MarsMusica
Composer/Musician
Ik snap wel wat je wilt zeggen, maar voor mij is het niet duidelijk wat dan bepalend is voor de lengte van een maat. Je kunt net zo gemakkelijk twee keer zo snel tellen waarmee mjn maat de helft is van de jouwe. Wat bepaalt nou of ik 16-en hoor of 8-en?
Mars, we hebben je hulp nodig!.
daar gaat m'n zondagmiddag! ik improviseer ook maar wat en moet soms ook in de boeken opzoeken of ik wel iets zinnigs schrijf:-)
de keuze van 8sten of 16den heeft denk ik vooral te maken met gemiddelde tempo en ook met de muzikale beweging in een muziekstuk.
de verhoudingen blijven hetzelfde. 4 8sten of 4 16den is 4 pulsen achter elkaar. dat maakt verder niet uit. net zo als bij 100 meter of 100 cm. Maar ergens heeft de mens gekozen voor een ordening van perceptie van wat is klein en wat is groot...of in muziek: wat is snel en langzaam. Een kilometer is lang en een milimeter is kort.
in muziek is een hele noot lang/langzaam en 16den zijn snel/kort.
bij muziekschrift is het vreemd, onlogisch en onhandig om bij notatie van een stuk met voornamelijk heel veel snelle noten, kwarten of achtsten of nog erger: halve noten te gebruiken. dan gebruik je eerder 16de of zelfs 32de notenwaarden.
Een langzaam klinkend stuk noteer je juist weer niet met 16den maar met halve en hele noten waardes.
het is een soort onderverdeling van taken en functies:
-Een muzikale zin met een spanningsboog loopt meestal over meerdere maten.
-De tel is de basis-puls die de ritmische hartslag aangeeft
-De maat verdeeld de tellen in een ,vaak herhalend, patroon van accenten met sterke en zwakke maatdelen.
en daarover heen kunnen muzikale lijnen zich via allerlei lijnen en kronkels bewegen met alle mogelijke notenwaarden.
het gaat uiteindelijk toch om het gevoel! even los van de klassieke muziektheorie:
in 4/4 pop heb je meestal 2 snare-accenten op de 2 en 4:
bijvoorbeeld
1 2 3 4
maar er bestaat ook nog een 4/4 met z.g. halftime-feel met een accent op 3:
1 2 3 4
beide zijn 4/4. 4 tellen. vierkwartsmaat maar de feel is anders.
halftime feel zou je heel ingewikkeld anders kunen schrijven. met halve nootwaarden maar we gebriuiken gewoon kwarten en een 4/4.
zo is Funk per definitie altijd geschreven met 8sten en heel veel 16den voor die funky feel.
eh..ik hoop dat ik wat volgbaars vertel...
.
)..