usb interface - voor HIFI

edirol_pcr800

Ingeburgerd
Hi,

Ik heb een vraag. Een audio-interface bevat DA converters en mic-pre amps, right? Nu maken DAW software programma's gebruik van input kanalen en output kanalen. Maar HIFI software voor computers, zoals foobar, jriver, vlc etc. doen dat niet. Of misschien toch wel (voor het geval dit uit mijn vraagstelling al niet blijkt...ik ben absoluut geen expert)...?!

Mijn vraag: Heeft de aanschaf van een audio interface zin om een betere audio kwaliteit te verkrijgen voor het afspelen van een CD-tje? In hifi zaken verkopen ze peperdure DAC's (Digital Audio Converters). Maar zo'n duurdere audio interface om een synthesizer en een mic en elec gitaar op een DAW aan te sluiten (b.v. een Motu of RME) heeft ook Digital Audio Converters van hoge kwaliteit aan boord.

Mogelijk kun je het geluid van je CD-tje via je audio-interface afspelen. Ik bedoel dan wel vanaf media player-achtige software en niet via je DAW natuurlijk...

Een externe audiokaart is nog altijd beter dan een onboard , voor 50 Euro heb je een leuke M-audio met een prima geluid.

Maar het afspelen van audio vanaf een computer kun je met iedere externe audio interface.
Bij Windows (7) ga je naar:
Configuratiescherm->
Hardware en geluiden->
Geluid-> Audioapparaten beheren

daar kun je dan kiezen welk van de geïnstalleerde/aangesloten audio-apparaat je wilt gebruiken voor het weergeven.

Maar het kan natuurlijk ook heel anders:
Zelf heb ik bv een blu-ray speler met netwerkaansluiting (dat hebben ze bijna allemaal wel denk ik)
En een externe netwerkschijf
De netwerkschijf kan ik vanaf de blu-ray benaderen en zo mijn audio content via de blu-ray op de audio in de woonkamer afspelen..... Maar dit werkt dan weer niet met streaming audio vanaf internet.

Mijn vraag: Heeft de aanschaf van een audio interface zin om een betere audio kwaliteit te verkrijgen voor het afspelen van een CD-tje? In hifi zaken verkopen ze peperdure DAC's (Digital Audio Converters). Maar zo'n duurdere audio interface om een synthesizer en een mic en elec gitaar op een DAW aan te sluiten (b.v. een Motu of RME) heeft ook Digital Audio Converters van hoge kwaliteit aan boord.

Hang er deels vanaf wat je nu hebt/gebruikt toch? Omdat er zoveel te koop is qua interfaces, is het veschil in kwaliteit ook erg groot. En dus ook de keuze moeilijker.. En de interfaces zijn bijna altijd in/out terwijl jij niet echt op zoek bent naar ADC in?

Maar het kan natuurlijk ook heel anders:
Zelf heb ik bv een blu-ray speler met netwerkaansluiting (dat hebben ze bijna allemaal wel denk ik)
En een externe netwerkschijf.

Ik doe iets soortgelijks met een appletv, die dan ook nog eens digitaal aan de versterker hangt (dus feitelijk een 1-op-1 doorgeefluik is). En ik stream lossless over mijn eigen netwerk, dus wat er de versterker in gaat is bit voor bit hetzelfde als op de originele cd stond. De enige DAC is die in de versterker zit (een Marantz). Is dat goed genoeg? Voor mij wel in ieder geval.
Het is vooral een stuk makkelijker, en ik had gelijk een kast over in de huiskamer omdat de cd's opgeslagen konden worden.

Maar tenzij je de audiofiele hoek in duikt zie ik zelf ook geen noodzaak meer om met de huidige apparatuur iets digitaals naar analoog te converteren voordat het de versterker in gaat. Die kunnen dat prima zelf (en hebben dan de korste analoge lijntjes).

Alles IMHO natuurlijk ;)

Ik doe iets soortgelijks met een appletv, die dan ook nog eens digitaal aan de versterker hangt (dus feitelijk een 1-op-1 doorgeefluik is). En ik stream lossless over mijn eigen netwerk, dus wat er de versterker in gaat is bit voor bit hetzelfde als op de originele cd stond. De enige DAC is die in de versterker zit (een Marantz). Is dat goed genoeg? Voor mij wel in ieder geval.
Het is vooral een stuk makkelijker, en ik had gelijk een kast over in de huiskamer omdat de cd's opgeslagen konden worden.

