1 second sinewave contest

@Waveguide, je hebt gelijk maar het zo leuker zijn om iets te doen met WaveWizzard en dat te laten horen. Ik weet zeker dat je ons zou 'flabbercasten'!

Nou hou ik niet van dat 'contest', wat dat is vaak smaak/sentiment gevoelig.
Wat me wel opvalt is dat iedereen hier leuke creatieve dingen doet.
Geen middle of the road stuff.
En daarom alleen al is het idee van de 1 sec voor mij een geslaagd experiment.
Vandaar dat ik ook een geluid aanbreng.
Dit is met het Kyma/Pacarana systeem.
De foto laat in de Graincloud zien dat ik de sample heb gebruikt.
Deze Graincloud wordt ipv random met een sequencer gestuurd.
Als ook de looping sample. Deze looping sample geeft weer wat aan het eind van de rit wordt teruggegeven. (Zie: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1737662&postcount=564).
Ook is te zien dat deze Graincloud max 26 samples kan uitsturen. Dit verklaard de stapelingen die timbres vormen. Ik koos voor:
abstract 1-voice like 1-voice like 2-abstract 2.

https://soundcloud.com/roland-kuit/00-hz-sine-1-sec-granular-bit-scramble

Attachments

• Roland_Kuit_110 Hz sine.jpg
    Roland_Kuit_110 Hz sine.jpg
    63,2 KB · Bekeken: 113
Ik heb dit ermee gedaan:

https://soundcloud.com/gtavianen/my-sine-wave-lies-over-the-ocean

Vraag me niet hoe 8)

Leuke contest, best geinig om alleen bezig te zijn met 1 golfvormpje, en mooi om te zien hoe iedereen ermee te werk gaat :)

Ik heb de Machinedrum UW even aangeslingerd hiervoor

https://soundcloud.com/ruistuin/sinewave-test

Ik heb de Machinedrum UW even aangeslingerd hiervoor

Dit is mijn favoriete inzending totnutoe.
Ongelooflijk hoe je die drumsounds uit 1 en dezelfde sinus hebt weten te maken.

Interessant is dat je van zo'n schijnbaar saaie sinus heel veel maken kunt.
In de Laboratory of Patching draad geef ik dit voorbeeld over waveshaping:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1573446&postcount=59

Dit geeft aan dat je 'kleine stukjes geluid' kunt herstructureren tot een nieuw geluid.
Wat we kunnen doen is deze 1 sec 110 Hz sinus in stukjes knippen en deze opnieuw geherstructureerd tot nieuwe klanken neerzetten.

:)

@Waveguide, je hebt gelijk maar het zo leuker zijn om iets te doen met WaveWizzard en dat te laten horen. Ik weet zeker dat je ons zou 'flabbercasten'!

Nee, dat ga ik niet doen, Roland, want ik ben het volledig met 6 trak eens dat de "compositie-opdracht" veel te ruim gesteld is.

Dat het beginsignaal hier een sinus is, lijkt een enorme beperking, maar dat is het natuurlijk niet als je daarbij elke bewerking toestaat. Zeg je: "elke bewerking", dan zeg je: "elk signaal", want elke signaalbewerking zelf is uitdrukbaar in de vorm van een signaal.

Elke vorm van compositie-algoritmiek, beginnend bij de canon-technieken van Guillaume de Machaut in de Veertiende Eeuw tot en met Function Gelb van Gottfied Koenig, ontleent zijn bestaanrecht en kracht aan het feit dat een algoritme de wonderlijke eigenschap heeft om een compositie iets eigens en iets karakteristieks te geven. Dat algoritme dient dus vervat te worden in de omschrijving van de opdracht. Dat gebeurt hier niet en daarom kun je niet spreken van een opdracht. Dit is carte blanche. De resultaten, hoe leuk of interessant ze op zich ook zijn, laten dat in hun grote diversiteit ook duidelijk horen.

Ook hier gelden dus enkele bekende, en nog steeds even helse tegelwijsheden:
Less is more...
In die Beschränkung...

[Dit is carte blanche. De resultaten, hoe leuk of interessant ze op zich ook zijn, laten dat in hun grote diversiteit ook duidelijk horen.
Less is more...

