Met loopjes val je door de mand..

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

demian

Ojee
Precies het punt dat ik laatst ergens in een topic maakte (welke volgens mij inmiddels verwijderd is..)

j4z61uI.jpg

:D

Interessant punt.

Stel je eisen te hoog en je komt tot niks... Anderen hebben daar geen last van en creëren aan de lopende band (de ene keer bagger, de andere keer een pareltje). Helaas ben ik meer van de eerste soort.

Wat is waardevoller en wat is effectiever?

Niets....het doet er simpel weg niet toe......ergens scheidt het kaf zich van het koren en dat zal altijd komen omdat je doorgaat of niet.

Loopjes gebruiken zonder er iets aan te doen is eigenlijk meer remixen imho, niet een nieuw nummer produceren.

Beetje zoals schilderen door inkleuren van vakjes met nummertjes. Niemand zal zo'n schilderij kopen omdat het zo goed geschilderd is, maar je kan het nog wel mooi vinden en plezier in het maken gehad hebben. En om een goede schilder te zijn hoef je niet naar olie te boren om vervolgens je eigen verf te maken.

Als je zelf gaat samplen en layeren lees je weer ergens dat er dan fazeverschuivingen kunnen optreden enz enz en dan knap ik af of die methode omdat ik de theorie niet ken.
Tegenwoordig doe ik maar raak en denk ik 'fuck it' - ik maak iets. Voor mezelf. Wat jij er van denkt is niet de reden om te stoppen of voort te doen.
Ik upload niet op de pro producer te imponeren (sarcasme iemand?) , ik upload om te kijken of er iemand het kan waarderen. Beter 1 like dan nul.
In mijn vorige track zat een famous 303 pattern - er hebben al heel wat mensen dat niet opgemerkt - zelfs niet toen ik het zelf toegaf. Raar he.
Beter goed geleend dan slecht zelf gemaakt.

In mijn vorige track zat een famous 303 pattern - er hebben al heel wat mensen dat niet opgemerkt - zelfs niet toen ik het zelf toegaf. Raar he.
Beter goed geleend dan slecht zelf gemaakt.

Goede artiesten kopiëren en geweldige artiesten stelen zoals ze zeggen.

Copycats en dieven zijn we hier, ga maar niet denken dat iemand origineel is op dit forum :D

ga maar niet denken dat iemand origineel is op dit forum :D

Serieus? Daar ben ik het niet mee eens. Heb al vaak genoeg dingen voorbij horen komen die voor mijn gehoor echt origineel waren. Heb zelf ook wel op z'n minst 1 track gepost in het verleden die echt niet was gebaseerd op iets bestaands.

Nu betekent origineel zijn natuurlijk niet dat het ook goed is... da's een ander verhaal.

Mvg.

CoolRunning

Serieus? Daar ben ik het niet mee eens. Heb al vaak genoeg dingen voorbij horen komen die voor mijn gehoor echt origineel waren. Heb zelf ook wel op z'n minst 1 track gepost in het verleden die echt niet was gebaseerd op iets bestaands.

Nu betekent origineel zijn natuurlijk niet dat het ook goed is... da's een ander verhaal.

Mvg.

CoolRunning

"Onvolgroeide dichters imiteren, volgroeide dichters stelen, slechte dichters verminken wat ze nemen, en goede dichters maken het tot iets beters, of tenminste tot iets anders. De goede dichter smeedt zijn gestolen materiaal om tot een totaalgevoel dat uniek is, volkomen verschillend van waaraan het was ontleend" -T.S. Eliot-

Het maakt niet uit met welk gereedschap je muziek maakt.

Wat mij opviel is dat er sommige artiesten (kortom, had een demo template van een hit-song in logic geopend en zag het) voor een synth-melodie spoor, naast de melodie zelf, tons van layers gebruiken om de sound te verdikken. Mooie techniek wel, jazeker, maar hoe zit dat dan live? Je krijgt natuurlijk een bombastisch geluid die tot de edge komt, stampt in je hoofd, etc.

Persoonlijk gebruik ik loops en vst's maar ik probeer altijd iets eigens van te maken, perfectie is helemaal niet belangrijk voor mij. Maar door de jaren heen heb ik miljoenen loop-packs gedownload en soms denk ik: weggooien, ik gebruik ze toch niet... begin van 0 en zien hoe verder...

