Korg bouwt een nieuwe ARP Odyssey!

http://www.korg.com/us/news/2014/0217/

Tokyo, Japan - February 17, 2014 - KORG INC. is proud to announce that a faithful recreation of the legendary 1970s analog synthesiser, the ARP Odyssey, is being developed by Korg for release later in 2014.

The ARP Odyssey was released in 1972 by ARP Instruments, Inc. and quickly became famous for its unique rich sound and innovative performance controls. It was a staple for many recording and performing musicians worldwide and was used on countless hit records over many years. The Odyssey was one of the highlights of the ARP company and became a long selling product.

With slight updates and improvements it was sold through to 1981. Korg is also proud to welcome Mr David Friend as our chief advisor on the Odyssey. David Friend established ARP Instruments, Inc. along with Alan Robert Pearlman and is a past president of ARP Instruments, Inc. He was also the lead designer of the original Odyssey in addition to designing or co-designing many other products. After ARP, Mr Friend became a successful technology entrepreneur. In 2010, he was named Ernst & Young Entrepreneur of the Year in the Emerging Technology category for the New England Region, he has been a lecturer at MIT's Sloan School of Management and is now Chairman & CEO of Carbonite, Inc. He has been a trustee of the New England Conservatory and Berklee College of Music.

In the last few years, KORG INC. has released several top selling analog synthesizers such as the monotrons series, the monotribe, the volca series and the hugely successful MS-20 mini, a faithful fully analog recreation of the 1978 MS-20. With Korg's technology capabilities and planning ability for analog synthesizers, and in collaboration with David Friend, we believe the legendary ARP Odyssey will become a "must have" for an all new generation of music makers. The ARP Odyssey is scheduled for release in September 2014. -

See more at: http://www.korg.com/us/news/2014/0217/#sthash.35nEWPrP.IwzzXgpf.dpuf

In die zin beschrijf je "het volledige klankpotientieel van een synth in kunnen zetten" als doel.
Het gaat niet om wat een synth kan, het gaat om wat het liedje en de muzikant nodig heeft.

Bij een bakje zonder geheugens kun je live slechts snel de cut-off, de attack of de release aanpassen, maar niet overschakelen naar een heel andere klank.
Er zijn liedjes waarbij op het ene moment een saw-lead nodig is, daarna een vervormde choir en daarna een explosie. Dan moet je wel heel snel aan de knopjes kunnen draaien, of heel veel synths meenemen en die tussen de nummers door programmeren (waar meestal geen tijd voor is, want het is meteen doortikken naar het volgende nummer).
Dus ja; geheugens zijn soms wenselijk.

:)
Ik kan het mezelf wel makkelijk maken, door net als 13 van de 12 toetsenisten alles met Hammond en Rhodes-klankjes te spelen. Maar ik speel graag de studioversie van minstens 16 sporen, op graag minder dan 16 keyboards.

even voor de duidelijkheid...

hammond klankjes haal je alleen uit een echte tonewheel hammond, en rhodes klankjes haal je alleen uit zo´n loodzwaar ding met klankstaven erin.....:bekdicht:

net zoals je zynthklankjes uit een synthesizer haalt....

:mega:

Niet alle orgels heten Hammond en niet alle electrische piano's heten Rhodes.

Het ligt er maar net aan wat het merk van de PA-speakers is. Misschien klinkt het uit een setje JBL's wel meer als een Casio dan uit een Dynacord-setje, of andersom. ;)

Als het publiek maar uit zijn dak gaat. En een synth-lead of explosie kun je met een Hammond of Rhodes moeilijk namaken...

Kortom: gij mot minder mouwen en meer rocken. ;)

Inderdaad. Morgen neem ik onder andere een Technics KN2000 mee zonder afgeplakte merklogo's. Daar zitten top synthleads, orgels en explosies in. Het publiek zal het een worst zijn wat het merk van een instument is. Als het maar lekker klinkt. Ze zullen waarschijnlijk de merken Hammond en Rhodes niet eens kennen.

O wacht even.. dit is de nieuwe ARP Odyssey thread!

Had ik even niet door.. :erm:

Als ie niet zo noisy is al de MS-20 mini dan koop ik 'em waarschijnlijk wel.

Ik kan niet wachten om hem uit te proberen!

Van mij mogen ze wel een paar aanpassingen en aanvullingen op het originele ontwerp maken.

Ik vind het LFO frequentie bereik van 0,2 tot 20 Hz net iets te krap; van mij mag dit worden uitgebreid tot 0.1 Hz.

Vooral in kombinatie met de ADSR / AR auto-repeat mag de cyclus wel wat langer duren; 5 sec is net iets te snel.

Mijn eerste synth was de Odyssey en deze had een langere cyclus dan 5 sec en dat werkt heel goed voor het maken van relaxte branding geluiden; waarschijnlijk was deze net iets anders afgeregeld dan de oorspronkelijke spec.

Ook zouden ze van mij VCO-1 welke ook als LFO gebruikt kan worden nog een extra driehoek of sinus golfvorm mogen geven.

