welke gear voor mijn muziek?? Help please!

Mennomoog

Stamgast
Hallo iedereen weer. Ik heb een vraag over synths die ik graag wil kopen voor mijn set up. Ik ben altijd al gek geweest van vintage bakken etc. en synth muziek. Nu ben ik aan het verzamelen en ik wil binnenkort een bandje beginnen om eens de lekkere "oude" synthesizer muziek te gaan spelen (met natuurlijk wat andere stijlen).

Laat ik dit even schematisch neerleggen :) :

Mijn invloeden:

- Mike Oldfield (progessive electronic)
- Kraftwerk (electronic)
- Jean Michel Jarre (electronic)
- Vangelis (electronic, ambient)
- Enya (new age, ambient)
- en wat andere songs van andere bands zoals Air, Enigma, Tangerine Dream etc.

Mijn synths op dit moment:

- Roland SH-2000
- Solina String Ensemble
- Eminent 310 Unique
- Reason software synth (moet alleen nog een laptopje hiervoor hebben)

Nu is mijn vraag aan jullie: welke synths kan ik het beste gebruiken voor dit soort muziek (zowel analoog als digitaal)? Natuurlijk is dit allemaal persoonlijke smaak, maar ik wil graag toch jullie mening. :)

De Roland Sh-2000 en Solina zijn veel door Oldfield gebruikt, dus ik kan al wat songs van hem spelen. Maar ja, eigenlijk moet ik ook een eigen sound creeëren. Ik heb overigens al een paar synths op het oog.

De synth die ik nog wil hebben:

- MicroKorg (voor leads, bass sounds en de vocoder)
- Roland D50 (voor de ambient sounds)
- Oberheim OB12 (leek me een gaaf ding, mooie sounds??)
- Minimoog (jaja, duurt nog wel ff voordat ik die heb :P)

Verder suggesties iemand? Ik vindt de Korg MS-10/20 ook erg mooi, de Korg M1 en de Sequential Pro One. Maar ja, ik moet natuurlijk wel een beetje compact blijven op stage, dus is die Reason aan te raden?

Of gewoon helemaal digitaal gaan en met één workstation het podium op met een laptop? uhh, naaah :P

Alvast bedankt iedereen!

Hoi,

D50 is aanrader hoor, veel instant Jarre sounds.
hier staat er een voor 150 euro vraagprijs.(niet duur)

M1 heb ik zelf net in orde, klinkt ook goed.
Ik moet me nog verdiepen in de mogelijkheden, maar editen is iig niet echt moeilijk.
Verder heeft de m1 het voordeel dat íe multitimbraal is.

Heb je al eens gedacht aan een Nord Modular?

Ik speel allen thuis met mijn synths, maar zou op een podium iig als basis een workstation gebruiken, met een extra synth voor de apartere geluiden, cq effecten.

Vins.

Origineel geplaatst door Vinsound

....Heb je al eens gedacht aan een Nord Modular?...
[/B]

Wilde ik ook zeggen.Vanwege het modulaire natuurlijk ,alle klassieke sounds zijn te benaderen
De step sequencer is leuk voor die dingen die je wild .Moog achtige sounds zijn zeker mogelijk ermee.
Mijn synth cursus leraar zweert bij de nord ,en hij is zwaar kraftwerk-fan.
Alleen heeft het voor jou zin om te gaan patchen met een modulair blijft mijn vraag.
Persoonlijk vind ik de acces-virus beter klinken.

Grtz

Ik dacht al dat jullie dat gingen zeggen over die Nord Modular. :D

Is mij een beetje duur, en heeft maar 2 octaven. Maar bedankt voor die link naar die Roland aanbieding!!!

ik hoop dat je 'm krijgt voor dat geld.

Als de de Modular aanstuurt via een masterkeyboard heb je wel het hele bereik aan octaven onder je vingers.

Als ik zo je (wish-)lijstje zie is de tweedehandsprijs net zo hoog als bijv een OB12 en microkorg, nl 500+ euro

Vins.

Hey, daar had ik nog niet aan gedacht! Bedankt voor de tip Vin!! :okdan:
Dat brengt me weer aan het denken. ;)

Wat vinden jullie eigenlijk allemaal van Reason??

Ik neem aan dat je wel weet voor welke invloed je die Eminent 310 Unique organ kan gebruiken. Een smallstone phaser erbij en je bent er al bijna:D

Jaja!! :D

Ik ben er ook nog op zoek naar. Ik zie ze vaak op de duitse ebay te koop staan. Ook zoek ik nog zo'n Korg Minipops, je weet wel welk lied ik ga spelen... :D ;)

Verder kan ik de SH-2000 heel mooi gebruiken voor Oldfield songs zoals Incantations of QE2. En de Solina voor Ommadawn.

Weet jullie trouwens welke synths Vangelis zoals gebruikte? Hij heeft hele mooi geluiden op het album Short Stories, ben benieuwd welke synth(s) dat zijn. Ik weet wel dat z'n favoriet de Yamaha CS-80 is (:okdan: ) Zullen dat de geluiden zijn?

Heb me wel eens laten vertellen dat een Elka Syntex een hoop mooie geluiden heeft voor het maken van oude synthesizer muziek.

Ja, ik ken iemand uit Duitsland die dat ding heeft. Blijkt nogal een onstabiel ding te zijn, maar volgens mij wel mooie geluiden.

Oh ja, ik ben nog vergeten te zeggen dat ik ook nog bodhran (Ierse drum) speel. Das wel noodzakelijk voor Oldfield muziek. :)

Argumenten daarvoor please? :)

De kleine toetsen? Het geluid? Wat zal voor mij een alternatieve vocoder zijn dan?

