Wat was de doorslag?

Eh nou vroeger...........
Had toen ik een jaar of 14 was een 4 sporen recorder met een alekto mengpaneeltje en een draaitafeltje. Hele zooi verkocht toen ik 16 was om een brommer :yamaha: te kopen. Paar jaar later brommer weer verkocht en draaitafels gekocht met een mixertje en een Denon dubbele cd-speler een paar jaar plaatjes :dj: gedraaid bij een drive in en wat dingetjes in de lokale discotheek en jeugdhonken gedaan.

4 jaar terug alle dj spullen verkocht en overgegaan op het zelf "maken"van muziek, wat achteraf toch moeilijker is, dan gedacht. Maar goed doorzetten is het motto. Ben ook best wel een knopjes freak, hoe meer muziekale electronica in me huis hoe beter 8) Ben dus een materialist ;)

Re: Wat was de doorslag?

Origineel geplaatst door justin
Wat was de doorslag waardoor je begon met het maken van je eigen muziek? en het kopen van dure gear zowel soft als hardware?

Heel simpel: ik was het DJ-en zat. En 10 jaar vioolspelen begon ook wat te vervelen en mijn pianolerares mij ook niet meer wist te inpireren.

En je moet toch wat, niet waar? ;)

Soulshow, and the beat goes on, in the mix luisteren en opnemen.
met het cassettedeck van mijn vader "plakken en knippen" vd band.
Vader was en is nog steeds geluids (audio) freak, dus er zwierf altijd
wat rond.

En in '88 mijn eerste 2 1200's gekocht met een Dateq LPM-7 mengpaneel,
was een rib uit mijn lijf van mijn eerste zuur verdiende centen.
Draaide toen al mijn 12"es aan elkaar, en nam dat op,
die dan weer in het weekend werden gedraaid in de plaatselijke discotheek,
omdat de dj aldaar zelf niet kon mixen!:confused:

Begon zelf te draaien vanaf '91, en was op een gegeven moment
het draaien zat, en ben toen zelf voor de "fun" muziek gaan maken.

Michael.

Ik heb nooit een doorslag gehad, maar vanaf dat ik op m'n 8e levensjaar Protracker ontdekte op de Amiga, was ik verkocht :)
Muzikant in hart en nieren :P

Evolutie

Evolutie

Bij mij is het meer een evolutie geweest dan een echte 'doorslag' of 'doorbraak'. Er stond bij ons in huis altijd al een piano.. en mijn vader deed van alles: uitschrijven van 4 en 5-stemmige koorpartijen.. liedjes schrijven op piano en gitaar. Zo krijg je vanaf je geboorte natuurlijk van alles mee. De piano is zo lang ik me kan herinneren mijn domein geweest. Les heb ik vanaf mijn 9e tot aan mijn 25/26e gehad.

Zo rond mijn 14e begon ik met C64's (en later) Amiga's te klooien. Dat heb ik lang volgehouden. Veel demo- en spelletjes-muziek gemaakt. Op de '64 direct in Hex inkloppen.. op de Amiga het meeste met soundtracker, protracker e.d.

Het moment dat ik zelf iets synth-achtigs ben gaan aanschaffen is het moment geweest dat ik uit huis ging. Tja.. zonder toetsen om me heen werd ik dood-ongelukkig. Synths vond ik al tijden heel interessant.. en uiteindelijk heb ik voor een XP-80 gekozen.. destijds een topper. Lang is dat mijn enige synth geweest. Een paar jaar later heb ik zelf (met wat hulp) een echte piano gekocht.

De echte electronische revolutie kwam bij mij op gang door de vele gesprekken met Antal van Plebweb.. en JohnnyBusca.. beide collega's van me. Eerste aanschaf was een MicroWave II.. toen een TeeBee.. een MC-303.. een Drumstation.. een MC-202.. TR-606.. AMT-8.. ach ja.. en zo zijn we vrolijk verder gegaan.

Eeen mengeling van de volgende vier dingen:

juno-2 + pg300
JMJ
aphex twin
biosphere

jemig ik zie deze thread nu pas..

nou ik ook dan maar..