Maar tenzij je de audiofiele hoek in duikt zie ik zelf ook geen noodzaak meer om met de huidige apparatuur iets digitaals naar analoog te converteren voordat het de versterker in gaat. Die kunnen dat prima zelf (en hebben dan de korste analoge lijntjes).

Alles IMHO natuurlijk ;)

Nice, ik doe het bijna soortgelijk. Alleen heeft mn versterker geen optische input dus heb ik een extern DAC kastje gekocht voor tussen de appletv en de amp.

Hi,

Bedankt voor alle reacties.

Ja natuurlijk, in windows kun je het audio apparaat kiezen. Als je dan een midi interface kiest, dan speelt waarschijnlijk alles wat je op de pc doet (van spelletjes tot muziek luisteren) via de midi interface die je ook als input faciliteit voor je mic en gitaar kan gebruiken.

Zelf zit ik te denken om voor mijn mic en keyboard een midi interface met hoogwaar dige DAC aan te schaffen (b.v. een Lexicon of Motu). Zo'n topkwaliteit interface kan dan via een goede headphone ook voor CD's luisteren gebruiken.

Vermoedelijk zit dit een beetje net zo als met GPS apparaten. De industrie wil je een GPS ontvangertje voor de auto, eentje voor te wandelen, een voor de boot, etc etc... slijten. In werkelijkheid heb je er maar een nodig en kun je daarop de applicaties draaien voor de auto, wandelen etc.. Maar die mogelijkeden ontneemt de industrie de consument door op een GPS een incompleet besturingssysteem te installeren.

Als in een interface een topkwaliteit DAC zit, dan kun je die vermoedelijk ook voor CD-tjes luisteren gebruiken. Audiofielen gebruiken vaak Jriver en ik heb mij laten vertellen dat dit CD afspeel programma via asio kan werken. Dan zou dat toch ook via de DAC van een midi interface moeten kunnen als je die in windows selecteerd.

Ja... de latency is dan geen probleem meer hé. Dus eigenlijk moet een CD-tje luisteren via de goede kwaliteit van een midi interface sowieso kunnen. Asio of geen asio.

Maar in asio zie je altijd die input- output poorten. Als die Jriver dat ook heeft... dan past dat misschien wel goed op elkaar, was mijn redenering. Ik zou anders niet weten waarom Jriver wél via asio zou kunnen runnen. Dat programma schijnt samen met foobar favoriet te zijn bij audiofielen die vanaf hun hun pc hun audio willen luisteren.

Nou dat zou in combi met een midi interface best een aardig resultaat kunnen opleveren is mijn inschatting. Waarschijnlijk niet zo mooi als met die schitterende DAC van Thomann die hierboven gepost is (wow!).

Nou dat zou in combi met een midi interface best een aardig resultaat kunnen opleveren is mijn inschatting. Waarschijnlijk niet zo mooi als met die schitterende DAC van Thomann die hierboven gepost is (wow!).

Je mag dat MIDI in interface wel weglaten hoor. ;)
MIDI heb je niet nodig voor audio. Je zult de benaming nog gebruiken uit de tijd dat er nog geen (goede) audio interfaces waren denk ik..... :halleluja

Die Teac bij Thomann is toch niet zo duur? Voor audiofielen in ieder geval niet. Die hebben meestal ook bakken geld en belachelijk dure apparatuur en dito kabels. Maar die van Hobo Hifi dan? Helemaal als het alleen voor afspelen is. Nog geen €200 is toch niet zo duur?

Ik denk dat converters van MOTU, ECHO en RME (duurdere merken heb ik het maar even niet over) zullen zeker niet onderdoen voor bovengenoemde DAC's.

Pwoh! Ik vind 309 Euro al behoorlijk wat eigenlijk. Vooral omdat die Teac voor zover ik dat kan zien.. alleen geschikt is als audio interface om muziek op te luisteren. Vermoedelijk moet je er ook nog een midi interface naast aanschaffen van nog eens 300 á 400 Euro. Dan denk ik dus; zijn twee interfaces nu wel nodig..

Eigenlijk ik heb geen échte hifi stereo maar een goedkoop torentje. Dit heb ik ooit aangesloten op mijn pc met zo'n 3.5mm stereo kabeltje. Zo komt het mp3 geluid, maar ook spelletjes etc. uit mijn stereo waarop ik vier luidsprekers heb aangesloten. Veel beter dan pc speakertjes, maar waarschijnlijk veel minder dan een interface met studio monitoren. De geluidskwaliteit die mijn PC geeft zou ik al jaren graag willen verbeteren. Eerst dacht ik eraan om dit te doen door een goede versterker te kopen en daar het RCA kabeltje van mijn pc-line-out in te steken.

