Wat is een trancebak?

tja er ziojn zoveel synts die doorwat voor omstandigheid gerelateerd worden bij een bepaalde muziek stroming.

303 juno 2 jp8000 zijn wel de bekenste voorbeelden.
het heeft gewoon te maken dat je makkelijk een bepaald soort sound kan maken op een bak.
en dat je dan bang bent dat je dan alleen trance kan maken of dat te dom bent om zelf te denken" huh das toch alleen voor trens" tja dat ligt aan de persoon zelf dan:)

Zat me van de week dus ook af te vragen of een analoge synth ook als trance bak zou worden kunnen gebruikt. Want meestal zit aan die trance leads zo'n digitaal randje wat hem nou net zo scheurend maakt. En de OSC's zijn dan gewoon strak en het geluid niet zo breed als analoog klinkt en je dus daarom zoveel galm en delay moet gebruiken.

Misschien is dit wel op een analoge synth na te bouwen met sync, of PWM en geen detuning om het juist dun te krijgen en dan weer met die galm en reverb het een trance geluid mee te geven.

Hoewel ik amper radio luister, dus ook weinig trance meekrijg, heb ik wel het idee dat ook de oude synthgeluiden die door jarre en vangelis gebruikt werden veel in producties gebruikt worden.

Of zijn dat gewoon de oer-synthgeluiden die je eigenlijk niet mag toekennen aan 1 artiest of genre?

-C-

Re: Re: Re: Wat is een trancebak?

Re: Re: Re: Wat is een trancebak?

Origineel geplaatst door Niels
"Wat een sufferds, al die mensen die denken dat als ze een JP8080 kopen ze een hitgarantie hebben. BrEzAh ? "

you da man!

Origineel geplaatst door BananaWorld

Ik denk ook niet dat een bepaalde bak van tevoren al in een hokje geduwd kan worden. De JP is bevoorbeeld geintroduceerd in een tijd dat trance nog in zijn kinderschoenen stond en tiesto nog zijn eerste plaatjes stond te draaien.

nouja, even offtopic, maar Tiesto had al residency in de spock toen ie 19 was, hijs nu 35, dus hij draait al 16 jaar, en toen hadden we nog niet eens iets wat leek op trance in de kinderschoenen,

verder:

aan de starter van deze topic, met welke reden wordt deze vraag gesteld? mij wordt ook wel ns gevraagd, wat heb je nodig>? ik denk dat Niels t wel doorheeft, de appartuur is t minst belangrijk, want ook al heb je de beste duurste spullen, je zult nog steeds zelf muziek moeten maken.

daarom is t sowieso spijtig dat verkopers zeggen "dit is ultiem om trance te maken" terwijl veel mensen nog nooit eerder met muziek maken in aanraking zijn geweest.

en iemand die begaafd is in t maken van muziek zal met de meeste synths wel uit de voeten kunnen denk ik, welke muziek ie ook wil maken,

verder, ik heb zelf een CS6x van Yamaha, en ik denk voor een beginnende muzikant (zoals mijzelve) uitermate geschikt voor het leren maken en maken van Trance, gezien de vele "cyber"presets en de vele realtime controle knoppen,

Origineel geplaatst door C738
Hoewel ik amper radio luister, dus ook weinig trance meekrijg, heb ik wel het idee dat ook de oude synthgeluiden die door jarre en vangelis gebruikt werden veel in producties gebruikt worden.

Of zijn dat gewoon de oer-synthgeluiden die je eigenlijk niet mag toekennen aan 1 artiest of genre?

-C-

Trance hoor je eigenlijk nooit op de radio hoor. Tis dat nu ID&T radio er is waar ze op gezetten tijden nu eindelijk eens echte trance uitzenden, maar ik ga ervan uit dat je die niet bedoelde,

DJ Sammy is geen trance!

Niet dat ik je wil aanvallen of zo hoor maar de CS6x is ook door Yamaha als dance/trance bak op de markt gezet.
Maar met een beetje fantasie zal er ook wel een klompendans deuntje uit te halen zijn. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Niet dat ik je wil aanvallen of zo hoor maar de CS6x is ook door Yamaha als dance/trance bak op de markt gezet.
Maar met een beetje fantasie zal er ook wel een klompendans deuntje uit te halen zijn. ;)

ja dat is zeker zo ;) zo heeft de verkoper em ook aangeprezen, maar los daarvan heb ik em gekocht omdat er gewoon veel mogelijkheden op zaten en ik em voor een goeie prijs aangeboden kreeg,

en aangezien ik toch een beginner ben en tranceliefhebber ben, zijn de pre-sets heel fijn

Re: Re: Re: Re: Wat is een trancebak?

Re: Re: Re: Re: Wat is een trancebak?

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
Trance hoor je eigenlijk nooit op de radio hoor. Tis dat nu ID&T radio er is waar ze op gezetten tijden nu eindelijk eens echte trance uitzenden, maar ik ga ervan uit dat je die niet bedoelde...

wel dus ;)

Ik word dr mee doodgegooid als ik ID-T aanzet :D

-C-

Echte trancebakken:

vuilnisbak.jpg

R.

