Korg bouwt een nieuwe ARP Odyssey!

http://www.korg.com/us/news/2014/0217/

Tokyo, Japan - February 17, 2014 - KORG INC. is proud to announce that a faithful recreation of the legendary 1970s analog synthesiser, the ARP Odyssey, is being developed by Korg for release later in 2014.

The ARP Odyssey was released in 1972 by ARP Instruments, Inc. and quickly became famous for its unique rich sound and innovative performance controls. It was a staple for many recording and performing musicians worldwide and was used on countless hit records over many years. The Odyssey was one of the highlights of the ARP company and became a long selling product.

With slight updates and improvements it was sold through to 1981. Korg is also proud to welcome Mr David Friend as our chief advisor on the Odyssey. David Friend established ARP Instruments, Inc. along with Alan Robert Pearlman and is a past president of ARP Instruments, Inc. He was also the lead designer of the original Odyssey in addition to designing or co-designing many other products. After ARP, Mr Friend became a successful technology entrepreneur. In 2010, he was named Ernst & Young Entrepreneur of the Year in the Emerging Technology category for the New England Region, he has been a lecturer at MIT's Sloan School of Management and is now Chairman & CEO of Carbonite, Inc. He has been a trustee of the New England Conservatory and Berklee College of Music.

In the last few years, KORG INC. has released several top selling analog synthesizers such as the monotrons series, the monotribe, the volca series and the hugely successful MS-20 mini, a faithful fully analog recreation of the 1978 MS-20. With Korg's technology capabilities and planning ability for analog synthesizers, and in collaboration with David Friend, we believe the legendary ARP Odyssey will become a "must have" for an all new generation of music makers. The ARP Odyssey is scheduled for release in September 2014. -

See more at: http://www.korg.com/us/news/2014/0217/#sthash.35nEWPrP.IwzzXgpf.dpuf

Als je goed kijkt zie je dat er bovenop rechts van het midden een switch zit die bij het origineel er niet op zit; de kans zit er in dat je kunt gaan kiezen.

Woehoe :D!
Zal ook zeker wel midi aan boord gaan krijgen denk ik. Zou nogal raar zijn als ze dat weg zouden laten :P...
Erg benieuwd wat t gaat worden! :koffie:

Bij de MS-20 werd er bij de aankondiging volgens mij al gezegd dat het om een mini ging. Dat staat er nu niet bij dus ik heb hoop dat het een full-size versie wordt.

Ik denk dat Dave Smith wat dat betreft voorop loopt. Niet alleen heeft hij de analoge synth een enorme verjongingskuur gegeven (door de belachelijk uitgebreide modulatie mogelijkheden bijvoorbeeld), maar ook is hij degene die de meest innovatieve hybride analoog/digitaal combinaties maakt zoals de Evolver en Prophet 12.

Maar goed, de huidige trend is hoopvol. Als de grote jongens ontdekken dat ze met re-issues kunnen scoren komen ze wellicht ook met opvolgers die wellicht weer meer kunnen dan hun voorgangers. Wat dat betreft ben ik benieuwd of Yamaha weer eens met iets gaat komen nu Korg lekker scoort in de analoge hoek en Roland met nieuwe VA technieken hun klassiekers nieuw leven in blazen.

Het is in elk geval goed te zien dat er weer meer op de markt komt dan de zoveelste rompler.

Even inhaken... Waar ik eigenlijk op zit te wachten is een soort van Alchemy, maar dan in hardwarevorm.
En dan geen VA sectie maar echt analoog, een additieve synth, sampling en spectrale synthese ( zoals Alchemy heeft ). bijvoorbeeld dan, maar in ieder geval een mix van echt analoog met sampling zou bv. wel erg vet zijn om in een goed uitgedachte hardwarevorm te hebben. Misschien zie ik wel een gigantisch technisch probleem over het hoofd, maar als het in software kan kan het toch ook in hardware lijkt mij. Wellicht minder analoge stemmen dan in een pc ( jaja een pc is niet analoog, maar dan VA stemmen dus ...), maar dan met veel hands-on controle.

Zal wel onbetaalbaar worden dan of zo.
Maar ik zou er best een bak geld voor over hebben om zoiets te hebben wat live goed te gebruiken is.

OT : Ik vind ongeacht de ( zoals ik hier en daar verneem ) brakke bouwkwaliteit voor dat geld niet zo'n punt als je ziet wat het apparaat doet. dan ga je er wat minder ruw mee om ( makkelijker gezegd dan gedaan en en ongeluk zit in een klein hoekje ). Maar ik kan wel begrijpen dat mensen het om die reden laten liggen.
Zou zo'n ms20 mini nou echt zoveel duurder worden als ze er iets degelijker spul voor gebruikten ? ik bedoel dan kost ie toch niet ineens 800 euro ofzo ?

Even inhaken... Waar ik eigenlijk op zit te wachten is een soort van Alchemy, maar dan in hardwarevorm.
En dan geen VA sectie maar echt analoog, een additieve synth, sampling en spectrale synthese ( zoals Alchemy heeft ). bijvoorbeeld dan, maar in ieder geval een mix van echt analoog met sampling zou bv. wel erg vet zijn om in een goed uitgedachte hardwarevorm te hebben. Misschien zie ik wel een gigantisch technisch probleem over het hoofd, maar als het in software kan kan het toch ook in hardware lijkt mij. Wellicht minder analoge stemmen dan in een pc, maar dan met veel hands-on controle.