Ik moet je zeggen, toen ik het in de winkel bespeelde, vond ik het af en toe wel leuke geluiden, maar de toetsen ze te klein (wel op te lossen met masterkeyboard) maar de bediening was niet echt lekker.

Ook zoek ik nog zo'n Korg Minipops, je weet wel welk lied ik ga spelen...
Heb wel een vermoeden ja. Mocht je overigens geïnteresseerd zijn in WAV-jes van deze drumcomputer, stuur me dan effe een berichtje. Ik heb ze nl. op mijn pc staan. Als je dan bijvoorbeeld Fruity Loops gebruikt, kun je zo die Minipops ook imiteren. Er zijn overigens meerdere MiniPops, maar alleen Model 7 heeft dat typische Jarre Krrrrr geluid. En die Synthex.....ja, die is onontbeerlijk als je die Laserharp sound wilt imiteren...al komt m'n Indigo ook aardig in de buurt.

Origineel geplaatst door Orabidoo
Argumenten daarvoor please? :)

De kleine toetsen? Het geluid? Wat zal voor mij een alternatieve vocoder zijn dan?

Te kleine toetsen, te dun geluid, eerder matige vocoder. Maar als je met een beperkt budget zit wel een oplossing. Maar mocht ik jou zijn: spaar beter door voor een MS20/10 of een Minimoog, dan heb je misschien geen vocoder, maar heb je wel meteen bass en leads van het hoogste niveau.

Nou ja, idd. Daar zat ik ook aan te denken. Een kennis van me heeft een Korg MS20 gekocht. En natuurlijk leer je gelijk de basis van het patchen van vintage synthesizers.

Misschien kan ik dan wel een aparte vocoder nemen, zoals die MAM ofzo. (alhoewel, ik weet ook niet of dat de beste is. Maar goed, ik heb geloof ik ook ergens die orange plug in liggen voor fruityloops).

Als je echt aan optredens gaat denken zou ik niet snel voor een oude synths gaan of voor VA bakken zoals nordlead, ze worden zeer weinig live gebruikt, vooral de oudere synths zijn vaak erg log en fragiel. Naar mijn opinie doe je beter aan een goeie workstation zoals een Yamaha Motif of Korg Triton met sampler. Het voordeel van deze is dat ze een ruime keuze aan redelijk bewerkbare synthsounds van allerlei merken hebben. Nadeel van een nordlead of oudere synth is dat ze een heel specifiek geluid hebben en je er vaak lang over moet doen om er wat vets uit te halen. Vooral bij jams is dat niet echt handig. En voor covers geldt: Wil je net dat ene soundje van Pink Floyd of Genesis zit het er net niet in. Met een sampler ben toch wat flexibeler.

Ter voorbeeld, mijn grote voorbeelden Tony Banks (Genesis) en David Paich (Toto) gebruikt ook geen analoge synths live (behalve een rhodes geloof ik), maar samplen hun (vele) synths in de studio en gebruiken samplers/workstations live.

Je zou als je het wat goedkoper wil proberen naar een korg wavstation EX kunnen kijken, mooie synth met veel sounds. 2de hands al 400 euro ofzo.

Mijn 2cents...*D

Origineel geplaatst door shappy1010
Als je echt aan optredens gaat denken zou ik niet snel voor een oude synths gaan of voor VA bakken zoals nordlead, ze worden zeer weinig live gebruikt, vooral de oudere synths zijn vaak erg log en fragiel.

Nordlead wordt juist superveel live gebruikt man.Afgelopen pinkpop viel me dat nog op. En wat dacht je van 'oude' bakken als de 303 ?

Origineel geplaatst door Niels
Nordlead wordt juist superveel live gebruikt man.Afgelopen pinkpop viel me dat nog op. En wat dacht je van 'oude' bakken als de 303 ?

303 = Trance enzo

We hebben het hier over bands volgens mij.

Je zal op pinkpop (als je het hebt over het bandgebeuren) waarschijnlijk de nordlead electro hebben gezien. Dat is wel een leuke voor orgeltjes en rhodes klanken, maar vergeet niet dat er een midi out op zit en veel 19" bakjes achter staan. ;)

Is natuurlijk ook een oplossing. Met m'n laptopje met Reason en een workstation (of midi keyboard) en dan allemaal gesamplde geluiden op spelen. Maar ik hou ervan om met m'n oude spul op het podium te showen en de echte oude geluiden spelen ;)

Ik zag op de tv een optreden van Pinkpop van een band waarvan de keyboardist een grote Hammond orgel had (zo'n dubbel clavier) met daarop een Microkorg, een Moog Prodigy (helemaal met tape afgeplakt), en daarnaast nog een Nord Lead en nog heel veel zooi aan synths. Tja, zo kan het ook he? ;)

Ik ben niet in trance en dance en techno en dat soort spul.

Vinsound --------> ik geloof dat ie Roland D-50 van mij is. Heb 150 geboden en ik ga volgende week naar die aanbieder toe. Nogmaals harstikke bedankt voor die link! :)

Origineel geplaatst door shappy1010
Als je echt aan optredens gaat denken zou ik niet snel voor een oude synths gaan of voor VA bakken zoals nordlead, ze worden zeer weinig live gebruikt, vooral de oudere synths zijn vaak erg log en fragiel.

Ik weet niet naar welke optredens jij gaat, maar ik zie MS20's, minimoogs, nordleads, ... all over the place.

Back