MIDI Jitter

Dat is toch pure armoede man.... Alsof je je anno 2104 nog druk moet maken om CPU power en interrupt bullsh*t... Donder die computer die je hebt het huis uit, en koop een PC met voldoende CPU power,Windows 7 64 bit, 12GB+ RAM, en een SSD schijf, Studio One erop en gaan!

Beetje fatsoenlijke midi interface erbij, b.v. Roland, en dat hele midi jitter is geen issue meer. Beter wordt het toch niet.

De kern van je probleem is je DAW en misschien ook wel je midi interface. En ik denk dat in veel tracks midi jitter zit, behalve bij klinische ITB tracks (100% sample accurate VST drab...) , dus hoe erg is het probleem werkelijk?

Just my 2 cents... :-)

Laatst gewijzigd:
tja, idd, maar alles relatief,, De nieuwste "win8 64" pc is zeker geen referentie,,, Maar een dual core is wel een minumum voor muziek,,,
Mijn recentste laptop is één van 2009, de rest, allemaal macbooks in 2de hands gekocht, met xp en snow leopard erop,, Alles werkt, al is de toekomst niet gegarandeerd...

Muziek maken kost geld, hoe dan ook... een gitaar heeft nieuwe snaren nodig, een buizenversterker nieuwe buizen, etc. Als je die lijn doortrekt hoort af en toe hardware en software vervangen er ook gewoon bij, zeker als je tegen een probleem aan loopt.

Overstappen op hardware sequencer zoals Yamaha RMX, RS7000, EMU XL7 Command station, Akai MPC kan ook natuurlijk. Maar ik denk dat een moderne PC met een recente DAW net zo midi clock tight is.

Ja da's waar,, :) :)
Maar je kan ook zelf dingen programmeren, of je music skill verbeteren,, ipv altijd de nieuwste dingen te kopen,
"Nieuwheid" is maar één ding om creatief te kunnen zijn... Of nieuwheid is ni altijd iets nieuwkopen,, (komt van't boek breinkrakers)
Al kan ik prorammeren zelf ook alleen maar op een amiga, in basic, dankzij die Arexx...

Ik heb zo wel den indruk dat ik na al die jaren alles heb.
Ik wil enkel meer energie om nieuwe tracks te maken, en om nieuwe dingen te programmeren.. En daar is geld ni echt het belangrijkste voor nodig,,
Aan mijn musicale skill, een instrument bespelen zoals nen echte artist, met notenbalken enzo, dat zegt mij ni veel.

Maar ik denk dat een moderne PC met een recente DAW net zo midi clock tight is.
tja, Geen idee,,,,
Volgens mij is hardware midi te vgl met analoge sound VS VST Synth,
Die interne midi stream in een DAW hadden ze mss ni 'midi' mogen noemen ??? Want die heeft geen jitter à la midi cable
Maar tja, zo is het geevolueerd off course....

Okey SF-Mates,, Eindel'k kan ik eens zien hoe midi jitter eruit ziet in GFX... Soit, Als je mij een plezier wil doen ???
Stuur mij je Specs in .txt en een 3 min durende .mp3. Van een Full Project, dus met Full Ext midi data / Midi Sync Send,, Kickdrum op Midi Track 1,
Maar ALLEEN de Kickdrum (vanaf een ext midi sampler/drumcomp, Dus geen ITB vst hé !! ) door de Master Out, En Ik laat je de midi jitter GFX ervan zien...
Of ja, Van Hardware only,, TR909/TR808/TR-8/MPC ???

Hier m'n resultaten, tot nu toe, en onder voorbehoud:
De onderste twee hebben dus Random Jitter, Terwijl de Bovenste 3 een vast patroon lijken te hebben...
Raar maar waar lijkt Ableton ook een goede midi jitter patroon te hebben.. SNappie SNappie ??
jitter-gfx-result-02.png

Laatst gewijzigd:
Alleen jammer dat ik anno 2014 geen dual core pc geld heb.

@ Stephen, is er ergens source code of een tutorial om met een midi sequencer te beginnen ?
Gebruik je ook sleep( ms ); in de mainloop ?, en heb je de hoogste prioriteit enzo ?, daar heb ik wel tijd voor over om hiermee bezig te gaan.

Bwa,,, Zoveel kost dat niet hoor, een 2de hands dual core,, zelfs een macbook 2008 of zo,, Maar best wel 'aanvoelen' of 't een goeie deal gaat worden...
Er is geen beginnen aan met een PIV of zo,, of ja, zoals Chromeo met hun Cakewalk en Pci audiocard ??

Er is ook geen beginnen aan, om een eigen sequencer te maken,,
En hmm??? "sleep(ms) ??" en nee, heeft allemaal geen belang, hoogste prioriteit,,
Wel die DPC?, daar is die dpc latency mon voor,, en als die hoge pieken geeft, dan ligt't aan een driver, bv de interne audiocard disablen,
Ook windows energie beheer is belangijk,, op "altijd aan" moet ie staan, en een goeie battery in de laptop,, of toch bij de macbooks..

