Origineel geplaatst door Toon
sorry maar dit vind ik toch een beetje zever hoor.
Met een analoge synth bepaal jij zelf gewoon het karakter van de sound. Het geluids karakter van de minimoog en de andromeda ligt zeer dicht bij elkaar, in een mix met andere geluiden zou het verschil niet eens opvallen.
Een minimoog koop je omdat voor jouw dat ietsiepietsie meer analoge feel/sound de moeite is en geld geen issue is. Maar als je dan zo gehecht bent aan die analoge sound koop je ook geen Waldorf volgens mij.
Als een q+ wollig moet klinken vraag ik me af hoe jij een minimoog bass in een mix vindt passen. Als er één synth moeilijk doet in een mix zal het wel de minimoog zijn , deze domineert nl. graag en zonder gepaste eq klinkt je mix meestal nergens naar.
Jij bepaald het karakter van de klank, akkoord, maar een bass van een SH101 klinkt toch nooit hetzelfde als een bass van een Moog of een bassstation van novation? Dan mag je nog uren EQ'en en knoppen draaien. Ik draai graag zo weinig mogelijk knoppen in de EQ, vooral als je het over het bepalen van karakter of typische eigenheid van de klank van diegene die je nodig hebt praat.
Een minimoog koop ik gewoon niet omdat ik er het geld niet voor heb, en voor het geld er twee andere karakters voor in de plaats krijg. Met meer mogelijkheden en diversiteit. Dat is bij velen de enige reden, HET BUDGET.
Natuurlijk is het in de MIX passen van een synth, nog een paar ander mouwen, dan dat hij op zijn eigen BOM klinkt, waar velen zich dit niet incalculeren. Ikzelf heb een Korg Z1, dijk van een synth ze, maar inmixen is al veel moeilijker ook omdat hij ook zo prominent is.
Als je "zulk" een synth (of een ander karakterbeest)gebruikt voor het merendeel van je geluiden en dus als hart fungeert van je kunstwerkjes, dan zal het verhaal weer anders worden, ook voor je overige synths.
En daarmee bedoelde ik, een synth kopen die muzikaal aanleund bij je muziek en je synths die je reeds hebt en waarmee je al een deel van je sounds/muziek bepaald.
Ik heb bvb daarom die SID verkocht, en de Z1 bijna. Heb er nog een ander idee/genre muziek bij en wil er nog wat mee aan het experimenteren gaan. Doe hij de Job niet--------->BUITEN die handel! Geen nostalgie of verzamelverdriet.