Nu ik, naast het USB master klavier dat ik al heb, ook nog een goedkope mic en electrische gitaar ga aanschaffen, kom ik voor de keuze om de line-in van mijn soundblasterkaart te gebruiken als input faciliteit of een audio interface aan te schaffen. Die audio interface zou zeker een rca-out moeten hebben zodat ik hem weer op mijn stereo torentje kan koppelen. Monitoren... nog meer luidsprekers in mijn beperkte ruimte, wil ik eigenlijk niet.

Omdat ik mp3 altijd via de pc “headphone-out” op de koptelefoon luister vermoed ik dat als op de audio interface een headphone aansluiting zit ik er in audio kwaliteit ook op vooruit zou gaan. Zeg maar twee vliegen in één klap, de muziek-maak-vlieg en de Mp3-luister vlieg (ha!).

Ik wil niet al te veel spullen aanschaffen en het écht een hobby houden, maar áls ik dan iets aanschaf dan wil ik meestal ook echt iets goeds, vandaar dat mijn gedachten naar een lexicon interface van rond de 300-350 Euro uitgaan. Voor die prijs hoop ik dat de interface naast de meerwaarde die hij voor het muziek maken en recorden ook een meerwaarde kan leveren aan de kwaliteit van het CD-tjes luisteren.

Pwoh! Ik vind 309 Euro al behoorlijk wat eigenlijk. Vooral omdat die Teac voor zover ik dat kan zien.. alleen geschikt is als audio interface om muziek op te luisteren. Vermoedelijk moet je er ook nog een midi interface naast aanschaffen van nog eens 300 á 400 Euro. Dan denk ik dus; zijn twee interfaces nu wel nodig..

Audiofielen leggen zoveel neer voor een audio kabeltje (stereo tulp 2x mono) van 2 meter.... even terzijde.

Maar wat bedoel je nu de hele tijd met MIDI interface. MIDI is geen audio. Dat is om synths aan te sturen.

Als je een woonkamer hebt, en een studio. En muziek wil je in de woonkamer luisteren, en muziek maken in je studio. Wil je toch denk ik voor beide vaste opstellingen hebben?
Als je het op 1 plaats wilt hebben begrijp ik absoluut niet dat je nog een aparte interface voor audio zou willen hebben. Als je ook synth wilt aansturen ook niet. De meeste grotere interfaces hebben ook altijd wel een MIDI I/O aan boord. En een aparte 4x4 of 5x5 MIDI USB interface heb je ook voor vanaf €130-140.

Ik ben dus nu wel even los met wat je nu eigenlijk wilt........

P.S.
En high-end of audiofiel zoals je het noemt bestaat in hardware normalerwijze niet in low budget. Low budget is niet al te duur en voor de huis-tuin-keuken luisteraar en hoeft helemaal niet slecht te zijn. Dan heb je middenklasse, wat al wat aardiger en meer voor liefhebbers is met beperkt budget. Dan heb je high-end, en daarvoor moet je echt je beurs trekken. Receivers van boven de €1200, CD spelers vanaf €1000 en speakers vanaf €1000 p/st etc. en 'the sky is the limit'. En die prijzen die ik hier nu noem is de absolute instapklasse voor high-end. Puristen zullen erover lachen/huilen. Die zetten er dan nog een nulletje voor je achter.

Eigenlijk ik heb geen échte hifi stereo maar een goedkoop torentje. Dit heb ik ooit aangesloten op mijn pc met zo'n 3.5mm stereo kabeltje. Zo komt het mp3 geluid, maar ook spelletjes etc. uit mijn stereo waarop ik vier luidsprekers heb aangesloten. Veel beter dan pc speakertjes, maar waarschijnlijk veel minder dan een interface met studio monitoren. De geluidskwaliteit die mijn PC geeft zou ik al jaren graag willen verbeteren. Eerst dacht ik eraan om dit te doen door een goede versterker te kopen en daar het RCA kabeltje van mijn pc-line-out in te steken.

