Inserts op een 01v

JohnnyBusca

rocket scientist
Kan iemand mij uitleggen waarom er op een goed mengpaneel, zoals een 01V, GEEN maininserts zitten?

Waarschijnlijk omdat dat op een digitale tafel erg duur wordt. Want dan moeten ze extra da en ad convertors inbouwen.

Dus de geluidskwaliteit gaat dan ook nog es achteruit.

Ze hadden natuurlijk wel op de analoge outputs een insert kunnen zetten. Maar daar heb je niet zoveel aan als je spdif uit gebruikt.

Ze zitten er niet op maar via interne routing kun je het wel voor elkaar krijgen hoor.
Er zijn 4xInserts en 4xomni voor in/output en die kun je zo routen als je wilt.

Trouwens heb je al compressie en EQ over de main en als je multibandcompressie wilt dan kun je of via de manier die ik beschreef (en 2 Insersts en Omni's opofferen) of via de digitale uitgang/ingang ook nog eens een insert loop bouwen.

Extreem wendbaar modelletje dus. ;)

Die routings, zijn die ook realtime via midi te veranderen? Ik zit te denken aan vier verschillende FX op de inserts en dan een string geluid en dan elke 16de een andere insert.. Of ben ik gewoon niet goed wijs?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Die routings, zijn die ook realtime via midi te veranderen? Ik zit te denken aan vier verschillende FX op de inserts en dan een string geluid en dan elke 16de een andere insert.. Of ben ik gewoon niet goed wijs?

Je kunt via een program change zoiets wel voor elkaar boxen, en wie weet wel met fade opties. Want als je die routing zo strak gaat aanpassen dan is de kans op tikken/klikken groot.
Maar je kunt ook als je van program naar program overgaat diverse faderaanpassingen aangeven. :)

Die klikjes waren natuurlijk te verwachten. Het was ook te mooi om waar te zijn.
Ik kwam op het idee toen ik hoorde over die ATC-x met zijn interne filters die je via program changes kunt wisselen. Dat zal ook wel tikjes geven.
p.s. Als mensen over de ATC-x beginnen, dan gelieve in 'zijn' thread.

Origineel geplaatst door 4-Tek
Waarschijnlijk omdat dat op een digitale tafel erg duur wordt. Want dan moeten ze extra da en ad convertors inbouwen.

Niet helemaal, channelinserts zitten gewoonlijk tussen de micpreamp (analoog) en de A/D converter.
Ze zijn het gewoon vergeten denk ik. ;) (wel jammer!)

greetings.
..
.

Ik las ooit in een pro-tools artikel over inserts in het analoge signaalpad. Veel artiesten (Lenny Kravitz werd expliciet genoemd) wilden pas overstappen op Pro-Tools nadat ze erachter kwamen dat ze al die fantastische analoge overdrives, effectbakken, compressors en dergelijken gewoon konden blijven gebruiken.. via channel inserts.

Dat Yamaha dit bij de 01V niet voor elk kanaal + main gedaan heeft is een regelrechte misser..

Origineel geplaatst door CraZ

Ik las ooit in een pro-tools artikel over inserts in het analoge signaalpad. Veel artiesten (Lenny Kravitz werd expliciet genoemd) wilden pas overstappen op Pro-Tools nadat ze erachter kwamen dat ze al die fantastische analoge overdrives, effectbakken, compressors en dergelijken gewoon konden blijven gebruiken.. via channel inserts.

Dat Yamaha dit bij de 01V niet voor elk kanaal + main gedaan heeft is een regelrechte misser..

Sorry hoor, maar heb jij uberhaupt wel eens met een 01v gewerkt? Zo ja dan heb waarschijnlijk over het hoofd gezien dat het wel degelijk kan. Maar net zo als bij elke andere mixer is het aantal inserts nou eenmaal niet oneindig of moet je bussen hiervoor opofferen. En als je dan nog meer wilt dan hebbie aan een mixer niet genoeg. Het ding is reteflexibel. Want als het moet kun je zelfs van een 01v een 8 bands stereo multibandcompressor maken. (lijkt me wel geinig om een keer te proberen)

Vroeger had ik m'n compressor en een exiter over de hele mix maar dat is pure onzin. Niet alles heeft nl. compressie nodig. En nu gebruik ik het als send en/of insert indien nodig en een SE70 als 2e send en/of insert insert erbij. Dan heb ik nog zelfs twee bussen over om een submix via adat naar m'n cubase FX te sturen.

Origineel geplaatst door fuse

Vroeger had ik m'n compressor en een exiter over de hele mix maar dat is pure onzin. Niet alles heeft nl. compressie nodig. En nu gebruik ik het als send en/of insert indien nodig en een SE70 als 2e send en/of insert insert erbij. Dan heb ik nog zelfs twee bussen over om een submix via adat naar m'n cubase FX te sturen.
Nou het is ook wel gebruikelijk om bepaalde kanalen te compressen, en dan ook nog eens de eindmix subtiel te compressen. Onzin zou ik t niet noemen, ook al is t subtiel.

Bedenk wel dat je nog altijd de compressie over de eindmix over hebt en om daar dan 2x compressie over te gebruiken is dus wel onzin. Of je moet een compander opstelling gebruiken, maar dat kun je dan beter met software oplossen omdat je dan veel beter multiband compressie/limiting kunt gebruiken. Dan houd je meer controle over de eindmix en voorkom je allerlei randeffecten zoals pompen en zuigen van compressie. ;)

is dit mogelijk / hoe doe ik zoiets best met een mbox 1?

Back