Arv
Robot
Ik heb op de Messe een half uurtje met de Aira serie van Roland gespeeld en ik zou zeker kijken naar alternatieven. De tb3 is op zich wel een geinig kastje, maar helaas weer typisch Roland. Dus zijn er weer wat zaken niet doordacht.
Het ontbreekt op de unit aan een decay en envelope knob. Verder is er ook geen mogelijkheid om van waveform te switchen. Je moet hiervoor een nieuwe patch laden. Ik vraag me serieus af waarom je een 303 nog verder zou willen beperken. Shuffle / swing zit er volgens mij ook niet op, althans ik heb het zo niet kunnen ontdekken.
Bij de Rythm box is het helaas niet veel anders. Geen aparte uitgangen voor de verschillende drum sounds. Dit werkt alleen via USB. Dus live kun je alleen maar het stereo geluid er uit krijgen, tenzij je dus je laptop er aan knoopt en het geluid via een sequencer laat lopen. De box als master sequencer gebruiker om bijvoorbeeld de TB3 aan te sturen kan, maar in de sync loopt de shuffle niet mee. Als je dus je pattern geshuffled hebt dan speelt de tb3 z'n eigen strakke patroon.
De synth is uit de hele serie misschien nog het meest interessant. Wel weer vreemd dat het ding maar 4 voices heeft. 8 was toch wel een minimum geweest. Ook heb ik in het filter stepping gehoord als je de cutoff langzaam opendraait.
Voor de prijs is het op zich wel een aardig setje en qua geluid is het ook niet echt slecht, maar zoals gezegd zou ik toch verder kijken naar bijvoorbeeld een xoxbox of tt303.
Filter stepping? Mijn god Roland na 20 jaar verwacht ik toch wel wat beters!
Als er iets irritant is is het wel het stepping effect als je een sweep wil doen.
Maar vermoedelijk zullen er vast wel figuren zijn die vinden dat het hartstikke hip is.
Motoko bevestigt behoorlijk het beeld dat ik van de Aira serie heb: speelgoed.
Laatst gewijzigd: