minimoog vs andromeda

Origineel geplaatst door Toon
sorry maar dit vind ik toch een beetje zever hoor.

Met een analoge synth bepaal jij zelf gewoon het karakter van de sound. Het geluids karakter van de minimoog en de andromeda ligt zeer dicht bij elkaar, in een mix met andere geluiden zou het verschil niet eens opvallen.

Een minimoog koop je omdat voor jouw dat ietsiepietsie meer analoge feel/sound de moeite is en geld geen issue is. Maar als je dan zo gehecht bent aan die analoge sound koop je ook geen Waldorf volgens mij.

Als een q+ wollig moet klinken vraag ik me af hoe jij een minimoog bass in een mix vindt passen. Als er één synth moeilijk doet in een mix zal het wel de minimoog zijn , deze domineert nl. graag en zonder gepaste eq klinkt je mix meestal nergens naar.

Jij bepaald het karakter van de klank, akkoord, maar een bass van een SH101 klinkt toch nooit hetzelfde als een bass van een Moog of een bassstation van novation? Dan mag je nog uren EQ'en en knoppen draaien. Ik draai graag zo weinig mogelijk knoppen in de EQ, vooral als je het over het bepalen van karakter of typische eigenheid van de klank van diegene die je nodig hebt praat.

Een minimoog koop ik gewoon niet omdat ik er het geld niet voor heb, en voor het geld er twee andere karakters voor in de plaats krijg. Met meer mogelijkheden en diversiteit. Dat is bij velen de enige reden, HET BUDGET.

Natuurlijk is het in de MIX passen van een synth, nog een paar ander mouwen, dan dat hij op zijn eigen BOM klinkt, waar velen zich dit niet incalculeren. Ikzelf heb een Korg Z1, dijk van een synth ze, maar inmixen is al veel moeilijker ook omdat hij ook zo prominent is.
Als je "zulk" een synth (of een ander karakterbeest)gebruikt voor het merendeel van je geluiden en dus als hart fungeert van je kunstwerkjes, dan zal het verhaal weer anders worden, ook voor je overige synths.
En daarmee bedoelde ik, een synth kopen die muzikaal aanleund bij je muziek en je synths die je reeds hebt en waarmee je al een deel van je sounds/muziek bepaald.

Ik heb bvb daarom die SID verkocht, en de Z1 bijna. Heb er nog een ander idee/genre muziek bij en wil er nog wat mee aan het experimenteren gaan. Doe hij de Job niet--------->BUITEN die handel! Geen nostalgie of verzamelverdriet.

:biertje: :biertje: :biertje: :biertje:

;)

Ik heb de Waldorf Q+(analoog) ook gehoord bvb, naast de gewone Q, wel ik zou nog liever de gewone Q rack(niet analoog filters) in huis halen qua karakter van klank voor het soort muziek dat ik maak. Ik vind de klank te rond van de Q+, te wollig van karakter, dure filters ten spijt.

Maar mocht ik èèntje krijgen nu hier zo voor mijne neus, dan koos ik vantussen de andro en de Moog, gewoonweg de Moog.

Gewoon omdat ik dat muzikaal/karakterieel beter bij mijn muziek hoor passen/klinken.

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je je hier een beetje tegen spreekt. Je houdt niet van "wollig" en toch zou je dan een minimoog kiezen

je vind het karakter van een minimoog beter bij je muziek passen terwijl het karakter van de andromeda en minimoog juist zéér dicht bij elkaar ligt.

Natuurlijk moet je als je een synth koopt het gevoel hebben dat die bak bij jouw muziek past. Ik heb zowat alle bekende merken van VA synths gehad en allemaal terug verkocht, toen pas had ik door dat de klank van analoog echt hetgene was dat ik zocht. Hierin ook nog wat verkeerde aankopen gedaan (spectral audio neptune,poly 800=goede sound maar geen knoppen, sqc multitrak=ook weer geen knoppen) en dan kom je tot de conclusie dat het duurdere spul meestal toch ook het beste is.

De tijd dat ik alles op slechtere gear kon steken is gedaan ;)
en nu terug knopjes draaien i.p.v. ^^^^^

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je je hier een beetje tegen spreekt. Je houdt niet van "wollig" en toch zou je dan een minimoog kiezen

je vind het karakter van een minimoog beter bij je muziek passen terwijl het karakter van de andromeda en minimoog juist zéér dicht bij elkaar ligt.

Ja ok dan weet ik niet waar deze tread over gaat. Iedereen hoort het verschil enorm, terwijl jij trachtte hetzelfde uit de twee naast mekaar te leggen. Duidelijk verschil toch?

:luv:

Volgens mij is het belangrijker als je deze 2 synths zou gebruiken welke sound je gaat gebruiken dan het grote karakterverschil wat er volgens mij niet echt is. Deze 2 synths geven (als je wil) niet een compleet ander karakter aan je tracks. Toch zeker niet zoals het verschil in karakter bij een Waldorf, Acces, Nord ....

Had ik nog iets nauwkeuriger geprogrammeerd, iets meer resonance en misschien de laatste 2 voorbeelden in unison bij de A6, had het volgens mij eerder een gokspelletje geworden niet?

Het hangt er maar vanaf wat jij onder karakterverschil verstaat. Ik dacht dat als je een Waldorf goed vind klinken je het "karakterverschil" tussen een A6 en een mini toch zeker iets als minder relevant zou vinden. Iets wat ik bv. niet zou verwachten van iemand die echt een vintage freak is, die gasten blijven gewoon maar zagen hé (net zoals ik hier momnteel)

:D

Het karakter van een synth komt volgens mij pas echt naar voren als er stevig op gesoleerd wordt. Korte statische sequences zoals in deze voorbeelden zijn daarvoor echt niet geschikt. Het bespelen van een Minimoog, bas of lead, is natuurlijk een verhaal appart. pas als er expressief gespeeld wordt komt de synth tot leven. Daarnaast is het echt niet verwonderlijk dat veel mensen hier de Andromeda herkenden als de Moog. Geen enkele mini model D klonk immers hetzelfde. Ik zou de vergelijking ook kunnen maken tussen de Macbeth M3X en de Minimoog Voyager. De M3X neigt veel meer als een Mini Model D te klinken als de Voyager. Van de laatste versie van de M3X is de attack van de VCF nog sneller geworden dus blijft er straks niets anders over dan: gokken?!

Het hangt er maar vanaf wat jij onder karakterverschil verstaat. Ik dacht dat als je een Waldorf goed vind klinken je het "karakterverschil" tussen een A6 en een mini toch zeker iets als minder relevant zou vinden. Iets wat ik bv. niet zou verwachten van iemand die echt een vintage freak is, die gasten blijven gewoon maar zagen hé (net zoals ik hier momnteel)

:D

Zagen , ik vind dat niet zagen. Maar ieder heeft daar zowat zijn gedacht over, ik vind dat juist wel de moeite om er een ander zijn gedacht is over te horen, je leert eruit.
Maar blijkbaar is er hier weinig volk voor geinteresseerd en starten ze nog liever een Microwave vs refrigerator thread op.
Das natuurlijk ook een gedacht hè? ;)

Dat heeft meer te maken met angst om door de mand te vallen denk ik, met een goeie VA kan je ook prima een Mono/Poly of Prophet V imiteren (thou darn Nord!). Ik vond het een prima vergelijk en het feit dat er zo weinig reageerden of pas na de uitslag iets neuzelen over dat het niet duidelijk was vind ik een zwaktebod. Je herkent de synth of niet. punt.

Heb ooit een paar keer in TB303 threads gevraagd om van een 303 een slide te laten horen en van een zgn emulator. Niemand durfde of kwam met een zwak excuus.

Mijn punt is dat klassiekers als de Mini en vele andere synths hun "karakter" meer te danken hebben aan muziekstromingen (er was simpelweg niet zoveel in de 1970 en 1980) dan aan het feit dat ze zo ontzettend uniek zijn.

