geen tafelstandaard kopen maar een normale met hengel. Wanneer op een tafel hoor je alles wat er op de tafel gezet wordt. Schuiven etc. Bovendien kan je met een gewone standaard meer kanten op.

Back