Volca Bass of Roland TB3 ?

ThijsThijs

Ingeburgerd
Na lang fan te zijn van de 303 sound maar niet van zijn prijs had ik besloten dat dit niets voor mij was. Nu lijkt de TB3 voor mij een zege, is zelfs bijna half zo duur als de 303 klonen.

Ik was al lang van plan een Volca Bass te halen aangezien ik erop jammen in de winkel super fijn vond, en dit leek een lange tijd een soort van alternatief voor een 303 te zijn.

De volca leek mij eerst aantrekkelijk, maar deze is van 135 naar 150 euro gegaan, komt zonder adaptor, en verliest dus een deel van zijn prijsvoordeel.
Ik prul voornamelijk graag live met wat bakjes, en de TB3 lijkt ook een stuk meer functioneel te zijn in zo een opstelling. Ook de 2bar 16den pattern lijkt me wel leuk

Nu ben ik dus aan het twijfelen. Welke verkiezen jullie? Ik weet dat de TB3 nog niet helemaal uit is, maar toch :p

volca bass is geen 303 clone (en staat in veel winkels, bvb bax nog aan een goedkopere prijs dan wat jij zegt)
als je het puur daarvoor koopt zal het na 10 minuten teleurstellen.

een TB3 is een slechte 303 clone, kan klinken als een 303, maar is verder heel beperkt en mist zowel knoppen als bepaalde dingen van het geluidskarakter.

dus koop een x0xb0x ;) oej, een x0xb0x is natuurlijk duurder.. Maar als je fan bent van de 303 sound, zal je vroeg of laat daar toch bij terecht komen

of wacht.. want er komen in de toekomst toch wel links en rechts nog wat 303 achtige dingen op de markt

ik weet dat de Volca geen kloon is van de 303, ik ben voornamelijk op zoek naar:
- iets dat een mooi basgeluid maakt
- niet al te duur is
- ingebouwde sequencer heeft
-live functioneel is

en de TB3 en Volca Bass zijn tot nu toe de opties die ik hiervoor over houd

ik zou nog even wachten tot die nieuwe Akai Rhythm Wolf te beluisteren is. Die ziet er in ieder geval op papier zeer interessant uit.

Ik zou geen TB3 kopen, want voor evenveel of een klein beetje meer heb je een 2dehands x0xb0x

De volca daarentegen kost minder dan de helft, en voor minder dan een tientje heb je een adapter erbij.

Volca bass is erg leuk en fun om te tweaken. Klinkt echter echt niet als een 303 en heeft ook niet die charme qua filter en sequence flow (hoe de 303 klinkt met accenten en glides).
Voor het geld is de volca erg leuk!!

Wil je een 303 en hou je van dat geluid, dan moet je echt een 303 kloon kopen. Het ligt eraan hoe dichtbij het origineel je wilt komen voor welke je wilt kopen.

Wacht het wellicht nog even af tot je een volca bass, TB3 en de TT-303 tegelijkertijd in een winkel kan testen.

Hoe stellig mensen de tb3 al afkraken zknder dat ding ook maar ooit gezien te hebben. :o:

Ik zou nog even wachten to de eerste user reviews van de tb binnen komen ts.

Wacht het wellicht nog even af tot je een volca bass, TB3 en de TT-303 tegelijkertijd in een winkel kan testen.

Hoe stellig mensen de tb3 al afkraken zknder dat ding ook maar ooit gezien te hebben. :o:

Ik zou nog even wachten to de eerste user reviews van de tb binnen komen ts.

Nog beter, zelf uitproberen.

Dat zeg ik, lekker zelf testen en je eigen oren de keuze laten maken :D

same here. Ik wil gewoon NOG een NONXOX bij maar eerst even aan de BS2 :luv:

het is niet ongefundeerd dat ik me er negatief over uitlaat. er zijn een hoop filmpjes en een manual beschikbaar.
dit zijn de reden dat ik hem minder vind in vergelijking met andere clones/het origineel:

- sequencer: pover (en beperkt) en eerder een rebirth clone dan een 303 clone qua principes (gebrek aan scheiding time mode/pitch mode)
- bediening: touchscreen voor controls is een leuke toevoeging, maar hiervoor knoppen weglaten om kosten te besparen is een no go.. Voor drukknoppen valt er mee te leven wel, maar als een zot staan over een touchscreen wrijven om parameters aan te passen is niet aan mij besteed.
- geluid: in de demo's hoor je nergens accumulatie op de accent.. op een 303 klinken achtereenvolgende accents luider, op de TB3 is dit gewoon vlak.. Toch een serieus gemis, als ik me niet vergis deed zelfs rebirth dit beter. Voor de rest klinkt hij wel goed, dus een raadsel waarom dit ontbreekt.
- prijs: voor een beetje meer heb je een analoge clone, dan twijfel ik zelf toch niet lang.

en voor de rest: marketing :r

Een TB3 kan ook nog wat meer dan alleen een 303 nadoen, dat is dan wel weer het voordeel. Maar ik zou hem alleen kopen als ik een soort van variatie zou willen op het 303 idee, niet als ik een 303 zou willen. Net zoals een Volca Bass ook gewoon geen vervanger is.