Nu ik, naast het USB master klavier dat ik al heb, ook nog een goedkope mic en electrische gitaar ga aanschaffen, kom ik voor de keuze om de line-in van mijn soundblasterkaart te gebruiken als input faciliteit of een audio interface aan te schaffen. Die audio interface zou zeker een rca-out moeten hebben zodat ik hem weer op mijn stereo torentje kan koppelen. Monitoren... nog meer luidsprekers in mijn beperkte ruimte, wil ik eigenlijk niet.

Omdat ik mp3 altijd via de pc “headphone-out” op de koptelefoon luister vermoed ik dat als op de audio interface een headphone aansluiting zit ik er in audio kwaliteit ook op vooruit zou gaan. Zeg maar twee vliegen in één klap, de muziek-maak-vlieg en de Mp3-luister vlieg (ha!).

Ik wil niet al te veel spullen aanschaffen en het écht een hobby houden, maar áls ik dan iets aanschaf dan wil ik meestal ook echt iets goeds, vandaar dat mijn gedachten naar een lexicon interface van rond de 300-350 Euro uitgaan. Voor die prijs hoop ik dat de interface naast de meerwaarde die hij voor het muziek maken en recorden ook een meerwaarde kan leveren aan de kwaliteit van het CD-tjes luisteren.

Er zit nogal discrepantie in je verhaal.
Je hebt eigenlijk vooral goedkoper spul (niets mis mee hoor, begrijp me niet verkeerd), maar anderzijds schrijf je dat als je iets aanschaft, met een iets goeds wilt. En net ervoor schrijf je over je goedkope mic en goedkope gitaar en je goedkope torentje.

Ik vraag me dan af waarom je dan aan komt zetten met zgn. audiofiele software (geloof ik trouwens niet zo in), en meningen van hifi puristen. Die verhalen sluiten niet echt op elkaar aan.

Voor een goede en betrouwbare interface zou ik naar een MOTU kijken. Mijn ervaringen met Lexicon, vooral de drivers en de bijbehorende latency zijn wat minder.......
Maar sowieso is de geluidskwaliteit van de meeste moderne interfaces goed tot zeer goed. Het ligt meer aan wat je er aan monitorspeakers achter hebt hangen hoe je geluid is. En de akoestiek in de ruimte. Als je via je goedkope torentje de audio af gaat spelen, ga je kwa klank niet veel winst halen. Dat blijft je zwakke schakel. Dan kun je beter 2 speakers van je audio wegdoen en twee aktieve monitors direct op je interface aansluiten, en niet meer via je stereo.

P.S.
Voor de aanslutiingen kun je gewoon kabels kopen met aan de ene zijde jack en de andere zijde RCA, dus daar zou ik bij je keuze voor de interface niet naar kijken.

Woohh de discussie komt op gang geloof ik.. Ik zal even proberen een en ander te verduidelijken en beantwoorden.

1. midi interface - audio interface: als ik het goed zie heeft die Teac interface geen inputs voor instrumenten, Hi-Z voor gitaar, pre-amps voor mics. Dit lijkt mij een interface speciaal voor audio luisteren via de pc, maar ongeschikt om met eigen instrumenten muziek te maken. Mogelijk ben ik in de war?

2. Audiofiel toestanden zijn erg duur. Maar dat foobar programma dat veel audiofielen gebruiken is freeware. Een pc heb je al. En als je dan voor je muziekinstrumenten een interface hebt, dan heb je ook meteen een (hoogwaardige) DAC aan boord. Als je dan via de koptelefoonuitgang wil luisteren, dan heb je vermoedelijk voor een beperkt budget een vrij goede kwaliteit om CD-tjes te spelen.

2b. Als ik via de luidsprekers werk zou dat de beperkende factor worden en muziek maken doe ik meestal wel via de luidsprekers. Dan is de redelijk dure interface een goede mogelijkheid om instrumenten in te pluggen maar kan ik tot ik misschien ooit alsnog een set goede monitoren (of een goede hifi versterker met hifi luidsprekers) aanschaf "genieten" van de kwaliteit van mijn interne soundblasterkaart (Ha!).

3. Ik heb geen studio. Luister CD-tjes en speel keyboard beide van achter de PC in mijn kamer.

4. Ik begrijp je verwarring in mijn verhaal. Als ik iets koop is het meestal wel behoorlijk goed spul. Maar hoe komt ie dan aan een goedkoop torentje, mic etc?! Haha.. die heb ik gekregen. Zelf zou ik nooit zoiets kopen, maar als ik het heb ga ik het benutten ook.

Ik hoop dat dit de "total confusion:duivels:" een beetje op kan heffen? ;):)

Laatst gewijzigd:
Back