Dat kun je echt vergeten. Behalve dat het onbetaalbaar zal zijn is het ook onmogelijk omdat spectrale synthese iets is wat alleen in het digitale domein kan. De Roland V-Synth is wel een goede kandidaat qua sampling en granulaire mogelijkheden maar echt analoog is ie natuurlijk niet. Ook een users interface maken voor zo iets lijkt mij onbegonnen werk...maar dat terzijde.

Er zijn geruchten dat het even afwachten is of een synth met de naam ARP
in Europa mag worden uitgebracht.
De naam ARP is voor Europa sinds 2002 in handen van een Spaanse firma.
Buiten Europa mag Korg een synthesizer met de naam ARP zonder Juridisch bezwaar
uitbrengen.
Maar daar kunnen ze wellicht omheen door simpelweg 'Korg Odyssey' erop te zetten (?).

Indien deze jaren geleden op de markt zou gekomen zijn zou ik hem zonder aarzelen kopen.
Heb de Prodyssey gehad en de versie in de plugiator die de originele oddy wel heel goed nabootsen.
Mijn radias maar ook de Virus Ti kan ook zo klinken vandaar dat ik beide toestellen verkocht heb.

Heb in het verleden de "on broadway" versie van Gary Numan geupload naar youtube.
Hier laat Billy Currie de Oddy wel echt schreeuwen.

En dan geen VA sectie maar echt analoog, een additieve synth, sampling en spectrale synthese ( zoals Alchemy heeft ). bijvoorbeeld dan, maar in ieder geval een mix van echt analoog met sampling zou bv. wel erg vet zijn om in een goed uitgedachte hardwarevorm te hebben. Misschien zie ik wel een gigantisch technisch probleem over het hoofd, maar als het in software kan kan het toch ook in hardware lijkt mij. Wellicht minder analoge stemmen dan in een pc ( jaja een pc is niet analoog, maar dan VA stemmen dus ...), maar dan met veel hands-on controle.

Zal wel onbetaalbaar worden dan of zo.
Maar ik zou er best een bak geld voor over hebben om zoiets te hebben wat live goed te gebruiken is.

Ja mee eens. En dan maak je als fabricant eerst een heledure, die 3 mensen kopen. En dan gebruik je de techniek weer in goedkopere modelen:okdan:

Er zijn geruchten dat het even afwachten is of een synth met de naam ARP
in Europa mag worden uitgebracht.
De naam ARP is voor Europa sinds 2002 in handen van een Spaanse firma.
Buiten Europa mag Korg een synthesizer met de naam ARP zonder Juridisch bezwaar
uitbrengen.
Maar daar kunnen ze wellicht omheen door simpelweg 'Korg Odyssey' erop te zetten (?).

Las ik ook ergens en las ook ergens dat ie niet in europa leverbaar wordt. Maar dat stond in een command op synthopia dus hoe betrouwbaar die bron is?

Damn omdanks mn gezeur over innovatie is de echte odyssey wel echt een supper lekkere synth, en ben ik toch wel supper benieuwd naar deze replica, en hoop dat ie gewoon goed gebouwd is (geen MS20 mini kwalitijd):D

Een goede zaak dat die dingen weer worden nagebouwd. Ik lig er echter niet wakker van. Ongetwijfeld stuikt straks de markt van de té hoge vraagprijzen voor ouwe meuk in elkaar. En das maar goed ook want intussen vraagt men absurd idiote prijzen voor spul dat op geen enkele manier garandeerd dat je leuke muziek maakt...en goedgelove zielen trappen er nog in ook. Fwiep...tuut...

Ik denk dat het er veel mensen niet om gaat om "leuke" muziek ermee te maken, maar om er gewoon lekker muziek mee te maken, of in een kast ten toon te stellen......wat boeit het?

Ik denk dat het er veel mensen niet om gaat om "leuke" muziek ermee te maken, maar om er gewoon lekker muziek mee te maken, of in een kast ten toon te stellen......wat boeit het?

Zolang een bak nog geproduceerd wordt moeten er gewoon zo veel mogelijk van verkocht worden al zet je er tijdens ieder optreden eentje in de fik omdat je denkt dat je The Who bent.

Maar een beetje kijken naar een Stradivarius waar een goede speler prachtige muziek op zou kunnen spelen - dat is zonde.

Net zo zonde als een moment waar je niet meer een Stradivarius kan zien omdat ze allemaal op zijn.

Het jammere is dan weer dat als er heel veel van verkocht zijn, ze weer minder bijzonder zijn. Natuurlijk hoeft een instrument niet bijzonder te zijn om er mooie muziek mee te maken.

Over de Monotrons, Volca's en MS-20-Mini's hoor ik maar weinig mensen meer.
Korg heeft leuk een paar hypes neergezet, maar als het muzikaal bruikbaar moet zijn, dan heb je er weinig aan. Marktplaats staat alweer vol met die analoge Korg-speeltjes.
Ze moeten nu met iets echt bruikbaars komen.
Als ik dan zou moeten kiezen tussen een Korg Odyssey, of een Roland System-1? Dan is die Korg toch maar weer een primitief bakje, met misschien een vette klank. Maar zonder geheugens, zonder uitbreidbaarheid en geen nieuwe mogelijkheden. De Roland is dan ook nog eens polyfoon en klinkt met zijn 32-bits/96KHz misschien wel dieper dan analoog ooit zou kunnen.

Back