Gebruikte BZN een strijkorkest zoals ELO?

Minimoog

Ingeburgerd
Wanneer ik de BZN-albums beluister uit de tijd dat Annie Schilder zangeres bij BZN was, hoor ik in de muziek veel strijkarrangementen die soms een beetje ELO-achtig aandoen. Bijv. in het lied Only a Boozer die op het album Your Welcome uit 1978 staat, Marching on en A la Campagne op het album Summer Fantasy uit 1979 en Mr. Dan op het Album Friends uit 1981. De strijkarrangementen op A la Campagne lijken sterk op die van ELO. Betekent dit nu dat BZN bij de opnames een compleet strijkorkest heeft gebruikt, net als ELO dat gebruikte bij de opname van het Eldorado-album? Of komen die strijkarrangementen uit een Mellotron.

Hier laat ik wat nummers van BZN horen waarin duidelijk strijkarrangementen zijn gebruikt:

Only a Boozer:

Marching on:

A la Campagne Merk de Mr. Blue Sky-achtige strings op 0:50 en 2:34:

Mr. Dan:

Pearlydumm Merk op de strijkarrangementen op 2:06 en vanaf 3:09:

Laatst gewijzigd:
In de jaren 70 barstte het nog van de strijkorkesten. Vrijwel alle omroepen hadden hun eigen dans- en showorkest en in den lande was er nog ruim voldoende werk voor de verschillende orkesten, strijker ensembles en de subsidiekraan stond nog wagenwijd open.
Het orkest wat ik op de achtergrond hoor bij What a boozer is niet zo groot hoor. Slechts een paar violen, een cello en wat reverb. Geen idee hoe dat bij ELO was trouwens.
Ook tegenwoordig hebben studio's nog een vrij ruime keuze uit strijkers die voor een zakje geld partijen inspelen. Een deel van hun werk wordt natuurlijk afgenomen door de verschillende sample libraries die voor de meeste doeleinden prima inzetbaar zijn ter vervanging.

@Lacrosse:L
Het orkest wat ik op de achtergrond hoor bij What a boozer is niet zo groot hoor. Slechts een paar violen, een cello en wat reverb. Geen idee hoe dat bij ELO was trouwens.

In de eerste albums van ELO gebruikte de band violen en cello's die in de studio overgedubd werden om een orkestraal geluid te verkrijgen. Bijv. in het lied Showdown en Ma Ma Belle, allebei staan die op het On the Third Day album uit 1973. Pas vanaf het Eldorado-album uit 1974 gebruikte de band een volledig orkest.

@J. Baars:
ze gebuikten een eenvoudig uitstijkje....( alleen in de studio)

Op http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_Light_Orchestra#Band_name_and_logo lees ik het volgende:

The group's name is an intended pun based not only on electric light (as in a light bulb as seen on early album covers) but also using "electric" rock instruments combined with a "light orchestra" (orchestras with only a few cellos and violins that were popular in Britain during the 1960s).

In feite gebruikte BZN in de studio dan een "Light Orchestra".

Welke synthesizers gebruikte BZN in de tijd met Annie:
In de tijd van BZN met Annie Schilder gebruikte de band ook al een synthesizer. In bijv. het lied From here to L.A. uit 1978 (Album You're Welcome), Nadja en Himalaya allebei uit 1980 (Album Green Valleys). Hier heb ik twee samples van deze liedjes geplaatst (zie bijgevoegde bestanden) waarin duidelijk een MiniMoog-achtige synthesizer te horen is. Heeft BZN daadwerkelijk ook een MiniMoog gebruikt in de studio? Of is dat de MiniKorg 700 die linksboven afgebeeld staat in de onderstaande afbeelding?

Vanaf 1980 gebruikte BZN de bekende Prophet 5. Deze synthesizer is duidelijk te horen in de liederen Across the USA, Monday Tuesday die allebei op het Green Valleys album uit 1980 staan en in het lied There's no need for denying op het album Maid of the Mist uit 1985 kun je de Prophet 5 duidelijk horen. Ook in de baslijn van Pearlydumm en Rockin' the Trolls kun je deze synthesizer horen.

