MIDI Jitter

Ja ikke,, 'k had het er ook effe over...

De Midex Midi IN kan ik best gebruiken om VST' s te triggeren en bv snares, Of bv gans m'n routing van de Amiga Midi IN,
Maar niet om Sample slices perfect in sync te krijgen met bv de Direct wave VST

Midi jitter is dat de tijd tussen de midi clock pulsen niet constant is. Zeg maar de kwaliteit of de strakheid van midi clock. Oude hardware sequencers of atari's waren altijd strakker dan pc's. Of dat nog steeds zo is weet ik niet, zal wel meevallen tegenwoordig.

En dan heb je nog het fenomeen dat midi een serieel signaal is, alle data komt achter elkaar. Als je heel veel midi data verstuurt door 1 kabel (b.v. naar een multi timbrale synth, noten en midi CC of sysex), dan kan het gebeuren dat niet alles op te tel afgepeeld wordt. Daarom moet de kick en bass en alles wat strak moet als eerste worden doorgestuurd. En het is beter midi voor meerdere kabels te sturen, liefst elke synth zijn eigen midi kabel, en niks doorlussen met thru.

Midi input latency, daar kan ik me niet zo veel bij voorstellen.... zo strak speel je toch niet, e met quatize trek je foutjes weer recht.

Roland midi interfaces hebben ook iets van time-stamping aan boord voor strakke midi clock.

Nee ikzelf speel niet MIDI in, ik ben meer van de editting, geen problemen met de input momenteel.

Ik heb trouwens een beetje gegoogled, en er word geadviseert om een goede clock te gebruiken waaraan je de PC synct, zodat je song even lang blijft, alleen de noten gaan wat verschuiven.
Dit alles vanwege de vele interrupts die de PC bezig houden.

Tog hou ik er niet van om mijn PC te syncen aan iets, maarja als het moet,
de muziek moet wel mooi mixbaar zijn voor DJ`s.

Ik kan in princiepe ook SX erop zetten, alleen :
Hoe kom ik erachter welke Cubase SX een 64 bit timer gebruikt ?

Het kloten is dat ik geen mooie grooves kan programmeren in SX ( op het locatie getal met de muis klikken werkt niet meer ~!?? ),
hoe verschuif ik een noot 1 positie?, niet meer niet minder, normaal 1 klik ( Jep ik zit altijd hardop te tellen als ik muziek maak ).

Dit alles vanwege de vele interrupts die de PC bezig houden.
Heb je die dpc latency checker al gerunt ?? Bij problemen moet je eens je drivers updaten,,,
Ik had dat hier voor m'n macbooks ook, maar daar is't eenvoudig voor,
gewoon de bootcamp drivers, maar dan van snow leopard,, niet van de originele install cd's...
En ja als't de tijd duur van een track anders is, dan is het echte tempo anders,.. 120BPM is niet altijd 100.000% in't echt...

Tja, da's bij iedereen denk 'k,, De 90's Midi sequencers zijn nu eenmaal niet sample accurate zoals nu wel't geval is.

Zelf vind ik dat het nu tijd is voor Samples/Beat ipv Beats/Minute Tempo, want dat gaat altijd vervorming geven...

Soit, hier een video van me, want midi jitter houdt me ook erg bezig,,,
Hier ze je de Kick verspringen per Sample range,, Je zie de midi jitter, en ook dat het tempo niet perfect 126, of zelfs niet 125.96 is zoals Mixmeister Analyzer dat als één vd beste berekend.
https://www.youtube.com/watch?v=cd8xIIkMoLc
En ja, volgens mij gaat zelfs een LAN to Midi adapter ook niet veel beterschap geven,,
mss enkel de Hi-Pro audiocards met een midi poort, en dan gaat de nauwkeurigheid afhangen vd DAW Engine zelf, en externe midi sync is daar zeker niet het belangrijkste voor..

Midii en samples zijn 2 veschillende domeinen die moeten samenwerken, in iedermodern daw kan je on the fly switchen tussen sampleframe of clock view
Een sample view voor midi data heeft geen nut want samples is geen relevante eenheid voor midi data.

Ja, okey maar je kan toch ni 160808 Samples als tempo ingeven ???? Of voor m'n Amiga MED-SS 161616 Samples is 130.9771 ipv 131 BPM

maar ehh, als een DJ een paar willekeurige techno plaat uit de jaren 90 mixt op vinyl, of desnoods cd, dan zit er toch ook jitter in die tracks? B.v. een plaat van Jeff Mills? Kwestie van een klein beetje corrigeren af en toe denk ik dan.

Een sample accurate loop in Ableton mixen met een complete track is dan wel weer een situatie waar jitter op zou vallen, maar ook dan kan je toch een tempo + of - geven om het strak te houden. En doet Traktor dit niet automatisch?

Kwestie van een klein beetje corrigeren af en toe denk ik dan.
Idd, dat krijg je nooit perfect goed in een DAW,,, maar daarvoor klinkt die 90's Track niet slecht, in tegendeel, dat klinkt zelfs beter..

bwa,,, Die SX dongle is een issue,, maar voor de rest is wa..z hier ni toegestaan.

Maar dan nog, als dat zo is, dan ga je dat toch eerst zelf lekker testen... kleine moeite. En anders ditch je die hele Cubase meuk toch als de jitter onacceptabel is.

Bwa, ja da's waar, maar zo simple is 't ni,,
Ik ben zelf pas echt wijzer geworden, met m'n eigen prog te hebben gemaakt,, zie YT video link hierboven,,
Daarvoor was't verschillende tracks opnemen, en dan vergelijken. in een DAW,..
De vraag midi jiitter wordt al jaren gesteld, maar het antwoord is nog altijd niet gegeven denk 'k..??

Tja, da's bij iedereen denk 'k,, De 90's Midi sequencers zijn nu eenmaal niet sample accurate zoals nu wel't geval is.

Zelf vind ik dat het nu tijd is voor Samples/Beat ipv Beats/Minute Tempo, want dat gaat altijd vervorming geven...

Soit, hier een video van me, want midi jitter houdt me ook erg bezig,,,
Hier ze je de Kick verspringen per Sample range,, Je zie de midi jitter, en ook dat het tempo niet perfect 126, of zelfs niet 125.96 is zoals Mixmeister Analyzer dat als één vd beste berekend.
https://www.youtube.com/watch?v=cd8xIIkMoLc
En ja, volgens mij gaat zelfs een LAN to Midi adapter ook niet veel beterschap geven,,
mss enkel de Hi-Pro audiocards met een midi poort, en dan gaat de nauwkeurigheid afhangen vd DAW Engine zelf, en externe midi sync is daar zeker niet het belangrijkste voor..

Ik zit mijn hersenen te kraken om wat je nu eigenlijk met het filmpje wil aantonen?? Call me stupid maar ik snap er niets van.

Ja,nee, ksnap je wel, maar 't is ni eenvoudig om't in woorden uit te leggen...
Ik denk dat ik er een thesis over moet maken,,, en da's al de tweede want met die pitch tune heb ik dat ook...
Soit, k denk wel dat ik juist zit, en soms moet ik er is mee naar buiten kunnen, ook al snapt niemand het,, :)

Back