jammen in de zon

dreammer

Ouwe rot

lekker zitten in de zon.. tis dat me drumcomputertjes niet waterdicht zijn.. anders stond er bier bij ;)

Leuk om dit te bekijken, al klinkt het soms wat rommelig... :-)
Ik mis soms een wat duidelijkere leadtune..

Leuk om dit te bekijken, al klinkt het soms wat rommelig... :-)

:) ja, daarom vind ik daws leuker om platen te maken.. maar dat jamt weer niet lekker in de zon..
als ik hier plaatje van zou maken (niet zo grote kans) dan zou ik het in stukkies knippen.. en in iets andere volgorde en een grote lading aan fx bewerken... dan komt die typische ome dromer herrie tevoorschijn.

toch fijn, dat je je mening geeft.. want je heb wel goed punt.. eigenlijk weinig reden om de lat niet telkens 1 stukkie hoger te leggen.. verbeteringen door te voeren..

Wow dit is vast heel goed voor de tuinplanten
Klinkt zo bio namelijk op zijn best!

t'is idd veelal ritmiek, te staccato, gaat eigenlijk nergens naar toe en mist een verhaal... mooi stukje tuin, dat dan weer wel...
als ik hier plaatje van zou maken (niet zo grote kans) dan zou ik het in stukkies knippen.. en in iets andere volgorde en een grote lading aan fx bewerken...
en da's dan weer niet live...

eerlijk gezegd wat te enerverend voor me.. die bliepjes de hele tijd staan me niet echt aan.. wel leuk om te zien uiteraard.. Ik heb beter van je gehoord Dreammer, sorry maat ;)

t'is idd veelal ritmiek, te staccato, gaat eigenlijk nergens naar toe en mist een verhaal... mooi stukje tuin, dat dan weer wel...
Ik zal het tegen me vrouw zeggen :) die doet het meest met de tuin :) is ze vast blij mee..

eerlijk gezegd wat te enerverend voor me.. die bliepjes de hele tijd staan me niet echt aan.. wel leuk om te zien uiteraard.. Ik heb beter van je gehoord Dreammer, sorry maat ;)
Geen probleem gloomer :) niemand hoeft alles mooi/leuk te vinden..

Heel flauw gezegt.. jullie zeggen allemaal, wat ik denk.... Ik mis een spannende synth :)
de monomachine blijft maar staan wegens gebrek aan patches-systeem. . en alleen de machinedrum
is niet spannend genoeg voor wat ik daadwerkelijk wil bereiken, zonder al teveel pielen..

Leuke jam, maar ik mis wel een soort hoofdthema. Dat is niet altijd nodig natuurlijk, maar kan het wel spannend(er) maken.

Leuk leuk, heb hier ook zo een MD staan en de goesting komt weer op om hem aan te zetten.
Wat bedoel je juist met:
de monomachine blijft maar staan wegens gebrek aan patches-systeem
?
Die zou prachtig in je setup passen, kan het me zo al voorstellen.

Wat bedoel je juist met: ?
Die zou prachtig in je setup passen, kan het me zo al voorstellen.

Over dat patches systeem..
Op een monomachine heb je geen losse patches/presets van een los geluid.. je heb wel kits.
welke "elke geluid van je pattern" bevatten. (basis instellingen geluid van ELKE track) en of welke track een mfx is.. En daar gaat het dus mis bij mij. ..

Stel ik maak een toffe bass-synth geluidje. dan is die opgeslagen in "de kit".
wil ik een variatie op dat bassynth geluidje.. moet ik een 2e kit opslaan..
de andere 5 geluidjes (je heb 6 tracks) zitten OOK!! in die kit..

en daar zit m de kneep:
als ik me toffe bass-synth in een ander pattern wil gebruiken.. moet ik dus de kit weten waar dat toffe basgeluidje in zit.. die kit laden in een ander pattern.. het geluidje opzoeken.. copieren naar me huidige pattern.. en de kit weer opslaan..

