Waarom vallen mensen op melodieën?

liquidthrust

Onverbloemd
Waarom zoeken wij onbewust of bewust hiernaar? Waarom vinden wij het zo goed? En waarom is het essentieel in muziek? Zit het in de herhaling omdat het leven ook vol zit met herhaling? Zijn het patronen die vertrouwelijk klinken? Iemand zal altijd naar één bepaald genre melodieën zoeken. Is het de verborgen taal die we niet bewust begrijpen maar voelen?

Naar mijn idee zijn melodieën uitingen van emotie, als een substituut voor emotioneel geladen vocale uitingen. Niet 100% als 1-op-1 vertaling, maar wel in de kern.

Het is me trouwens opgevallen dat lang niet iedereen veel van melodiëen houdt, vooral niet als de reikwijdte tussen de noten groot. Sommigen geven de voorkeur aan meer monotone of langzame harmonische herhalingen. Zelf ben ik absoluut (ook) een liefhebber van melodie.

Ze zeggen dat muziek een taal is, ik neig dan ook al snel naar melancholische theatrale melodieën of veel drama. Misschien omdat ik een duister persoon ben :D En die taal spreekt mij aan. Ik zal zelf ook sneller duistere dingen spelen.

Vind het allemaal gek.

Hoe is emotie dan gelinkt met een melodie? Is emotie een golf net zoals wanneer een melodie stijgt, en weer daalt? En dit wordt dan gesynct?

Je zal misschien een connectie hebben met een bepaalde melodie die je nostalgisch maakt, en hem daarom zo goed vind, want je hebt het al eens onbewust ergens anders gehoord, je vond dit toen een goede melodie waar je goede herinneringen aan hecht. Maar een baby kan ook bewegen op een melodie. Misschien door bekende omgevingsgeluiden in de baarmoeder?

Ik weet allesinds dat onze liefde voor bass gelinkt is met de baarmoeder, liefde voor zware doffe geluiden zit in ons dna. Buikgeluiden. :D

Ok het is niet voor iedereen, ik luister ook naar oude house. Om maar te zeggen.. maar dat is dan de groove. Is iets anders waar we naar zoeken.

ritme
melodie
timbre

Ieder z'n ding.

ritmes en bassen zijn gespitst op de onderbuik, melodie kriebelt meer de hogere regionen der chakra's...

Maar waarom kriebelt het de hogere shakazulus?

ik kan ook luisteren naar klepperende beats dus ik weet niet of melodie zo'n must is. Het is een kleuring denk ik, een sfeer en gevoel?
Ik denk dat het gewoon wat frequenties zijn die samen je beinvloeden, zoals een geur of licht dat waarschijnlijk ook doet, heeft misschien met je jeugd te maken, wie weet wat je allemaal ongeweten hebt gehoord tijdens films, tekenfilms (tom en jerry) enz
Wie weet welke melodieën hoort de embryo maandenlang… Wie zal het zeggen wat je zo pakt. Het is misschien heel basic.

ik kan ook luisteren naar klepperende beats dus ik weet niet of melodie zo'n must is. Het is een kleuring denk ik, een sfeer en gevoel?
Ik denk dat het gewoon wat frequenties zijn die samen je beinvloeden, zoals een geur of licht dat waarschijnlijk ook doet, heeft misschien met je jeugd te maken, wie weet wat je allemaal ongeweten hebt gehoord tijdens films, tekenfilms (tom en jerry) enz
Wie weet welke melodieën hoort de embryo maandenlang… Wie zal het zeggen wat je zo pakt. Het is misschien heel basic.

Ja essentieel is te veel gezegt van mij. Een hypnotiserende hip hop track pakt mij ook diep in m'n ziel. Heb het nu dan ook echt over melodie zelf, als we effe alle andere dingen weglaten. Kleuring.. Ik heb als eens iets horen vallen in de zin van het horen van melodieën tegenover het waarnemen van kleur.