In die Beschränkung...]

Mooi geschreven en waar.Toch zou je je geïnspireerd kunnen voelen?
Fourierism

Een opdracht is nooit te ruim opgesteld, er zijn enkel onwillige opdrachtnemers. ;-)

Je kan de opdracht natuurlijk ook iets minder absoluut opvatten, namelijk, 'maak een stukje muziek met de sinus en laat zien wat jij daar mee kan'.

En dat is nu juist het interessante van dit draadje, iedere deelnemer heeft zo zijn eigen kennis en benadering daarvoor. Het pad en het resultaat delen is leuk en interessant om te lezen.
Dat je van een sinus alles kan maken is helemaal niet erg, het gaat er om, wat kan JIJ er van maken en hoe doe je dat, daar kunnen anderen weer van leren. Leuk toch?

Ik moet overigens nog beginnen. :)

:okdan:

Een opdracht is nooit te ruim opgesteld, er zijn enkel onwillige opdrachtnemers. ;-)

Je kan de opdracht natuurlijk ook iets minder absoluut opvatten, namelijk, 'maak een stukje muziek met de sinus en laat zien wat jij daar mee kan'.

En dat is nu juist het interessante van dit draadje, iedere deelnemer heeft zo zijn eigen kennis en benadering daarvoor. Het pad en het resultaat delen is leuk en interessant om te lezen.
Dat je van een sinus alles kan maken is helemaal niet erg, het gaat er om, wat kan JIJ er van maken en hoe doe je dat, daar kunnen anderen weer van leren. Leuk toch?

Heb jij in de geluiden hierboven een voorbeeld gevonden waarin ook maar iets van de klank van dat oorspronkelijke sinustoonfragment herkenbaar was? Ik niet, en een verklaring heb ik al gegeven. Als je zegt: 'maak een stukje muziek met de sinus en laat zien wat jij daar mee kan', dan is mijn antwoord: alles, want al na een eerste bewerking - als dat een volstrekt willekeurige bewerking mag zijn - is mijn sinus veranderd in een snee krentebrood of een fietskarretje. Een voorbeeld: kun je een sinusfragment bewerken tot verstaanbare spraak, zonder daarbij gebruik te maken van gesampelde spraakdata? Daar ligt een mooie uitdaging!! En ja, dat deden Kaegi en Tempelaars al in 1978 op het Instituut voor Sonologie: VOSIM.

Maar verder heel leuke en fraaie klanken hierboven, hoor! De opdracht had ook kunnen luiden: maak eens een leuk klankje. Prima, maar zo'n vrije opdracht hebben we toch al in de vorm van de jaarlijkse SF-contest?

Mijn vraag is: kun je in electronische muziek een compositie-opdracht formuleren die net zo beperkend en dus uitdagend is als bijvoorbeeld de "dwangbuis"-regels van het klassieke contrapunt: je mag daar eigenlijk helemaal niks, en het wonder is dat daar geweldige dingen uit voortkomen. Dààr is creativiteit en inventiviteit voor nodig. Juist dat niks mogen maakt je vindingrijk. Dat kan elke bajesklant je vertellen.:smeris:

Laatst gewijzigd:
Jij bent echt iemand die in obstakels denkt en focust op wat er niet kan. De tijd die je nu besteedt aan iedereen de les te lezen, had je beter kunnen besteden aan een leuk muziekje. Of voor mijn part een interessant muziekje.

Jij bent echt iemand die in obstakels denkt en focust op wat er niet kan. De tijd die je nu besteedt aan iedereen de les te lezen, had je beter kunnen besteden aan een leuk muziekje. Of voor mijn part een interessant muziekje.

In post #44 werd ik uitgenodigd een stukje te maken met een sinustoon. Mag ik daar niet op reageren?
Ik heb argumenten genoemd waarom ik me daar niet toe uitgedaagd voel. Dat is een muzikaal-inhoudelijke bijdrage aan de discussie. Jij gaat daar niet op in, maar speelt op de persoon en zegt dat ik mensen de les lees. Wie leest hier nou iemand de les?

Back