usb interface - voor HIFI

4043100_800.jpg

Voor mijn doelen is de Motu audio express denk ik het meest geschikt. Zoals in bovenstaand plaatje te zien is kan de interface via s/pdif op een versterker worden aangesloten en in de toekomst wil ik een hifi versterker kopen. Jammer alleen dat ik het apparaat nu niet op mijn goedkope stereo torentje kan aansluiten met mijn RCA stereo kabeltje dat nu tussen mijn pc en mijn torentje loopt... Mijn stereo torentje heeft RCA en niet van die 1/4 jacks die in het plaatje bij de aux speakers staan.

Zou dit apparaat écht zo'n hoge kwaliteit Motu DAC hebben? Het apparaat kost 333Euro.

Laatst gewijzigd:
Voor mijn doelen is de Motu audio express denk ik het meest geschikt. Zoals in bovenstaand plaatje te zien is kan de interface via s/pdif op een versterker worden aangesloten en in de toekomst wil ik een hifi versterker kopen. Jammer alleen dat ik het apparaat nu niet op mijn goedkope stereo torentje kan aansluiten met mijn RCA stereo kabeltje dat nu tussen mijn pc en mijn torentje loopt... Mijn stereo torentje heeft RCA en niet van die 1/4 jacks die in het plaatje bij de aux speakers staan.

Zou dit apparaat écht zo'n hoge kwaliteit Motu DAC hebben? Het apparaat kost 333Euro.

Je kunt of een nieuwe kabel kopen van RCA naar Jack, of verloopjes op de Jack zetten. Ik zou voor het eerste kiezen. Kost je ook echt geen rip uit je lijf, dus dat zou ik niet als bottleneck zien.

Dank voor je reactie. Ik heb nog even op wikipedia gekeken bij s/pdif. Daar zie ik dat s/pdif via twee aansluitingen kan verlopen, via RCA (!) en ik meen optisch. Dat zou betekenen dat ik mijn oude vertrouwde (griebus) stereo torentje toch gewoon op de motu audio express interface kan aansluiten.

Ik zou evt. een paar oude luidsprekers van een trs (=1/4 inch jack) aansluiting kunnen voorzien (even solderen) en deze dan op de studio monitor uitgangen aansluiten (beter iets dan niets). Als ik dan tenminste niet de hele boel opblaas ofzo..

Na nog een en ander op internet te hebben bestudeerd denk ik toch dat ik, na bovenstaande adviezen, beter ook maar die studio monitors kan aanschaffen en ook een nieuwe hoofdtelefoon die hifi muziek kan weergeven om CD's te luisteren. Dan is er tenminste een verbetering in sound kwaliteit.

Even je keyboard tevoorschin halen lukt dan niet meer. Dan moet je eerst de hele boel (keyboard, standaard, pedalen, interface, mic, monitors) opbouwen en aansluiten, pc aanzetten etc. om even wat te pingelen. Dat zal mij al snel weerhouden van even 10 minuutjes wat te spelen.

Dank voor je reactie. Ik heb nog even op wikipedia gekeken bij s/pdif. Daar zie ik dat s/pdif via twee aansluitingen kan verlopen, via RCA (!) en ik meen optisch. Dat zou betekenen dat ik mijn oude vertrouwde (griebus) stereo torentje toch gewoon op de motu audio express interface kan aansluiten.

Denk er vooral aan dat het niet meteen werkt omdat het kabeltje past. Schijnbaar is het op je torentje een analoge ingang. En s/pdif is digitaal. Dat gaat dan niet werken..... Of je torentje moet een s/pdif ingang hebben. Maar als het een eenvoudig torentje is, geloof ik dat niet.

Ja, daar was ik al bang voor! Dan zit ik dus sowieso aan die studio monitoren vast. Geen idee hoe nu eigenlijk die signalen veropen (digitaal of analoog)... Hebben die monitoren vanaf de interface een analoge input? Is de kwaliteit dan niet minder dan wanneer er op die monitoren een digitale inang zat? Bestaat dat eigenlijk montoren met s/pdif igang?

Zoas iemand hierboven schrijft (vergeef me, ik vat het even samen in mijn eigen woorden...) dat hij die DAC helemaal niet ziet zitten omdat hij liever een heel clean digitaal signaal van zijn pc over s/pdif digitaal zijn versterker instuurt. De DAC van zijn versterker mag dan het werk doen. Daar zit wat in hé? Da lijkt mij ook.

Ik hoop dat je dit positief opvat, maar ik betwijfel of je het al een beetje begrijpt.
Je kunt van een audio interface desgewenst zelfs met een kabeltje naar jouw torentje. Van 2 analoge jacks naar een mini stereo jack. Die kun je gewoon zo kopen.
http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_ypk2030.htm

Met monitors is het een heel ander verhaal. Dan ga je met liefst gebalanceerde jack of XLR naar een gelijkwaardige gebalanceerde input van de monitor. 2 monitors, 2 kabels. Analoog meestal.
Zie je eigen plaatje hierboven!

Ik hoop dat je dit positief opvat, maar ik betwijfel of je het al een beetje begrijpt.

@ Arnomusicman: Hahaha! Ja dat kan ik positief opvatten hoor :doei:. Zelf vraag ik mij ook af of ik alles wel begrijp. In dit draadje leer ik erg veel van jullie. Op forums met zaken waar ik zelf veel verstand van heb leg ik weer zaken aan anderen uit.

Graag wil ik die interface kopen, maar volgens mij kan ik beter even wachten en er nog het een en ander over lezen. Ook wil ik een Fender stratocaster aanschaffen (Mexicaanse), maar ik kan beter eerst mijn energie eens steken in mijn daadwerkelijke muziekspel ipv het een na het ander aan te schaffen. Feit is dat de "tools" dermate complex zijn in deze tak van muziek dat een beginner zich al flink daarin zal moeten verdiepen om er het beste uit te kunnen halen.

