Kaiser Nyvek - Chances

kefkekeyser

Ouwe rot
Ik heb me gedwongen om eens eindelijk een track af te werken, en dit is het resultaat:

https://soundcloud.com/kaisernyvek/kaiser-nyvek-chances

Heb wel jullie hulp nodig: kan er mij iemand zeggen welk gerne ik op mijn track moet kleven?

Oh, en andere opmerkingen mag u natuurlijk ook posten.

Klinkt lekker.. nasty melodietje..

Het loopje klinkt wel oké maar de mix is niet echt jofel. Ik hoor nauwelijks laag, de kick is zo ongeveer afwezig. je lijkt wel erg scheutig te zijn geweest met een of andere stereoverbreder.

Verder zit er erg weinig dynamiek in de track. Je hoort 4 en een halve minuut zo ongeveer hetzelfde.

Het loopje klinkt wel oké maar de mix is niet echt jofel. Ik hoor nauwelijks laag, de kick is zo ongeveer afwezig. je lijkt wel erg scheutig te zijn geweest met een of andere stereoverbreder.

Verder zit er erg weinig dynamiek in de track. Je hoort 4 en een halve minuut zo ongeveer hetzelfde.

Ik werk met Reason 7. De MClass Stereo Imager zit in mijn master inserts, maar ik heb daar enkel de X-over frequentie verlaagt. Ik heb wel veel gebruik gemaakt van The Echo (stereo delay), misschien moet ik daar eens aan sleutelen, of kan ik dingen minder breed maken door met dat width knopje te prullen naast de pan knop (op de main mixer)?

De track is inderdaad begonnen als een 8 bar loop die ik leuk vond en die ik dan verder heb uitgetrokken tot een track, is er wel wat aan te horen. Maar dat is nu net mijn probleem: korte loopjes maken lukt wel, maar hoe werk je die dan uit tot volwaardige songs, zonder dat het dus te fel als een uitgetrokken loop klinkt?

Weet niet of ik nog verder ga prullen aan deze track; heb nog vele andere loopjes, die nu maar wat plaats zitten in te nemen op mijn harddisk, waarmee ik wel iet wil doen.

Ik zou die hele Stereo Imager niet gebruiken over de master, maar goed. En wat de invloed is van de crossover-frequency hangt nogal af van de instellingen voor je laag en hoog op datzelfde ding. Met de width-draaiknop op de main mixer kan je een kanaal tussen mono (links) naar stereo (rechts) instellen. Maar dat heeft hier wsl. weinig mee te maken.

En hoe maak je complete tracks zonder dat ze als een loopje klinken? Tja, daar zijn ook duizend manieren voor. Durf dingen te veranderen in je track, houd niet krampachtig vast aan een loopje dat je lekker vindt klinken.

Ik kan je niet helpen met het genre, maar met enige creativiteit moet daar toch wel iets van te maken zijn.

Over de track: Ik heb wat moeite met de progressie. Naast het feit dat je steeds dezelfde akkoorden achter elkaar speelt, vind ik de combinatie niet zo geslaagd. Ik lees nu trouwens dat Stupide en Gloomer al een gelijke comment hebben geplaatst.

Wat ik meestal doe om een track wat spannender te maken is gewon beginnen zoals jij ook doet. Een loopje maken en dat op repeat zetten. Vervolgens een hele variatie aan extra tracks opzetten die met je loopje meegaan (of ertegenin, wat je wilt). Die extra tracks hoeven niet perse bij elkaar te passen, maar wel bij de eerste loop. Vervolgens ga ik combineren met sporen en schrik ik soms zelf van het resultaat. Het kan heel spannende dingen opleveren.

Ook maak ik wel eens twee, drie of vier thema's (of loops) met dezelfde sporen. Die zet ik achter elkaar en dan bgint het grote lijmen. Zoiets?

Back