Gitaareffecten op synthesizer aansluiten.

Mark-T

Budget lid
Ik ben op zoek naar een externe gitaardistortion-effect voor een synthesizer. Ik heb al even op Marktplaats gekeken, maar alle gitaareffecten hebben een mono-input. Ik zoek iets met stereo-inputs. Ik ben in het bezit van een Boss BR-532 meersporenrecorder met de gewenste mogelijkheden. Alleen heeft die cinch-aansluitingen, welke live nogal kwetsbaar zijn. Heeft iemand tips?

Het gaat erom dat in de bypass-mode toch wel de stereo-effecten van de samples en ingebouwde effecten behouden blijven.
Wat betreft het veranderen van de aansluitingen in de BR-532, zal ik de bassist van onze band eens lief moeten aankijken. Die is een expert in elektronica. Er is niet heel veel plek in of op het apparaat.

Ik heb nog nooit een stereo guitar gezien. Weinig kans dus, denk ik.

Het gaat erom dat in de bypass-mode toch wel de stereo-effecten van de samples en ingebouwde effecten behouden blijven.
Wat betreft het veranderen van de aansluitingen in de BR-532, zal ik de bassist van onze band eens lief moeten aankijken. Die is een expert in elektronica. Er is niet heel veel plek in of op het apparaat.

Losse distortion pedalen zijn bijna altijd mono. Multi FX pedalen zijn vaak wel stereo, bv de Line 6 M-series. Overigens zou ik een distortion aan het begin van de keten zetten en niet na je delay, chorus of reverb uit je synth. Er blijft anders niks over van je synth sound en de delay en/of reverb, tenzij je zo'n effect zoekt natuurlijk.

koop er twee. berhringer zijn iets van 20 euro tweedehands.

of koop zo'n pod systeem , of twee
anders een mixertje ertussen met pre/post send en of insert.
gitaar effecten zijn ook vaak in het hele lage en hele hoge wat beperkt, nmho

De Eventide stompboxes zijn ook stereo in en dan schakelbaar tussen gitaar en line

Je kan altijd twee mono distortion doosjes aansluiten en dan heb je weer stereo, met aanpasbare settings per kanaal zelfs. Je kan uiteraard ook een multi-effect als de Boss GT8 of iets dergelijks kopen, maar dan heb je wel digitale distortion ipv analoog, terwijl analoog hier toch wel zijn voordelen kan hebben.

Ik heb vanavond de bassist/elektronica-expert gesproken. Hij vindt cinch-aansluitingen betrouwbaar genoeg, mits je er verloopkabeltjes naar jack op aansluit. Die kun je laten zitten en dan gebeurt het koppelen/ontkoppelen op jack-niveau. Ik zou het allicht kunnen proberen.
Wat betreft galm en andere effecten na de distortion: daar is de BR-532 in voorzien. Moet ik alleen de interne effecten van de synth uitschakelen.

Er zijn volgens mij niet veel synthesizers die stereo out hebben.. de meeste hebben dual mono outputs. het verschil tussen stereo en dual mono is dat stereo verband houd met elkaar (de twee outputs) en dual mono twee de zelfde signalen zijn of twee verschillende signalen zijn.

Hangt van je synth af natuurlijk. als je t over een Analoge synth hebt is t vaak Mono idd. Maar bij bv de prophet 08 kan je met de Modulation matrix ook Panning beinvloeden, dus daar is je Stereo output wel weer van belang.

Maargoed in de meeste gevallen zal Stereo vanuit een synth alleen zinvol zijn wanneer er binnen de synth ook (stereo)effecten aanwezig zijn.

Ik gebruik een laptop met Native-Instruments Guitar Rig met een Guitar rig kontrol 3 floor board. Ik heb hem van marktplaats. Heb je gelijk genoeg effecten om jaren mee te spelen.

evt ook uit te breiden met Kompleet (upgrade) dus zorg dat je de Guitar Rig licentie erbij krijgt

De Rickenbacker 360 is een stereo gitaar. Kramer en Gretsch maakten ook stereo gitaren. Mijn Chapman Stick heeft ook een stereo uitgang, voor elke helft van de pick up (linker 5 snaren en rechter 5 snaren). Maar ja. meer dan 99,9% van de gitaren zijn gewoon mono.

De Rickenbacker 360 is een stereo gitaar. Kramer en Gretsch maakten ook stereo gitaren. Mijn Chapman Stick heeft ook een stereo uitgang, voor elke helft van de pick up (linker 5 snaren en rechter 5 snaren). Maar ja. meer dan 99,9% van de gitaren zijn gewoon mono.

je bedoelt duo mono uitgangen.

Back