Die interface lijkt mij een hele goede deal voor 333 Euro, maar of dat echt zo is weet ik eigenlijk niet écht zeker. Bij een andere zaak was hij in ieder geval fors duurder.

Vreemd aan deze interface vind ik dat hij twee aux speakers heeft. Je kan dan via twee monitors (waarhgeidsgetrouwe weergave) of via twee aux speakers (mooiste weergave) of via s/pdif en een AV receiver (5.1 weergave) kunnen luisteren. Maar ik zou liever vier aux speaker uitgangen hebben, dan kun je quadrafonisch luisteren zonder versterker of AV receiver.

Zoals hierboven al beschreven is, verliest het signaal aan kwaliteit wanneer je het analoog door een kabel stuurt. Dit kun je dan beter via een s/pdif lijn doen zodat het signaal "bit voor bit" aankomt zoals het is verstuurd. Die monitoren zijn natuurlijk altijd met analoge input want anders moet in de monitor het signaal van digitaal naar analoog worden omgezet (de taak van een DAC of interface). Maar of je lijnen nu analoog tussen interface en luidspreker of tussen versterker/AV receiver en luidspreker lopen maakt dan ook niets uit, lijkt me.

Die kabel (twee jacks naar RCA) kan dan binnen komen op de microfoon input van mijn goedkope torentje natuurlijk. Maar die vlieger gaat niet op omdat de enige enkel RCA's input een mic input is. Het mic ignaal wordt waarschijnlijk direct in het torentje sterk versterkt. Als dit met een signaal gebeurd dat niet van een mic afkomstig is (in dit geval van mijn PC via die Motu interface), dan wordt het een gestoord signaal (de verhouding ruis/signaal wordt te hoog).

Op mijn torentje zit een dubbel RCA ingang (rood/zwart), voor links en rechts. Ik zal eens bij die Thomann kijken of ze misschien 2 jacks naar 2 rca in een analoge kabel hebben.

Laatst gewijzigd:
http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_spr2015.htm

Dit zou 'm moeten zijn. Maar wel een hele korte (1.5m). En die RCA stekkers zien er anders uit. In die metalen rand zitten bij mijn RCA stekkertjes altijd vier onderbrekingen, hier loopt hij rondom..

Ze hebben hem vast ook langer. De pluggen zijn echt RCA, ze zijn er ook met 4 onderbrekingen, dan lijken ze meer op een tulp, vandaar de naam tulpstekkers.

Nou het was dan BIJNA zover. Bijna schafte ik die Motu interface aan. Bijna en niet helemaal. Die motu interface ga ik dus zeker niet kopen. Ik keek op internet nog even wat product reviews na. Wat blijkt? Zowel type adio express als type ultralite hebben bij heel veel klanten bugs. Zie b.v.;

https://www.youtube.com/watch?v=dOE0hXOrXGI

en
https://www.youtube.com/watch?v=pZfSPPIYHNw

Moet je zien hoeveel mensen problemen hebben en die reageren! Op al die Motu producten komen overigens dit soort klachten binnen. Volgens mij is die motu meer geschikt voor Apple pc's met ableton en klagen al die mensen met windows pc's en cubees. Dan kun je beter een steinberg interface kopen vermoed ik. Maar die zijn er weer niet in Motu kwaliteit. Een RME werkt met weer een ander DAW en deze interfaces zijn extreem duur (vanaf 650 Euro).

Voor ik tot aanschaf over ga wil ik me nog eens rustig inlezen in de materie en mijn oren op dit forum te luister leggen.

Voor ik tot aanschaf over ga wil ik me nog eens rustig inlezen in de materie en mijn oren op dit forum te luister leggen.

Dat lijkt me een heel goed idee!

RME is trouwens gewoon een interface, dus waarom zou die met bepaalde DAW's niet werken? Verdiep je goed in de materie voordat je van alles gaat roepen/denken.

Welnu, het meredeel van de klachten (indien niet alle klachten) komen van mensen die aangeven win/cu te gebruiken in combinatie met Motu interfaces dus. Omdat firewire eigenlijk een apple vinding is en zowel Motu als RME firewire hybride interfaces zijn, zou het wel eens zo kunnen zijn dat Motu interfaces eigenlijk meer geschikt zijn voor firewire en minder voor usb. Feit is dat veel mensen aangeven met Motu producten problemen te ondervinden zodra dit op usb is aangesloten. Ze geven niet specifiek aan met apple te werken dus dit zijn normaliter allen win gebruikers (een win-win situatie dus). Ik heb het nog niet nagezocht, maar mogelijk is dit met RME ook zo. Maar 650 Euro voor het instapmodel interface (RME) wordt me veel te gortig. Ik vond die 333 Euro al heel wat. Dure hobby!

Welnu, het meredeel van de klachten (indien niet alle klachten) komen van mensen die aangeven win/cu te gebruiken in combinatie met Motu interfaces dus.

Mijns inziens is dit altijd met een korreltje zout te nemen.

De klachten en problemen zijn vaak deels wel gegrond. Echter komen ze soms/regelmatig ook voort uit onkunde en heb je sowieso een vertekend beeld omdat je op internet in dit soort situaties meestal alleen iets leest van de mensen met klachten.
Mensen zonder klachten werken er gewoon lekker mee en gaan niet snel op internet schrijven hoe enthousiast ze wel niet zijn, of dat het gewoon goed werkt (wat normaal zou moeten zijn).

Maar veel klachten op internet is inderdaad wel een indicatie dat er wat mis is. Waar dat dan aan ligt is weer een tweede.

Back