Trancebak :confused:

Bestaat er dan ook een technobak, housebak, hiphopbak... ? Als er dan een "trancebak" bestaat dan zal het wel de commercie zijn die aardig op de consument inspeelt om te laten geloven dat er een "trancebak" bestaat. Maar een speciefieke trancebak dat is onzin.

wat is een trancebak?

wat is een trancebak?

hele goeie vraag!
ik heb de laatste tijd weinig goeie moppen gehoord
wordt wel eens tijd voor een goeie trancebak 8o)

ik heb maar één bakje staan een Yamaha RS7000, trancebak of niet.....en zoals elke sampler... moest ik er wa meer tijd insteken zou ik er ook de perfecte trance geluiden uithalen moest ik die RS7000 volledig benutten, niet dus :stupid

Origineel geplaatst door fuse
..maar de CS6x is ook door Yamaha als dance/trance bak op de markt gezet...

Kijk hier heeft Fuse ook wel gelijk in; hiet ligt niet alleen aan de 'eindgebruiker'!!

Orgineel geplaatst door Pim
En blijven er veel synthesizers ondergewaardeerd doordat ze in een bepaald hokje worden geplaatst. Voer om over na te denken.
Opzich misschien waar, maar de meeste (zeker hier, hoop ik..!!) zullen toch wel verder kijken dan de presetjes???
Ik vind 't juist gaaf om een "trance-bak" (om in de vergelijking te blijven..) te gebruiken voor hele andere stijlen!
En goed nieuws voor iedereen: dat KAN gewoon!! :D

Mja,....leuke discussies maar daar is Pim niet mee geholpen.
Als je een beetje door Pim z'n vraag heen kijkt vraagt hij naar een synthesizer waar over het algemeen de sounds uitkomen die vandaag de dag veel in tranceproducties zitten; en dat mag van mij best een trancebak heten.
Het gaatum om de synths met veel kat en klare 'trance' presets die gemakkelijk te tweaken zijn voor een tranceproductie.
We zijn niet allemaal van die zelfmaak geluidspilofielen...

Pim, JP 8080, Virus B of C, Novation KS (keyboard of rack) en misschien een Nord Modular (10.000 presets gratis op het internet te krijgen) De X-tream lead van Emu is ook een hele leuke module. Behoorlijk onderschat vind ik en daarom waarschijnlijk voor weinig (300 euro) te krijgen.

Succes, gr. Tom;)

Met alle respect denk ik niet dat Pim op het antwoord doelt wat jij geeft (@ Tom Thomas)... Deze vraag kan je op 2 manieren interpreteren: a) Wat is de defenitie van een TranceBak, b) Noem 10 Trancebakken. Jij noemt Pim 10 trancebakken. Dat is dus een "goed" antwoord. Maar wetende dat Pim zich in de scene der Sounddesigners voor Synths bevind :geslaagd: denk ik dat hij doelt op een antwoord dat een soortement van defenitie geeft over een "Trancebak". Correct me if i'm wrong maar volgens mij schuilt de relevantie van dat antwoord in het feit dat hij wil weten wat voor invloed de presets in een synth (die hij dus maakt) hebben op het publiek. Een synth met veel strakke "trance"-presets is in dat opzicht dus te omschrijven als een "Trancebak", wat in mijn ogen hele erge onzin is.

Om van alles maar af te zijn! Een trancebak bestaat gewoonweg niet! De naam trancebak komt gewoon van een synth die veelvuldig in de trancescene is gebruikt! oa. ja helaas de JP8000,supernova etc...

heeft denk ik nogmaals weinig met presets te maken,maar de naam is gewoon onstaan doordat de synth vaak is gebruikt voor de trance scene en de tranceSOUND. dus JP8000,Supernova,Virus etc...

Zie clubcharts daar is het een en al virus.

Zoek je een trancebak kies dan de synth die jouw aanspreekt!!!voor je gnre (Trance).

ik denk dat pim op zoek is naar het onderscheidend vermogen van een "trancebak" ten opzichte van andere synths...

met andere woorden, wat voor functies moet de interface hebben, welke gelikte (standaard) sounds moet je eruit kunnen halen, is alles wat "trance" heet synoniem aan een berg reverb van hier tot tokyo..

kortom; hoe definieer je "trance" als je het relateert aan het onderwerp >synthesizer< ?

Origineel geplaatst door technomauriesje
Met alle respect denk ik niet dat Pim op het antwoord doelt wat jij geeft (@ Tom Thomas)... Deze vraag kan je op 2 manieren interpreteren: a) Wat is de defenitie van een TranceBak, b) Noem 10 Trancebakken. Jij noemt Pim 10 trancebakken. Dat is dus een "goed" antwoord. Maar wetende dat Pim zich in de scene der Sounddesigners voor Synths bevind :geslaagd: denk ik dat hij doelt op een antwoord dat een soortement van defenitie geeft over een "Trancebak". Correct me if i'm wrong maar volgens mij schuilt de relevantie van dat antwoord in het feit dat hij wil weten wat voor invloed de presets in een synth (die hij dus maakt) hebben op het publiek. Een synth met veel strakke "trance"-presets is in dat opzicht dus te omschrijven als een "Trancebak", wat in mijn ogen hele erge onzin is.

Je hebt gelijk.
Ik had de thread een tijdje geleden gelezen en had op één of andere manier in m'n hoofd dat dit een vraag van een 'newbie' was (zonder de eerste thread dus weer te lezen) en las alleen wat reactie's en gaf daarop m'n antwoord.
Voortaan maar weer eerst goed lezen.

gr. Tom:D

Back