Tuurlijk hebben de Mini's Mono's Prophets enz ook wel iets wat huidige (analoge) synths niet hebben, ik denk alleen niet dat je het zo diep moet gaan zoeken in het geluid maar dat dingen als user interface/looks en historie ook degelijk meespelen.

Maar blijkbaar is er hier weinig volk voor geinteresseerd en starten ze nog liever een Microwave vs refrigerator thread op.

idd

En voor een synthforum te zijn wordt er hier echt niet zo veel gezegd over synths.

Tuurlijk hebben de Mini's Mono's Prophets enz ook wel iets wat huidige (analoge) synths niet hebben, ik denk alleen niet dat je het zo diep moet gaan zoeken in het geluid maar dat dingen als user interface/looks en historie ook degelijk meespelen.

Vette knoppen die nog geluid maken als je ze verzet ;)

Ik heb deze thread pas nu gezien (er zijn er ook zoveel) en heb de test gedaan zonder te kijken naar het resultaat en haalde de mini eruit toen ik de 3 oscillatoren op elkaar hoorde bij de eerste. Ik vind dat het verschil heel duidelijk te horen is als je een mini gewoon bent. Maar ze komen blijkbaar heel dicht bij elkaar op het gebied van bassen. Maar probeer een lead van een minimoog met een andromeda te doen en dat lukt je gegarandeerd nooit. Het haalt volgens mij niet veel uit om met de ene synth een andere na te doen. Je komt altijd wel in de buurt, maar het is nooit hetzelfde. Je moet voor jezelf gewoon beslissen wat je zoekt in een synth. Er is altijd dat ene karakteriserende gevoel die een synth heeft (toch bij degene die daarom bekend staan) en daar kies je die synth ook voor. Als je bv. echt speelt met de beide filter van de MS 20 bv., dan krijg je echt dat karakteriserende (voor mij) geluid van een MS 20 die je nergens anders uithaalt. Speel een lead op een moog met een wat tragere attack en decay dan heb je echt een minimoog lead die je niet uit een andromeda zal halen.

Het is natuurlijk heel mooi geprogrammeerd, petje af daarvoor, maar je moet zelf beslissen welke specifieke sound je zoekt.

Origineel geplaatst door Tony Veganza
Klinken alletwee als plug-inns ?!:)

is dit een vraag uit een zen-boedhisme oefening? zo een als "wat is het geluid van 1 klappende hand?"

Origineel geplaatst door The Q
Mijn punt is dat klassiekers als de Mini en vele andere synths hun "karakter" meer te danken hebben aan muziekstromingen (er was simpelweg niet zoveel in de 1970 en 1980) dan aan het feit dat ze zo ontzettend uniek zijn.

Nee, het karakter ligt hem in de componenten waarmee de synth is opgebouwd. VA's hebben die niet. Digitale distortions kunnen geen buizen distortion nabootsen bijvoorbeel.

Origineel geplaatst door Mostatic
Nee, het karakter ligt hem in de componenten waarmee de synth is opgebouwd. VA's hebben die niet. Digitale distortions kunnen geen buizen distortion nabootsen bijvoorbeel.

Maar andersom ook niet hè?
En dan hangt het er maar vanaf wat dat het beste voor je uitkomt, maw wat het best bij je track past.

Als je de keuze tussen twee hebt, kan je de proef op de som nemen natuurlijk. ;)

Er zijn zoveel mogelijkheden, uitproberen is steeds de boodschap. Wonderbaarlijke uitkomsten liggen dan ook soms in een klein hoekje, maar dat is dan ook een beetje Offtopic

ahhh zo'n lekkere FM bas! lekker digitaal knallen zoals geen enkele analoge bak dat kan! ;)

Origineel geplaatst door olafmol
ahhh zo'n lekkere FM bas! lekker digitaal knallen zoals geen enkele analoge bak dat kan! ;)

Zo is dat! ;)

Back