Live optreden

Het volgende optreden... das iets wat ik nog wel een keertje in het news doorgeef ;-) kan ik op dit moment nog niet veel over vermelden. Over dat de RS7K niet geschikt is voor zoiets is gewoon onzin, dan neem je gewoon 2 Rs7K's :D en probleem opgelost !!!! dus als er nog ergens 1 te koop is meldt t me ff ! ik zoek er 1 :) :) :):)

Verder moet ik zeggen dat het inderdaad niet altijd mogelijk is een soundcheck te doen! denk dan aan wanneer je bijvoorbeeld 2 gigs op 1 avond hebt, en je bijvoorbeeld binnenkomt als het feest al aan de gang is, dat is mij helaas nog niet overkomen maar het kan dus voorkomen....

Ookal heb je een beetje sound check gehad, kunnen dit soort dingentjes in meer of mindere mate ook gewoon gebeuren hoor :-S immers zit er ook vaak een druk achter van mannekes die graag willen eten of dat soort onzin.
Ik moet trouwens toegeven dat op GPNL de sound check erg goed was dus ik heb daar toen niet echt veel last van gehad toen maar het viel me wel op dat ondanks de goede sound check het hihatje toch harder inknalde dan verwacht!
mogelijk een knopje anders of geluid harder ? maarja (monitors waren wel kut hoor, krijg nog een monitor fobie met al die slecht afgestemde monitors opsommige feesten!)

Dat laatste bericht is erg handig voor beginners denk ik ;) zullen ze je dankbaar voor zijn, gelukkig hadden we die tips al voor ons debuutje ontvangen hehe :D Die laatste tip klinkt voor mij wel interessant; om weinig geluiden te gebruiken.
Zijn er hier ook mensen die de laatste tip van Roonan delen of juist kunnen weerleggen (CONSTRUCTUEEL SVP! aan losse kreten hebben we geen van allen wat !!!!!) Dit zijn de dingen waar ik benieuwd naar ben, niet zozeer omdat ik zelf totaal geen ervaringen mee heb, maar gewoon om te weten hoe anderen daarover denken en wat de ervaringen daarover zijn !

gr. Ronald

Origineel geplaatst door Mstudio1
Het volgende optreden... das iets wat ik nog wel een keertje in het news doorgeef ;-) kan ik op dit moment nog niet veel over vermelden. Over dat de RS7K niet geschikt is voor zoiets is gewoon onzin, dan neem je gewoon 2 Rs7K's :D en probleem opgelost !!!! dus als er nog ergens 1 te koop is meldt t me ff ! ik zoek er 1 :) :) :):)

Verder moet ik zeggen dat het inderdaad niet altijd mogelijk is een soundcheck te doen! denk dan aan wanneer je bijvoorbeeld 2 gigs op 1 avond hebt, en je bijvoorbeeld binnenkomt als het feest al aan de gang is, dat is mij helaas nog niet overkomen maar het kan dus voorkomen....

Zeg waarom koop jij niet gewoon alles dubbel ... huur dan gelijk Mstudio2 .... is je probleem met je dubbele 'gig' gelijk opgelost !

Re: Re: Re: Re: hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Re: Re: Re: Re: hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Origineel geplaatst door equate

Wat ook erg vervelend is van die live acts die 15 minuten voordat de deuren opengaan komen aankakken...
En dan nog verwachten dat ze, als de zaal al open is, nog ff kunnen soundchecken....duh !

:duivels: ;)

equate

Dat heb ik de Acid junkies ook wel eens zien doen, kwamen ze eerst een uur te laat binnen, gingen ze hun spulletjes neerzetten, vervolgens gingen ze weer weg en kwamen weer een uur later pas weer terug om te beginnen met optreden! :confused: (wel vet overigens)

Re: Re: Re: Re: Re: hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Re: Re: Re: Re: Re: hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Dat heb ik de Acid junkies ook wel eens zien doen, kwamen ze eerst een uur te laat binnen, gingen ze hun spulletjes neerzetten, vervolgens gingen ze weer weg en kwamen weer een uur later pas weer terug om te beginnen met optreden! :confused: (wel vet overigens) [/B]

Dat komt waarschijnlijk omdat zij hun 303 en dergelijke aan de temperatuur en vochtigheid willen laten wennen, na een 3 kwartier klinkt ie pas zoals 't hoort.

Origineel geplaatst door glennplumber
Zeg waarom koop jij niet gewoon alles dubbel ... huur dan gelijk Mstudio2 .... is je probleem met je dubbele 'gig' gelijk opgelost !

Dat kan ook, maar das wel erg duur !!!! :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
Het is echter wel een serieus antwoord wat ik gaf over dat de RS niet ongeschikt is daarvoor...
Ik heb al eens eerder optredens gedaan met de RS , en daarbij een SU700 ! Ik weet niet van apparatuur waarmee je die problemen niet hebt van het overschakelen, maar ik ken de MPC niet en vast nog een hele zooi andere apparatuur ook niet ! maar ik ben nog altijd op zoek naar die 2e RS tweedehands of goedkoop ;)

Ik weet niet van apparatuur waarmee je die problemen niet hebt van het overschakelen, maar ik ken de MPC niet en vast nog een hele zooi andere apparatuur ook niet !