Het gaat dieper dan wat je hebt meegemaakt denk ik, volgens mij zit het idd in de ontwikkeling van onszelf als embryo ofzo.

Zware kost voor een doorsnee werkavond, ik weet het..

Bedankt, nu ben ik weer wat wijzer! Het is zo ingebakken als onze eigen vijf vingers. Te gek. :okdan:

Gewone harmonieleer mensen. Toonsoorten, bijhorende intervallen en modulaties tussen de verschillende toonsoorten. En ons brein verlangt altijd naar een "oplossing", dus elke muzikale vraag vereist een antwoord. en dat geeft een melodie.
http://composer.rowy.net/harmonieleer_muziektheorie.html
Maar aangezien sommige van ons een brein hebben dat geëvolueerd is sinds de hagedissen is het zo eenvoudig niet meer.

He Liquidtrust, als je je nou eens wat minder met "slechte muziek, andere mensen, ouwe meuk, negativiteit en zweverige spieriewierie theorietjes die kant noch wal raken" had bezig gehouden, had je allang van het bestaan van pentatoniek en andere modi kunnen afweten... Het is gewoon standaard basis muziektheorie die je al in het eerste jaar van het conservatorium krijgt.

Maarja goed, als je eigenwijs bent en niet naar andere wilt luisteren snap ik wel dat je nu een beetje verbaasd bent over het bestaan van dit alles...

He Liquidtrust, als je je nou eens wat minder met "slechte muziek, andere mensen, ouwe meuk, negativiteit en zweverige spieriewierie theorietjes die kant noch wal raken" had bezig gehouden, had je allang van het bestaan van pentatoniek en andere modi kunnen afweten... Het is gewoon standaard basis muziektheorie die je al in het eerste jaar van het conservatorium krijgt.

Maarja goed, als je eigenwijs bent en niet naar andere wilt luisteren snap ik wel dat je nu een beetje verbaasd bent over het bestaan van dit alles...

Tjah ik kom van een house achtergrond, neem je het mij kwalijk? Ik ben hier nu volop mee bezig. Muziek slecht of goed vinden staat daar los van hoor.. Negativiteit? Misschien loop ik wel de waarheid te vertellen en kun je daar niet mee om. ;)

Wie zegt dat ik eigenwijs ben?

Tjah ik kom van een house achtergrond, neem je het mij kwalijk? Ik ben hier nu volop mee bezig. Muziek slecht of goed vinden staat daar los van hoor.. Negativiteit? Misschien loop ik wel de waarheid te vertellen en kun je daar niet mee om. ;)

Wie zegt dat ik eigenwijs ben?
hij heeft wel een punt hoor, jij bent bezig met je persoonlijke queste/ontdekkingsreis, maar vergeet dat de rest van de wereld deze al lang gemaakt heeft en eental die hem hebben volbracht je vader of opa hadden kunnen zijn ;)

Daarnaast is hetgeen jij zoekt niet revolutionair, alles is gebaseerd op een chromatische schaal en de wiskundige verhouding van 1-3-5-7-9 binnen 12 vandaar ook de 7 witte en 5 zwarte toetsen. Ritmes kunnen door syncopatieleer op een soortgelijke wijze verklaard worden.

Er zijn 3 grabbeltonnen en jij vind er maar 2 leuk om in te wroeten
1 het reeds bestaande materiaal
2 de spulleboel die gebruikt is om dat te maken
3 is de muziektheorie erachter, dit is de meest moelijke en saaie ton, maar toch wordt het nu tijd om hier je handen in te gaan vuilmaken.

Je kan natuurlijk ook gewoon een bewonderaar en verwonderaar blijven, maar dan zal je de code nooit kraken.
Je bewondering kan je altijd uitspreken, maar je verwondering is gewoon gebrek aan kennis. Niet iets magisch

Ik heb dit boek thuis, is een aanrader! Het is best wel lastige stof, maar zeer interessant.

Attachments

• 1001004007086412.jpg
    1001004007086412.jpg
    16,8 KB · Bekeken: 78
Back