Himalaya (Album Green Valleys 1980) merk op de sterke lead synth vanaf 0:29:

Attachments

• SynthesizerFromHereToLA.mp3
    731,8 KB · Bekeken: 144
  • SynthesizerNadja.mp3
    458,8 KB · Bekeken: 157
  • BZN-Korg700S.jpg
    BZN-Korg700S.jpg
    92,2 KB · Bekeken: 161
Laatst gewijzigd:
Voor die From Here To LA lead heb je niet per se een Minimoog nodig, zo'n 1 osc geluidje krijg je uit een Minikorg ook. Himalaya idem, al heeft die lead wel een erg akoestisch panfluit kantje. Maar mits de juiste blokgolf en traveller knijpen is dit misschien ook wel mogelijk op de Minikorg, zelf heb ik die nog niet vaak op blokgolf ingesteld. Hij heeft toch bepaalde "vioolachtige kwaliteiten" en klinkt aardig als iets wat gebandpassed wordt, wat de kans op een Minikorg groot maakt.

Ik heb het wat moeilijk om naar Nadja te luisteren. Mag ik die even skippen?

je kan het beste alles skippen..........

jezuz, wat een verschikkelijke kutband is dit.
ze treden nog steeds op, en omdat de zangeres niet kan zingen doet een achtergrond zangeres dit,.. ( eentje die wel kan zingen, ze zit ook in opnames uit mijn handtekening....)
en ook de gitaren, die werden meestal door j de ho ingespeeld...(dqat is een gitarist die wel kan speulen.)
:peukie:

je kan het beste alles skippen..........

jezuz, wat een verschikkelijke kutband is dit

Ja inderdaad ey.. Anders gooi er effe een No more Bolero Joking compositie vraag er achteraan..

Voor die From Here To LA lead heb je niet per se een Minimoog nodig, zo'n 1 osc geluidje krijg je uit een Minikorg ook. Himalaya idem, al heeft die lead wel een erg akoestisch panfluit kantje. Maar mits de juiste blokgolf en traveller knijpen is dit misschien ook wel mogelijk op de Minikorg, zelf heb ik die nog niet vaak op blokgolf ingesteld. Hij heeft toch bepaalde "vioolachtige kwaliteiten" en klinkt aardig als iets wat gebandpassed wordt, wat de kans op een Minikorg groot maakt.

Ik heb het wat moeilijk om naar Nadja te luisteren. Mag ik die even skippen?

Wat zou de reden geweest zijn dat BZN geen MiniMoog gebruikte? De opnamestudio's waar BZN de albums opnam, waren de Wisseloord Studio's in Hilversum. En ELO gebruikte in 1983 ook deze studio's om het Secret Messages album op te nemen.

Omdat de Minikorg ook een dijk van een leadsynth is en men die bij BZN misschien in eigen bezit had en live wou gebruiken wat op het album gebruikt was?

Ik was er ook niet bij. :)

Ik heb zowel de Minimoog als de Minikorg. Ik vind ze echt totaal niet gelijkaardig klinken. Tenminste, het zijn natuurlijk allebei analoge monosynths.

Onlangs installeerde ik de softwarematige demoversie van de Korg 700 (Minikorg) via miniKORG 700S for Mac/Win - SYNTHESIZER | KORG (USA). Ik herkende meteen de geluiden van deze synthesizer in diverse liederen van BZN, die sinds 1986 tot ƩƩn van mijn favoriete bands hoort. Tot hoelang heeft BZN de Korg 700 (BZN-'MiniMoog') gebruikt, BZN gebruikte deze synth vooral eind jaren '70 en in de eerste helft van de jaren '80. Vooral de op de live optreden in CarrƩ op 8 november 1982 is die goed te horen, naast de Mellotron, de Yamaha CP-70 elektrische piano en de Prophet 5.

Laatst gewijzigd:
Minikorg only via multitracking alles inspelen.. dacht 9 tracks..

Dit hieronder vind ik ook een te gekke track.. dat Highpass filter en die LFO op het filter @1:30 maakt het overduidelijk dat het een Minikorg is. Een MiniMoog heeft geen Highpass.. en die sound is gewoon heel anders..

Over de ELO sound gesproken.. Ik heb een aantal jaren terug door een project contact gekregen met de zangeres van de band hieronder.. Ik stond echt wel ff met mijn oren te klapperen.. echt indrukwekkend voor die tijd...

Bijzonder dat iemand een link tussen BZN en William Onyeabor kan vinden... Die laatste is voor mij een van de voorlopers van acid music. Die eerste niet....

Back