Kom maar eens keer luisteren naar mijn liveset, vanaf een MC-307 :D :p

Origineel geplaatst door Pjotr G
Kom maar eens keer luisteren naar mijn liveset, vanaf een MC-307 :D :p
Is goed, laat via mail maar weten waar en wanneer je moet optreden of hoe en wat !
dan spreken we s af, ben erg benieuwd hoe je je setje doet enz...
welke stijl ? of ehm heb je je set opgebouwd uit verschillende nummers ? met stilte ertussen ?

Origineel geplaatst door fuse
Dit is al een oud draadje.

Ben wel benieuwd wat hij heeft gedaan met dat optreden.

Cquence>
Hoe ging het?
Ja, zag dat het op een of andere manier weer omhoog was gevist.
Helaas is het niet meer doorgegaan, werd idd erg moeilijk om Ableton en Reason goed aan het werk te krijgen.
Heb nu wel beschikking over snellere pc (lees: een monster), maar te weinig tijd helaas.

Maar het blijft een droom, hopelijk kan ik het binnenkort nog eens gaan proberen.
In ieder geval bedankt voor de tips, ik heb ze genoteerd! :biertje:

Is goed, laat via mail maar weten waar en wanneer je moet optreden of hoe en wat !
dan spreken we s af, ben erg benieuwd hoe je je setje doet enz...
welke stijl ? of ehm heb je je set opgebouwd uit verschillende nummers ? met stilte ertussen ?

ehmm....heb helaas geen boekingen meer, als er weer ene is laat ik t wel luidkeels weten :D

t was trouwens zonder stiltes aan elkaar gereigd

Re: Re: Re: hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Re: Re: Re: hmmmm eigelijk niks nieuws dus, alles wat al zo gebeurde

Origineel geplaatst door fuse

En soms krijg ik het idee dat de zaalmixer ook uit een of andere gesloten inrichting is gehaald omdat hij, op een zeer knappe manier overigens, het geluid zo kan vernaggelen dat het alles behalve redelijk klinkt. Dan zou je bijna gaan denken om het zo te regelen dat die gast die avond vantevoren flink van bil gaat zodattie tenminste goede zin heeft.

Dan zou je eigenlijk zo'n zelfregelend EQ hebben. Microfoontje in de zaal, even een testsweep en hoppa! :P

Zou kunnen, maar misschien moet je ook op je eigen mixkwaliteiten letten. een zaal mixer kan namelijk niet heel erg veel verkloten aan de 2 kanalen die hij van jou krijgt.
Let op de volgende dingen: Als jij idioot hard uitstuurd vanaf je mixer krijgt je een compressor/limiter op je kanalen. Dit omdat de technicus a: met een geluidslimiet te maken zal hebben en/of b: niet wil dat door jou set hij al z'n laag speakers kan gaan vervangen. Nou zou het op zich leuk kunnen zijn dat je een compressor over je mix krijgt, ware het niet dat het waarschijnlijk geen focusrite of tube tech compressor is maar een Behringer Composer. Daar gaat je geluid inderdaad serieus van achteruit. Probeer dus je live set netjes op 0dbV uit te sturen en probeer dat zo te houden, ook naarmate je set vordert. Probeer ook van te voren even naar het geluid in de zaal te luisteren. Zo kun je een indruk krijgen van hoe de systeem klinkt. Als dat in orde is is er helemaal weinig reden om aan de nemen dat een zaal mixer jou geluid wel kan verkloten. Als het niet in orde is , probeer dan op een vriendelijke manier en met goede argumenten aan de technicus door te geven wat je mist. Misschien kan hij er wat aan doen, misschien zit hij al aan de limieten van het systeem/zaal/geluidsniveau. Blijf vriendelijk anders zal zijn interesse als sneeuw voor de zon verdwijnen. En onthou: die technicus is daar om het goed te laten klinken. Slecht geluid betekent voor hem verlies van klanten. Hij wil dus hetzelfde als jij.

Een zelfregelende EQ ken ik niet. Ik ken wel Analyzers die je aan een digitale equalizer kan hangen. Erg dure systemen met een groot nadeel. Ze zijn geen oren. Een perfect met roze ruis geanalyseerde en ge EQde zaal kan volkomen kut klinken omdat zo'n aparaat nou eenmal niet weet wat "lekker" geluid is.

Verder heb ik als tips: probeer de vibe van de zaal op te pikken en daarop in te spelen door breaks en/of je opbouw uit te stellen of juist langer te maken. Ff waachten en daan goan zoals we hier in Utrecht altijd zeiden. Staar dus niet continu naar je computerscherm of knoppen. Overigens vind ik liveoptreden geen live optreden zonder een patternswitching sequencer en mute mogelijkheden maar ik denk dat we het daar over eens zijn. Overgangen tussen tracks deden wij altijd door een MMT8 voor drums te gebruiken en een MMT8 voor melodieen. Drums door laten lopen, meldoieen van het volgende nummer erin of andersom. Erg leuk. Nu zou ik naast Muzys (www.muzys.com) een electribe-S of iets dergelijks kleins gebruiken voor tussenin totdat ik die gasten van muzys zover heb dat je gelayered patronen kan switchen.

Groet,
Allert

PS Als je shit voor elkaar is zou een soundcheck eigenlijk niet nodig moeten zijn, ik doe hele bands op festivals zonder soundcheck.

lachen van dat optreden in maart van mellodinges, ben benieuwd!
moet je ff aan de events toevoegen als je de datum en locatie weet !!!!!

Dat van dat harde uitzenden is erg handig om te weten, want dat wist ik nog niet.
Iets waar je dus rekening mee kan houden als je niet zograag een compressor of limiter over je muziek wilt hebben :D

Back