Wat ik leuk vond aan de Teisco 110F (en volgens mij heeft de Korg MS serie dat ook) is dat je de LFO golfvorm traploos van aflopende zaagtand via driehoek naar oplopende zaagtand kan veranderen.

Misschien kunnen ze dan ook nog een schakelmogelijkheid inbouwen tussen de verschillende Odyssey filters.
Dat vind ik heel bruikbaar en slim aan de Creamware Prodyssey.
Wat ik dan aan de Creamware Prodyssey wel weer lastig vind is dat de Octave Up en Down Schakelaars per VCO zijn ingebouwd; in plaats van de keyboard transpose zoals op de originele Odyssey. Vooral in kombinatie met portamento was de twee oktaven omhoog of omlaag schakelaar lekker voor solo's.

Ach en als we dan toch aan het veranderen, mag er ook wel weer een arpeggiator op komen, maar dat kan ook via een MIDI aansluiting extern geregeld worden; ik mag aannemen dat ze naast CV en GATE ook MIDI inbouwen.

Waarschijnlijk zullen de puristen hier wel een probleem mee hebben, maar ik ben wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Voor mij mag hij komen, want als hij hier te koop is, koop ik er gelijk eentje: ook met de originele specificaties.

Ben van plan m'n gemodificeerde white/face te koop zetten......weet zeker dat ie anders klinkt dan de nieuwe straks dit is echt een beest.

Wat een gezeur over presets hier. Een beetje toetsenist heeft gewoon vijf keyboards rondom zich heen gebouwd en de presets veranderen doe je maar lekker tussen de nummers door.

Gitaristen gebruiken ook geen digitale pedalen omdat die zo lekker makkelijk met een trap op de switch een complete virtuele set aan pedalen inclusief routings en settings kunnen omzetten. Nou ja bruiloftsgitaristen wellicht. Maar die hebben liever de ruis, de volumedrops het switchen en opnieuw instellen van de meest karaktervolle analoge pedalen.

Kan me nog wat voorstellen bij symfonische metal toetsenisten die met één akkoord de volledige polyfonie van een moderne ROMpler wegblazen en dan om de 15 seconden naar een volgende scene moeten maar voor analoge synths in een band? Zó complex zijn die sounds ook weer niet.

Kan hier nog steeds geen posts meer aanpassen:

"Maar die hebben liever..."

die = gitaristen in grote bands

niet de bruiloftscoverboeren

Geef mij een Korg Odyssey te leen, en ik zal je de ervaringen vertellen.
Ik weet bij voorbaat dat presets of geheugens best wel een nut hebben, anders zou ik ze niet gebruiken.

Geef mij een Korg Odyssey te leen, en ik zal je de ervaringen vertellen.
Ik weet bij voorbaat dat presets of geheugens best wel een nut hebben, anders zou ik ze niet gebruiken.

Elk instrument heeft z'n nut, speel je in een coverbandje hebben wil je gewoon veel sounds hebben. Maak je muziek voor jezelf, eigen werk enzo dan worden opeens andere dingen belangrijk, dan zoek je een eige sound. Dit is een ander soort instrument dan bijvoorbeeld een kronos. Dat maakt hem niet beter of slechter, maar meer of minder geschikt voor wat je ermee wil gaan doen, wat je verwacht en zoekt in een instrument. Het is wel duidelijk dat de Odyssey niks voor jou is. Ik denk dat iedereen wel snapt wat de nadelen van zo'n instrument zijn, wat jij echter niet snapt is wat voor soort instrument het is, waarvoor en voor wie het gemaakt wordt.

:mega:

modificatie tov het origineel kan je gerust vergeten, het wordt gewoon een "getrouwe" weergave vh origineel, misschien dat ze inderdaad de LFO range wat ruimer nemen maar verwacht verder niks.
Preset memory is al helemaal uit den boze. Men wil gewoon even eenvoudig cashen, kleine eenvoudige redesign vd circuits, design vh panel hoeft men niet eens over na te denken. gewoon produceren die hap tegen lage kosten en wij kopen het wel. en wat kan ons het schelen? ik heb er wel trek in, laat maar komen.

Presets gebruik ik zelden, dus die mogen van mij achterwege blijven.
Op de Creamware Prodyssey gebruik ik de "User Secundary Function" voor "Current Front Panel Settings" waarmee de fader standen "Live" worden.
Daarna ga ik zelf verder sleutelen aan het geluid.
Aangezien ik in mijn home studio meer met sound engineering dan met muziek maken bezig ben, werkt dit prima.
Voor echte muzikanten kan ik mij wel voorstellen dat zij graag geheugenplaatsen en presets aan boord willen hebben.

Modificaties op het bestaande ontwerp, zal inderdaad vanwege de extra kosten, vast niet gedaan worden.
Op zich is dat geen probleem als hij "echt" volledig analoog is; want dan kan je de schakelingen net als vroeger zelf wel weer aanpassen.

Zo had mijn vriend vroeger ook twee extra schakelaars toegevoegd voor "single" en "multiple" triggering en ADSR time "x5" om de ADSR tijden te verlengen om de sweeps langer te laten duren.

Back