Okey SF-Mates,, Eindel'k kan ik eens zien hoe midi jitter eruit ziet in GFX... Soit, Als je mij een plezier wil doen ???
Stuur mij je Specs in .txt en een 3 min durende .mp3. Van een Full Project, dus met Full Ext midi data / Midi Sync Send,, Kickdrum op Midi Track 1,
Maar ALLEEN de Kickdrum (vanaf een ext midi sampler/drumcomp, Dus geen ITB vst hé !! ) door de Master Out, En Ik laat je de midi jitter GFX ervan zien...
Of ja, Van Hardware only,, TR909/TR808/TR-8/MPC ???

Hier m'n resultaten, tot nu toe, en onder voorbehoud:
De onderste twee hebben dus Random Jitter, Terwijl de Bovenste 3 een vast patroon lijken te hebben...
Raar maar waar lijkt Ableton ook een goede midi jitter patroon te hebben.. SNappie SNappie ??
jitter-gfx-result-02.png

Hoe moet ik die grafiekjes interpreteren. Wat is staat er op de x en y as?

....Tog hou ik er niet van om mijn PC te syncen aan iets, maarja als het moet,
de muziek moet wel mooi mixbaar zijn voor DJ`s.

Ik kan in princiepe ook SX erop zetten, alleen :
Hoe kom ik erachter welke Cubase SX een 64 bit timer gebruikt ?
Een 64 bit timer of m.a.w. een nauwkeurigheid van 1/18446744073709551616 seconde :halleluja ???!!!
Je besturingssysteem laat al decennia lang geen hogere timing nauwkeurigheid toe dan 1/1000 seconde (hogere resolutietimers zijn onnauwkeurig en totaal onbetrouwbaar = zoek voor bewijzen maar naar een oudere SF-topic hierover).
Kijk anders de windows API's zelf maar eens na.

Nee joh,, "een eigen sequencer" ??? Da's echt ni om aan te beginnen,, Start dan eerder met MAx for live voor ableton,,,
En tja, da's eerder automatiseren wat ik doe,, Bij Amiga OS is er Arexx, en ik kan enkel in Basic programmeren..

Soit, Alles over midi cable heeft jitter,, de beste midi tracks zijn met een atari gemaakt, volgens m'n laatste jitter gfx resultaten,
In The Box renderen geeft geen midi jitter !!

Laatst gewijzigd:
, maarja als het moet, de muziek moet wel mooi mixbaar zijn voor DJ`s.
bwa,, je moet wel rekening bij't producen dat je een intro en outro hebt, die goed beatmix't,,
en 'k zou je geen zorgen maken,, De DJ Progs maken een Beatmap,, Zo ook mixmeister, dat ik toevallig zelf ken,,
669-mxm.png

Als je hardware synth tracks opneemt met een computer, desnoods in 1 take, dan zou je kunnen multitracken als je meerdere inputs hebt op je computer. Dan neem je de kickdrum en andere kritische sounds apart op van de rest. En dan in de opname deze kritische sounds handmatig (of met een audio quantize functie als dit bestaat) strak op de tel zetten. Bass misschien ook, maar voor de rest maakt jitter denk ik niks uit, een synth pad, of synth lead mag best jitter hebben van een paar miliseconden, dat hoor je niet terug in het totaal.

Ben je sneller klaar dan je eigen sequencer programmeren (die dan ook vast wel jitter zal hebben). Of probeer eens wat anders, sequencen met een ipad of iphone, misschien geeft dat minder jitter?

Alleen jitter proberen te voorkomen t.b.v. de mixbaarheid vind ik niet nuttig. Een Technics draaitafel zal ook niet geheel jitter vrij zijn, een DJ moet af en toe even bijstellen om de mix gelijk te laten lopen. En mixen met waves en mp3's, dan rekent de computer de BPM uit en past deze automatisch aan. Mixen met cd's, dit is gelijk aan mixen met vinyl, af en toe corrigeren.

En ik zou een Roland of Cakewalk midi interface kopen (de UM2G of 3G hebben meerdere outputs):

Compact, convenient, and fast, the affordable UM-ONE mk2 boasts high-performance FPT processing for low latency and tight timing

Laatst gewijzigd:
Als je commentaar krijgt op je tracks van DJs dat het niet lekker mixed, dan ligt dat niet aan de muziek, maar heb je een stel onkundige DJs, of heel er LUI in ieder geval.

DJs mixden in de 70's al platen op de beat aan elkaar, dus het kan toch wel. Maja helaas is DJ'en nu verworden tot geprogrammeerde pre-set mp3 troep, waar de "DJ" alleen maar "start" hoeft te drukken. Not impressed.

Of ligt het wél aan je muziek, een soort kwaliteitslabel. 8)

Idd je bent pas écht hip als de beatdetectiealgo's er geen kaas van kunnen bakken, dan kunnen al die sync knob pushers die zichzelf DJ noemen er gelijk niks meer mee :)
Ook altijd fijn om op beat 2 te beginnen met een clap of snare op 1 en 3 , valt er ook gegarandeerd altijd naast :D , of express een paar seconden stilte, voor de DJ's die te lui zijn om hun CUE's te checken :D

Dj friendly is voor pussies :D

Back