Eigenlijk pas begin jaren 90 daadwerkelijk muziek gaan maken, eind jaren 80 wel wat basgitaar gespeeld maar dat mag geen naam hebben. Gedurende de jaren tachtig met nummers van yazoo, Erasure, Depeche Mode en noem maar op vroeg ik me wel af hoe en met welke gear je die vette 'computer' beats en hihats kon maken. Ik was nog nooit op het idee gekomen om is in een profi muziek winkel te gaan informeren. =(
Alhoewel ik in 88 een klein Yamaha PSS keyboardje kreeg voor mijn Mavo slagen, heb ik dat ding zelden beroerd.. Naarmate de 90's vorderden ging ik via een maat van mijn DJ'en en zo in het maken van electronische muziek gerold. Interesse in house/electronische herrie werd ook aangewakkerd doordat ik vanaf '88 Orb platen ging verzamelen!

Ik was naar een concert van Xzibit geweest en stond vooraan
ik vond het hardstikke vet en begon een beetje andere hiphop te luisteren
en Xzibit "X" gaf de doorslag en ik wilde hiphop maken.

Hmm, ff terugkijken..
Altijd al iets gehad met (synth)muziek: Vangelis, etc.
Toen (ooit) een keer begonnen aan Keyboards (incl. les..)
Tussendoor een beetje zitten pielen met zo'n Casio sample-keyboardje (van & met een maat).

House-zooi kwam op: leuk! Maar rond die tijd (te) weinig gedaan met muziekmaken; wel een D-50 inmiddels in bezit..
Een tijd bezig gehouden met "normale" muziek: rock, e.d. met een paar gasten (maar nix professioneels..)

Toen toch tot de conclusie gekomen dat ik verder wilde gaan met muziek (synth-gerelateerd) en kocht daarom er een (uitgebreidere) keyboard bij... (logisch :confused: )

Toen kwam 't weer eens op een laag pitje te staan en verkocht 't keyboard weer.

Maar de muziek-kriebels kwamen weer terug en toen kwam ik de MC-505 tegen..
Toen ik die na een tijd van (veels te) weinig gebruiken aan een maat van me liet zien, sloeg zijn enthausiasme over naar mij, en dat resulteerde in deze dure hobby, of beter: verslaving!

Begin jaren 80 maakte de synthesizer een grote opmars in de popmuziek. Ik was toen als kleine jongen gelijk verkocht door de krachtige en warme sounds in nummers zoals Nena-99luftballons, Alphaville- forever young, Kim Wilde- cambodia (met die prachtige filterpad) Allemaal al weer 20(!) jaar geleden. En ook 20 jaar geleden begon het Italo disco gebeuren met die lekkere analoge synthdeuntjes en basslines. Dus toen interesse voor de synthesizer ontstaan. De doorslag om zelf synthmuziek te gaan maken waren de nummers Axel F van Harold Faltermeier en We Just van Moses, dat was 1985 geloof ik. Had altijd piano gespeeld, dus waarom geen synth? Eerst op een Amiga zitten klooien, later in 1990 toen ik wat geld had kocht ik mijn eerste synth, een Roland D-50. Mooie synth maar toch niet die 'sound' waar ik destijds verslingerd aan was. Heb daarna redelijk wat gear gekocht maar niks evenaarde die begin jaren 80 sound. Pas toen het internet zijn intrede deed kwam ik al zoekende erachter dat die specifieke 'sound' uit analoge machines als jupiter-8,OBX-a,Elka Synthex, Linndrum, Simmons en dergelijke kwam. Tja, en die staan nog steeds op mijn wish list...

hoet begon

hoet begon

ik zocht een editor voor a4000
komik hiero terecht,...ik ook maar even ook al ist wel uit 2003

vroegr luisterde ik altyd al meer hiphop/achtige ritme muziekjs wist soms niet hoe sommige sytle heete maar daar hadje de soul show van ferrymaat voor op donderdag
kwam regelmatig iets van ..."house "voor bij
moet toen wel egte chicage like muziek zijn geweest want ik nam t op op mn dubbel deck[high tek toen]
ik was 14 ,...ben nu 33 = bijn a 20 jaar geleden

