VSTi's opwarmen...

Daar heb ik wat voor. Elk intern DAW kanaal kan door mn analoge EQ channel strip op mn mengpaneel (ZED-R16) en weer terug in de computer.. Damn handy om kille sounds wat eq mee te geven.

Goeie tips… heel erg bedankt! Ook voor de links… leesvoer genoeg de komende tijd! :)

Wat me opvalt is dat jullie over het algemeen niet meteen hardware adviseren. Ik zal de komende tijd toch nog, nog en nog eens een keer proberen om eruit te komen met software - die VintageWarmer ziet er wel interessant uit, inderdaad. In ieder geval wil ik dat nog eens proberen voordat ik echt geld ga uitgeven aan hardware!

Als jullie nog tips hebben, laat het vooral weten!

Ik denk dat het heel persoonlijk is en ik denk ook dat je de tracks van degene die adviezen geeft als benchmark kan nemen voor wat zij "warm" vinden klinken.
saturatie en harmonischen kunnen het geluid warmer maken, maar vaak klinkt het "kunstmatig"
maar de vraag is natuurlijk hoe erg JIJ dat vind. ik kan persoonlijk nooit zo goed tegen dat soort plugins, ze maken het geluid vaak scherper ipv ronder. Ik hou van een analoog warm bad, niet van een quadrafuzz of toob warmer plugin. en zaken als VCC en NLS geven vaak een soort van overdreven groot en plasticachtig laagje over de track.

Wat ik ook weleens deed was het geluid via een (aldanniet Vintage) gitaar / bas versterker uitsturen, en dat weer met een microfoon opnemen.

M'n gedachte erachter was, als het geluid in "de lucht" is geweest heb ik toch weer een analoog signaal. Plus heb ik in een keer op 4 verschillende punten invloed op het karakter: Speaker/preamp Combo afstelling, Afstand microfoon, type microfoon, type microfoon preamp. Daarnaast, vind ik VST opwarmen met software water naar zee dragen... software oplossen met software

Dus dat opent weer veel nieuwe mogelijkheden bijv je kan 2 opnames maken en bij de 2e opname de microfoon heen-en-weer bewegen richting de speaker voor maffe phazer effecten.
Of een signaal direct uit de VST + het signaal van de speaker samen, wat weer lijkt op de setting Basgitaar DI + Basgitaar microfoon op speaker
Zo behandel je je VST synth geluid ineens als een basgitaar.

Dit doet natuurlijk het signaal allemaal geen goed, maar dat was de bedoeling ook :)

saturatie en harmonischen kunnen het geluid warmer maken, maar vaak klinkt het "kunstmatig"
maar de vraag is natuurlijk hoe erg JIJ dat vind. ik kan persoonlijk nooit zo goed tegen dat soort plugins, ze maken het geluid vaak scherper ipv ronder. Ik hou van een analoog warm bad, niet van een quadrafuzz of toob warmer plugin. en zaken als VCC en NLS geven vaak een soort van overdreven groot en plasticachtig laagje over de track.

Pcies, alles wat je achteraf aan warmte erover gooit heb ik datzelfde gevoel bij, zelfs analoge distortions/amps

Wat ik ook weleens deed was het geluid via een (aldanniet Vintage) gitaar / bas versterker uitsturen, en dat weer met een microfoon opnemen.

Is wel erg leuk idee! Maar ben bang dat dat in mijn kleine vierkante studiokamertje niet zulke mooie resultaten oplevert.

Iets langer tweaken en zoeken naar vette basisgeluiden .. combineren en layeren en sounds zoeken die goed bij elkaar passen. Een extern filter van een sub phatty doet geen kwaad ook!

Is wel erg leuk idee! Maar ben bang dat dat in mijn kleine vierkante studiokamertje niet zulke mooie resultaten oplevert.

Volgens mij stoppen ze bij reampen de amp zelfs gewoon in een geïsoleerde doos.

Thx Yoozer, inderdaad Reampen

En ik zou me over de ruimte in dit geval niet zo erg druk maken, het gaat om het experiment. Als je Mic goed dichtbij zet klinkt dat vast wel goed hoor.
Denk eerder dat je buren het misschien niet zo leuk vinden :)

Reampen -> door oude meuk heen gooien -> lekker heet binnen laten komen op je mengtafel.

:biertje:

Een extern filter van een sub phatty doet geen kwaad ook!

Kijk, hier had ik absoluut nog niet aan gedacht! En dit ga ik heel binnenkort ook eens proberen… DAW > FireFace > Externe audio-ingang van mijn Voyager XL of Odyssey > Mengtafel > FireFace > DAW. Ik ben heel benieuwd! :)

:eureka:

Er zijn genoeg VST's om je virtuele geluid "op te warmen". Probeer maar eens de PSP Vintage Warmer, EQ's, (vintage) compressors, tape delays, TAL Chorus, buizen simulaties, filters, enz. Er zijn zoveel, ook gratis, oplossingen.

Er zijn genoeg VST's om je virtuele geluid "op te warmen". Probeer maar eens de PSP Vintage Warmer, EQ's, (vintage) compressors, tape delays, TAL Chorus, buizen simulaties, filters, enz. Er zijn zoveel, ook gratis, oplossingen.
ik denk dat TS het experimenteren daarmee juist zat is en zich afvraagt of er nog een andere manier is waarmee het echt kan.

Ik zou een paar sleutel analoge hardware bakken kopen. 1 compressor, 1 buizen EQ. 1 goeie preamp. Run your shit through that, and you're settled. En dan idd een hele goede analoge mixer. Dan klinkt alles lekker wijd. Converter..

Bij mij is het strictly no computer policy, ik zou het niet weten.. Het is dan ook maar een voorstel.

Bij de bron goed beginnen is idd meestal de beste keus.
Voor analoog achtige dingen gaat mijn keus meestal uit naar Omnisphere.
Klinkt zeer levendig en vol,door de steam engine.
En niet te vergeten,een shitload aan presets en editing mogelijkheden.
En dan hebben we het nog niet over de expansions die er voor zijn.

Maar soms heb ik ook net dat jaren 80 analoog-achtige soundje nodig,dan grijp ik vaak naar de VST korg Monopoly.
Das ook een wolf in schaapskleren.,en dat voor een habbekrats.tevens ook iets makkelijker editbaar.

Ik denk dat je dan wel een heel eind kunt komen ,althans ik wel.

Het gaat er me inderdaad meer om hoe ik die VSTi's die ik gebruik - korg legacy, arturia collectie en nog een paar - zo analoog mogelijk kan laten klinken. Als ik ze gewoon (zelfs met wat plug-in-effecten) over mijn analoge tracks leg, is het verschil in klank - noem het 'warmte' als je wilt - gewoon te groot. En dit softwareprobleem, of deze software-eigenschap oplossen met software… tsja… daar probeer ik nu juist een beter alternatief voor te vinden.

Stel - alhoewel ik het echt nog een tijdje ga proberen - dat ik software uit zou sluiten, zouden jullie dan eerder een compressor of een pre-amp aanbevelen, of iets anders hardware?

De Vulture Culture staat al genoteerd. En een bandrecorder ga ik over een tijd toch aanschaffen, alleen al vanwege de looks. ;)

Nogmaals dank voor al jullie reacties!

Back