Motor van roland RE-301 kapot?

MonoTron

Initiating Sequence..
De motor van mijn RE-301 doet niets meer. Wanneer ik de echo aanzet wordt de aandrukrol wel tegen de tape aangedrukt, maar hij draait totaal niet. Hij heeft een tijd niet aangestaan.

Morgen maar eens open maken en kijken of ik wat kan vinden, maar alvast een oproep hier of iemand een idee heeft wat het probleem kan zijn.

Net de Chorus Echo open gehad, maar daar is natuurlijk niets vreemds te zien. Het ziet er eigenlijk allemaal erg netjes en schoon uit. Er zit alleen wat smurrie tussen de Caps op het circuit dat volgens mij van de motor is, maar dit lijkt meer op lijm dan dat ze zijn gaan lekken.

Ik heb een site gevonden waar onderdelen te bestellen zijn voor een motor reparatie voor de RE serie, maar voordat ik zoiets ga bestellen zou ik eerst willen kunnen bepalen wat er kapot is. Verder lijkt me 100 dollar een beetje veel voor twee lagers, 2 IC's en wat olie :(
http://www.echofix.com/products/rol...d-kit-for-re-201-re-101-re-301-re-501-sre-555

attachment.php

attachment.php

Attachments

• 20140430_103759.jpg
    20140430_103759.jpg
    59 KB · Bekeken: 94
  • 20140430_103817.jpg
    20140430_103817.jpg
    51,6 KB · Bekeken: 95
Excuses, volledige informatie is natuurlijk wel zo handig :D

Zodra ik de echo aanzet treedt de magneet in werking die de aandrukrol (of hoe dat ding dan ook heet) tegen de capstan aan klemt. Draaien doet ie dus niet uit zichzelf, maar wanneer ik met mijn vinger een beetje duw dan gaat ie wel draaien en draait ie ook nog even door. Er lijkt dus geen obstructie in het draaigedeelte te zitten. Het draaien gaat wel redelijk stroef, maar dat lijkt me zo te horen.

Nijntje is natuurlijk de mascotte van het geheel en zorgt normaliter voor een geheel draaifestijn, vandaar ook de emotionele ondersteuning van Nijntje aan de operatietafel ;)

@PWM; aangezien alle andere onderdelen wel stroom krijgen lijkt me dat de voeding ok is, eventueel dat de motor geen stroom krijgt door draadbreuk of pcbbreuk ofzo, maar het ontbreekt me (nog steeds) aan kennis om dan te bepalen waar en hoe ik moet meten... :(

Waarschijnlijk plakt je tape magnetisch vast aan je koppen waardoor hij niet draait.
Probeer met de hand eens de tape achter de kapstan het compartiment in te trekken.
Waarschijnlijk gaat die erg moeizaam.

Als dat het geval is:

Tape eraf en weggooien.
koppen en de rest er omheen demagnetiseren.
nieuwe tape erop
en rocken!!!

Een druppeltje dunne olie op lagertje capstan,motor en aandrukrol wil ook wel eens helpen.
Eventueel motor demonteren,collector en koolstofborsteltjes schoonmaken en lagertjes smeren.
Koppen en aandrukrol schoonmaken en demagnetiseren.

De motor draait ook niet als er geen tape in zit, ook niet als ik me aan duw.
Verder hebben de motors van de space echo serie geen koolstofborstels.

De motor demonteren en alles schoonmaken kan ik nog wel, maar dan houdt het op.
Ik heb vanavond mijn Evans uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt en gedemagnetiseerd. Reverb kreeg geen signaal meer binnen, dus de input even opnieuw gesoldeerd en die doet het nu ook weer. Alleen nog even mode knoppen een keer loshalen en kuisen want die kraken ook als de ziekte.

Leuk hoor zo'n tape delay fetish, maar het kost wel veel tijd ;)
Dat wordt toch zoeken naar een reparateur met kennis van tape delays...

Thanks allen voor het meedenken! Mocht iemand nog een goed idee hebben, I'm all ears!

in utrecht heb je een dude die al jaaren advert met tape delays repair / op mp ... weet ff 123 zn naam nie

Thanks voor de tip Ron. Dat zal wel Sam van Tapeloops zijn.
Ik heb de 301 helemaal uit elkaar liggen en de motor eruit. Nu nog de juiste lagers zien te vinden en vervangen en dan maar hopen dat het geen IC is die kapot is..

kheb ook nog 2 lems mixers met tape echoos liggen denk allebei iets met ..motor watnie goeddoet [pabst = kostbaar gebruikze denk nognie egt asze fixed zouden zijn ..as iemand zich geroepen voelt

mogen gaan'-]

Goed nieuws van het reparatie front! IK heb de motor van de 301 aan mijn RE-201 gehangen en warempel, hij doet het gewoon.
Dat is erg fijn, dan is in ieder geval de motor niet kapot.

Nou wordt het natuurlijk een hele speurtocht om te vinden waar het probleem dan wel ligt, maar de motor uitsluiten is wel erg lekker :D
Aangezien het apparaat het gewoon doet, de reverb en chorus werken, moet de het de voeding richting de motor zijn. Ik heb wel de schemĆ” van de 301 gevonden maar als leek kom ik daar niet vele verder mee.

https://archive.org/stream/synthman...es/rolandre-301servicenotes#page/n10/mode/1up

Ik zal wel weer erg kort door de bocht gaan met deze tip, maar het eerste waar ik aan moet denken is: de speed potmeter.
Die slijt door gebruik en moet de motor regelen.

Wie weet ..

[EDIT]

Nog eentje: de footswitch ingang kan eventueel ook rot zijn. Misschien maakt deze geen- of slecht contact.

Ik ben weer een stap verder en heb de oorzaak gevonden. Het is dit relais (of wat het dan ook moge zijn) en/of de drie draden die er naartoe gaan. Het relais zit met een schroefje vast aan het chassis/behuizing van de delay.
Ik heb geen idee wat het doet, maar als ik de draadjes een beetje heen en weer beweeg dan werkt de motor weer, maar meestal niet. Ik heb het idee dat het geen draadbreuk of slecht contact is.

Wat is dit ding en kan het vervangen worden :?

attachment.php

attachment.php

Attachments

• 20140512_211219.jpg
    20140512_211219.jpg
    42,3 KB · Bekeken: 97
  • 20140512_211349.jpg
    20140512_211349.jpg
    70,8 KB · Bekeken: 105
Die transistor geeft zijn warmte af aan het chassis, laat hem niet warm worden zonder gemonteerd te zijn aan het chassis.

Thanks voor de tip demain. Er zit een stuk plastic folie achter de transistor. Ik neem dus aan de de transistor niet in direct contact mag komen met het chassis? Zou het eventueel daaraan kunnen liggen?

Ik vraag me af of de transistor kapot is, omdat hij het met de draadjes in een bepaalde stand wel doet. Wellicht dat het toch een slecht contact is of draadbreuk..

Back