Veel lui gebruiken daarom bank-H en de 16patterns die daarbij horen, om 16 kits vol geluidjes te hebben die ze er dan maar uit kopieren..

maar je heb dus geen lijst met een X aantal basis-geluidjes, die je uitbouwt.. een "patch-list" of "preset-voorkeuze-lijst" .. ik kan dus letterlijk niet. .1 toffe bass-synth maken.. en die 20keer copieren
en dan 20 variaties ervan maken.. of 20 variaties van een toffe lead-synth..

zo blijf je dus eigenlijk zoals bij een modular, bij elk liedje alle geluidjes vanaf 0 maken...
dat is wel te doen.. en gelukkig weet ik genoeg van synthese om er iets tofs uit te krijgen als ik ervoor gaat zitten... maar is lang zo effectief niet als bijvoorbeeld me mc909 waar ik eens in de zoveel maanden een paar weekies nieuwe geluidjes ging maken (een paar honderd) en dan paar maanden lekker doorpielen.. geluidjes vervangen met nieuwe (of niet) .. want tja.. als ik geluidje wil veranderen op monomachine.. dan gooi je het origineel dus erg snel weg..

Ik hoop dat dit iets duidelijker maakt..

zover ik weet, doet de analog4 dus wel aan een patch-lijst.. en heeft ook een kit-reload functie
waar je snel terug kan naar de opgeslagen waarden.. dit vind ik heel handig op me machinedrum en me octatrack.. en de monomachine heeft het niet.. .
kwa geluid en mogelijkheden ben ik wel weer blij met me monomachine.. het zijn dus eigenlijk 2 kleine maar best workflow bepalende dingen waardoor ik denk.. shit.. net niet.. en ja dat vind ik jammer.

Hey, bedankt voor de expliciete uitleg :)
Ik heb er sinds zaterdag ook 1 van een vriendelijk SF lid gekocht.
Was dit weekend net bezig met de manual uit te spitten met de MM ernaast en toevallig ook in de tuin :)
Het eerste probleem waar ik tegenaan liep was het feit dat mijn sequences niet worden opgeslagen met de kit
tenzij ik idd. de patterns in de banken A-H gebruik. Maar dit laatste is toch wat je nodig hebt? Je maakt een bassline in je eerste pattern bestaande uit zoveel tracks als nodig (het blijft een bassline natuurlijk:) ) en dan kopieer je die naar de volgende 19 patterns. Of bedoel je dat je dan in iedere pattern opnieuw je kit moet gaan laden?
Ik ben er spijtig genoeg nog maar 1 dag mee bezig geweest...er stond ook iets over kits met een sterretje achter, die dan wel sequences zouden bevatten maar dat is me voorlopig niet gelukt om die mee op te slaan. Dat moest je dan via multitrack doen als ik me goed herinner...nuja je kent hem waarschijnlijk al veel beter :)

Heb ook net die andere MD filmpjes ontdekt op je website :)

Hey, bedankt voor de expliciete uitleg :)
Ik heb er sinds zaterdag ook 1 van een vriendelijk SF lid gekocht.

Maar dit laatste is toch wat je nodig hebt? Je maakt een bassline in je eerste pattern bestaande uit zoveel tracks als nodig (het blijft een bassline natuurlijk:) ) en dan kopieer je die naar de volgende 19 patterns. Of bedoel je dat je dan in iedere pattern opnieuy je kit moet gaan laden?
Ik ben er spijtig genoeg nog maar 1 dag mee bezig geweest...

Gefeliciteerd met je aanschaf :) ik hoop dat je er harstikke veel lol mee heb..

Bijna.. ik vind het dus flauw. dat ik niet een lijst heb met 200 geluidjes.. die ik dan in 1 van de 128 kits kan gebruiken, die ik aan een pattern vastplak.. even extra uitleg:
in de meeste synths die geluidjes kunnen opslaan (of eerder, de instellingen van de synth-engine) noemen 1 zo'n geheugenplek een preset / patch.

Dat komt nog uit de tijd, van modular synths (de eerste synths) waar je kabeltjes in moest prikken voordat ze werkten.. dat inprikken heet in het engels patchen..
I patched a wire between the osc and the lfo (even uit de lucht gegrepen voorbeeld).