toen ik eenmaal uit begon te gaan en eertse keer in de vloer [oude] "bolle"sjon over acid platen van "ratje "hoorde rappen ,....wask wel aardig aan acid verslingerd [zal vast wel xx goedje geholpen hebben ]
terwijl ik niet eens wist wat een tb was
jaren latert na veel bandjes van feestjes verzameld te hebben ,...
kwam ik na zo,n ouderewets utregs acid feessie
bij ratje thuis en zag atari en s900 en zag hoe...simple je ritmes kon maken das weer zo,n 15 jaar geleden

sinds dien heb ik heel voorzichtig spullekes gekocht
bv een 606 en maar denken [toen] dat dat ding midi had
en t forum ,..das eeeeeg een ...hulp in de huishouding:walker: :walker: :walker:
das ongevermn story ik ben elke weer in de ban van wat ik ergens hoor op feesje ...iets nieuws kan ook ouder muziekzijn
das wel aardig mn inspiratie ,...

Origineel geplaatst door ez`
acid

Nou wil ik niet alle krediet ontvangen hoor! :D

Ik heb altijd electronische muziek mooi gevonden.
Het begon met Jean Michel Jarre zijn topnummer Oxygene.

In de tachtige jaren hoorde ik ineens James Brown is Dead op de radio.
Voor mij de eerste keer dat ik House hoorde.
Weirde shit, dat kan ik ook dacht ik en dus een Amiga 2000 gekocht om hem na te maken met Protracker.

Daarna nog jaren door gerommeld met Protracker en enkel prutzooi geproduceerd.

Nu wil ik er mee verder gaan.
Een maat van mij leert mij nu noten lezen en heb een keyboard in bruikleen om te leren.
Maar wat baal ik van die simpele sounds en beats die ik helemaal niet wil hebben.

Dus nu wordt het een Synth voor Ruudje.
Eind deze maand heb ik genoeg geld voor een Korg TR, dat duurt nog 3 weken.
Damn, wat een lange maand is dit.....:(

Mijn moeder leerde me spelen met klavarscribo op een orgel toen ik 9 was.
Daarna thuis een piano toen ik 11 was.
Maakte al zelf stukjes muziek op de piano.
Daarna kregen we een vleugel thuis elke dag op lopen te pielen en spelen en stukjes muziek verzinnen na schooltijd.
Maar aangezien ik geen noten kon lezen en alles zelf uit heb gevonden kwam ik voor mijn gevoel niet vooruit.
Dus getracht pianolessen te volgen toen ik 14 was.
Dit doode mijn creativiteit volledig en ben na een paar maanden ermee gestopt.
Mijn buurman was prof jazzpianist geweest in de jaren 50.
Hij heeft mij les gegeven voornamlijk wat akoordenleer bij gebracht en dat hielp me enorm vooruit.
Sindsdien kan ik wel akoorden lezen maar noten nog steeds niet.
Uiteiendelijk toen ik 17 was mijn eerste synthesizer gekocht en een drumbox ding van boss. en en gaan opnemen op een bandrecorder.
Mijn buurman heeft dus eigenlijk de doorslag gegeven.

Last edited by a moderator:
Dé Doorslag.

Dé Doorslag.

Tja het is allemaal maar zo gegroeid denk ik.. er was voor mij geen echte doorslag.
2 goede vrienden van mij deden zo rond '94 fasttracker gebruiken en maakte toen vornamelijk hardcore onder de naam "Intricate"}:| Ik was toen meer nirvana,pearljam,deadkennedy's,toydolls,etc maar ging altijd wel mee naar feestjes van hun dus ik lustte wel wat stevige electronische muziek op dat moment. Terwijl ik me echt alleen maar verdiepte in gitaar-werk en punk,grunge. Toch zat ik er wel veel naast terwijl zij aan het Fasttrackeren waren, dus steekte wel wat op van hoe ze dat deden.

Toen kreeg ik een PC (pas in '95) en Yuri kwam wel ff fasttracker bij mij erop zetten (was zijn idee hoor) en DOOM :okdan:
En ja de rest kan jezelf wel invullen :P het hek was van de dam

Misschien was er wel een doorslag nu ik het ff terug lees :eureka:
Het is allemaal Yuri's schuld, als hij dat toen niet had geinstalleerd had ik nu niet zo weinig ruimte op mijn kamer voor me bed :erm:

Attachments

• fasttracker.gif
    fasttracker.gif
    48,8 KB · Bekeken: 118
Back