Ik heb op de Messe een half uurtje met de Aira serie van Roland gespeeld en ik zou zeker kijken naar alternatieven. De tb3 is op zich wel een geinig kastje, maar helaas weer typisch Roland. Dus zijn er weer wat zaken niet doordacht.

Het ontbreekt op de unit aan een decay en envelope knob. Verder is er ook geen mogelijkheid om van waveform te switchen. Je moet hiervoor een nieuwe patch laden. Ik vraag me serieus af waarom je een 303 nog verder zou willen beperken. Shuffle / swing zit er volgens mij ook niet op, althans ik heb het zo niet kunnen ontdekken.

Bij de Rythm box is het helaas niet veel anders. Geen aparte uitgangen voor de verschillende drum sounds. Dit werkt alleen via USB. Dus live kun je alleen maar het stereo geluid er uit krijgen, tenzij je dus je laptop er aan knoopt en het geluid via een sequencer laat lopen. De box als master sequencer gebruiker om bijvoorbeeld de TB3 aan te sturen kan, maar in de sync loopt de shuffle niet mee. Als je dus je pattern geshuffled hebt dan speelt de tb3 z'n eigen strakke patroon.

De synth is uit de hele serie misschien nog het meest interessant. Wel weer vreemd dat het ding maar 4 voices heeft. 8 was toch wel een minimum geweest. Ook heb ik in het filter stepping gehoord als je de cutoff langzaam opendraait.

Voor de prijs is het op zich wel een aardig setje en qua geluid is het ook niet echt slecht, maar zoals gezegd zou ik toch verder kijken naar bijvoorbeeld een xoxbox of tt303.

Ik heb op de Messe een half uurtje met de Aira serie van Roland gespeeld en ik zou zeker kijken naar alternatieven. De tb3 is op zich wel een geinig kastje, maar helaas weer typisch Roland. Dus zijn er weer wat zaken niet doordacht.

Same here

Bij de Rythm box is het helaas niet veel anders. Geen aparte uitgangen voor de verschillende drum sounds. Dit werkt alleen via USB. Dus live kun je alleen maar het stereo geluid er uit krijgen, tenzij je dus je laptop er aan knoopt en het geluid via een sequencer laat lopen. De box als master sequencer gebruiker om bijvoorbeeld de TB3 aan te sturen kan, maar in de sync loopt de shuffle niet mee. Als je dus je pattern geshuffled hebt dan speelt de tb3 z'n eigen strakke patroon.

Hij heeft 4 outputs, dus je kunt bijv de snare/clap en de kick apart uitsturen. Van de sync, tja, dat klopt, dat vind ik zelf wel een minpuntje, maar wie weet wordt dat opgelost?

btw: Negatieve swing vond ik zelf wel tof op de TR-8.

Same here

Hij heeft 4 outputs, dus je kunt bijv de snare/clap en de kick apart uitsturen. Van de sync, tja, dat klopt, dat vind ik zelf wel een minpuntje, maar wie weet wordt dat opgelost?

btw: Negatieve swing vond ik zelf wel tof op de TR-8.

4 outputs idd, twee assignable de andere twee zijn fixed mix (L/R). Er zit genoeg plek om single outs te maken of in ieder geval 4 assignable ipv twee. Zeker voor live (waar dat ding toch het meeste voor bedoeld is) zou je dan al een stuk flexibeler zijn.

Vooralsnog zijn er geen plannen om de software op dat punt aan te passen, als het alleen al met software mogelijk zou zijn om de swing mee te sturen.

Wat ik ook nog wel jammer vond was dat je de FX niet hard op een kanaal kon mappen / senden. Een lange verb op de snare, gevolgd door een verb op een andere step (bijv. vier steps verder met ander geluid) zorgt ervoor dat je heel duidelijk de gate open en dicht hoort gaan en dat de verbtail van de snare daarna weer doorklinkt.

Klopt Motoko. Maar desalniettemin vrij netjes, ik had het idee dat ze de meeste aandacht aan de clap en kick hebben gegeven, maar goed, dat is puur een gevoel en geen feit ;-).
Het lekker handson knallen en zonder manual binnen enkele minuten een lekker beat in elkaar flansen vond ik toch wel het mooiste aspect van de TR-8.

De sync (en fx) is idd een punt van kritiek, maar goed een tempest heeft ook genoeg kritiek punten :D

De Volca heeft wat meer synthesemogelijkheden, maar heeft geen geheugens en geen effecten.
De TB-3 heeft wel geheugens en effecten, maar is qua envelopes aangewezen op improvisaties op de touchpad.
Het zijn dus twee verschillende beestjes voor verschillende doelgroepen.
Het zou mij niet verbazen dat iemand die echt wil, de beperkingen van de TB-3 kan omzeilen. Bijvoorbeeld dat de envelope-instellingen op de touchpad toch zijn op te slaan in de geheugens.
Wat klank betreft: doe mij maar de TB-3. Ik heb niets met 303-klonen, maar wel met synthesizers die interessant kunnen klinken.

Back