Dus ben wel blij dat je een grote verzameling patterns heb (plek om je nootjes in op te slaan, en je p-locks en dergelijke) en los daarvan een kit heb (basis instellingen van alle 6 monosynths). Maar mis een lijst met "synth instellingen per engine" .. zodat het mogelijk is 1 vette fm bass-synth te maken.
ALLEEN DE INSTELLINGEN VAN DAT GELUID DAT UIT DIE ENE MONOSYNTH kan opslaan as "dreammers funky superbass"
Vervolgends wat doet met OSC2 en de distortion.. dat opslaat als "dreammers funky distorted superbass"
vervolgends de filters bewerk.. flink aan de cutoff draai.. dat opslaan als "dreammers funky calm superbass"

dan weekje later eens me monomachine pak.
en dan een kit bouw, door dreammers funky superbass in te laden.. en nog wat geluidjes. die kit opslaat als
dreammers first song..
paar patterns vul met terwijl ik die kit gebruikt..

en dan voor liedje 2.. nieuwe kit bouw. door te kiezen uit me lijst met presets (heb dreammers funky calm superbass en dreammers funky distorted superbass nog niet gebruikt.. dus pak er gewoon 1)
dan patterns in bank2 vul met nootjes..
erachter kom dat ik toch die distorted superbass wil hebben.. en die daarom maar kies uit me voorkeuze lijstje.. en me kit overnieuw opsla.. zodat in elke pattern waar ik die kit in gebruik.. nu spontaan de dreammers distorted superbass heeft..

etc etc

in andere synths noemden ze die lijst de "patchlist" of de "presets" :) vandaar dat ik even die termen aanhoud..

Laatst gewijzigd:
Cool! (Of wast het juist tamelijk warm..)

Het feit dat je de spulletjes in de tuin zet om in de zon te jammen ipv. een stoffig raamloos kamertje (waar op zijn tijd ook niets mis mee is trouwens) vind ik op zich al erg vet, maar de geluiden zijn ook allemaal wel erg nice :halleluja

Qua track voor mijn te lang hetzelfde, maar het is dan ook een jam sessie, en die vind ik erg geslaagd 8) Maar halverwege haak ik wel echt af.

Het feit dat je de spulletjes in de tuin zet om in de zon te jammen ipv. een stoffig raamloos kamertje (waar op zijn tijd ook niets mis mee is trouwens) vind ik op zich al erg vet, maar de geluiden zijn ook allemaal wel erg nice :halleluja

Qua track voor mijn te lang hetzelfde, maar het is dan ook een jam sessie, en die vind ik erg geslaagd 8) Maar halverwege haak ik wel echt af.

Meestal is het de keukentafel.. ik heb wel zo'n stoffig kamertje (wel met raam) maar dat vind ik maar ongezellig.. zit ik daar uren.. vrouw boos :) .. en nouja.. omdat het toch portable is. was de tuin wel erg
aantrekkelijk..

Wel leermoment voor volgende keer.. de schermpjes zijn niet leesbaar in het directe zonlicht.. gelukkig weet ik wat welke knop doet (zo ongeveer) maar kon slecht zien wat gemute was.. of in welke scene ik zat (das de instelling van de fader waar ik mee speel.. elke kant kan 1 van de 16 filter+fx instellingen van je gedoe aanpassen)

jammen was wel te doen.. maar wilde eigenlijk nog wat extra patterns inkloppen.. en daar heb je schermpje wel voor nodig ..

en dat je halverwege afhaakt, je bent de enige niet.. volgends youtube kijkt het gemiddelde persoon er zo'n 2 minuten naar.. en haakt dan af.. (en 2 minuten is nog veel.. de meeste filmpjes van mij worden maar een minuut ofzo bekeken)

Heel flauw gezegt, als je echt internet content maakt.. kan je volgends mij maar beter liedjes van 1minuut20 maken :) wat, als ik zo naar de dj-vriendjes van zoon luistert, ongeveer de lengte is dat ze tegenwoordig aanhouden in engeland op raves.. te gek voor woorden.. om de 32bars lijken ze wel van plaatje te wisselen.

Back