Loops helpen als je geen muzikanten hebt, einde verhaal.

zijn zat mensen die alles zelf maken hoor
zijn ook zat mensen die niet iedere keer de boeman willen spelen door alle knip en plak broddelwerkjes hier te reverse engineeren. dat er geen comment op komt betekend niet dat niemand exact hoort wat er gaande is

Sja, hoever ga je. Loopjes? Samples? Presets? Al je sounds zelf designen? Ik gebruik zelf nooit loops of samples uit bestaande nummers, maar grijp vaak zat naar presets in mijn VSTs of samples uit Maschine of een van de vele expansionpacks. Deze pas ik soms aan, maar soms gaan ze er ook 1 op 1 in. En soms maak ik alleen eigen geluiden of trek bestaande geluiden door zo'n bak effecten heen dat je het niet meer herkent. Als het maar werkt bij de sfeer die ik neer wil zetten.

Loops helpen als je geen muzikanten hebt, einde verhaal.

Inderdaad, je moet het ook doenbaar maken. Vooral live dan, dan zou ik gewoon een backing tape afspelen of met je laptop en dan stukjes er live bijspelen waar je twee handen voor kan gebruiken.

muzikant bent? bedoel je?

Zangers zijn muzikanten. Voor -andere- instrumenten (begeleiding) heb je muzikanten nodig. Loopmakers zijn hier "onze" verkopers.

Duidelijk?

EDIT (voordat dit weer een ramptoerisme topic wordt), probeer maar eens niet imperatief in de reacties voorkomen. Het topic begon met een sterke, mooie stelling/mening en roept naar ervaringen/beschrijvingen van deze en/of gevoelens.

Het maakt niet uit hoe je muziek maakt als je het doet en plezier ervaart, als je denkt dat je aan het "stelen" bent en voelt niet creatief genoeg dan kom je nergens heen.

nee, nog steeds niet duidelijk... je blert dus met iedere loop mee en hebt geen smaak of, of zit het anders?

Het maakt niet uit hoe je muziek maakt als je het doet en plezier ervaart, als je denkt dat je aan het "stelen" bent en voelt niet creatief genoeg dan kom je nergens heen.

Beste Pablo stelen doe je onbewust. Het zijn je invloeden ;) Ik steel ook, alleen weet ik het niet, jij steelt ook. :D Niemand is origineel, alleen de grondleggers.

"De enige kunst die ik ooit zal bestuderen, is de kunst waarvan ik kan stelen" - David Bowie -

"Kunst is diefstal" - Picasso -

loop gebruikers hebben:
a - gebrek aan skills
b - gebrek aan creativiteit
c - gebrek aan eigenwaarde
d- de indruk er mee weg te komen te kunnen teren op andermans expertise
e - all of the above

als je iets mooi vind, laat het je inspireren en maak iets soortgelijks zelf, ipv lui drag en drop, het klinkt lame want de rest van de track is in 99% v/d gevallen gewoon kudt. omdat loopjes slepers niet kunnen produceren. dus doordat die "vette" beat niet matched met de rest van je "track" klinkt het vreemd en val je i.d.d. als loopjes gebruiker gewoon door de mand.

maar nogmaals, is het je hobby en heb je er plezier aan vind ik het allemaal prima. het is niet verboden of zo....

"Onvolgroeide dichters imiteren, volgroeide dichters stelen, slechte dichters verminken wat ze nemen, en goede dichters maken het tot iets beters, of tenminste tot iets anders. De goede dichter smeedt zijn gestolen materiaal om tot een totaalgevoel dat uniek is, volkomen verschillend van waaraan het was ontleend" -T.S. Eliot-

Dat gaat over dichters, niet perse mensen die muziek (of herrie) maken. Tenzij een dichter een nieuw woord in een gedicht plaatst, is het op die manier inderdaad een verzameling van woorden die voorheen al ergens anders zijn gebruikt.

Ik ben het wel eens dat de meeste muziek die gemaakt wordt is gebaseerd op wat ervoor kwam, en dat beide de bewuste en onbewuste ervaringen van de maker hier enorm belangrijk in zijn.

Maar terzelfdertijd weet ik van mijzelf (en een hoop anderen) dat ik in mijn tracks altijd op zijn minst een geluid wil stoppen dat ik nog nooit zelf ergens anders heb gehoord...? Volgens mij betekent dat er op zijn minst een niet gestolen ding dat met muziek/herrie te maken heeft in mijn productie zal zitten. Nu kan het waar zijn dat wat ik gemaakt heb helemaal niet nieuw is, maar zolang ik dat niet bewust (of zelfs onbewust) weet, dan kan het ook niet als gestolen/geleend etc. worden aangemerkt.

Mvg.

CoolRunning

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik trouwens vaak genoeg loops. Maar niet andermans loops, ik maak ze zelf...

Mvg.

CoolRunning

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back