Switchen van drums naar gitaar en/of toetsen?

Robi

Hega
Momenteel speel ik drums en doe dit ook in een (beginnend) bandje.
Ook speel ik nog met iemand anders samen en speel dan vooral gitaar (en af en toe ook nog drums).
Nou overweeg ik om helemaal de switch te gaan maken naar gitaar eventueel icm toetsen en evt laptop (met softsynths etc).
Dit zou mij in een bandje ook wel leuk lijken (ook deze combi, zie je wel vaker).
Ook zou de combinatie van basgitaar en toetsen mij nog wel iets lijken.
Tevens lijkt de combinatie van zang met (bas)gitaar en/of toetsen mij ook erg leuk.

Soms weet ik uit gekkigheid niet meer waar ik aan moet beginnen.
Vind zoveel instrumenten oid wel leuk.

Wie herkent dit eigenlijk?

Nou overweeg ik om helemaal de switch te gaan maken naar gitaar eventueel icm toetsen en evt laptop (met softsynths etc).
Dit zou mij in een bandje ook wel leuk lijken (ook deze combi, zie je wel vaker).
Ook zou de combinatie van basgitaar en toetsen mij nog wel iets lijken.
Tevens lijkt de combinatie van zang met (bas)gitaar en/of toetsen mij ook erg leuk.

Even voor de helderheid;
Gitaar afgewisseld met toetsen (per song oid).
Heb dit bij een aantal bands dit weleens iemand zien doen

Ik zie het probleem niet.
Wees blij dat je het talent hebt zoveel instrumenten te kunnen bespelen.

Er zijn ook genoeg professionele bands waarbinnen bandleden schakelen tussen de verschillende instrumenten.

Als je niet de ambitie heb op wereld-niveau professioneel uitvoeren muzikant te worden zou ik zeggen: go for it all! :)

Kies voor het instrument waar je het meest comfortabel voelt en denk ook dat de andere bandleden ook iets willen bijdragen aan de setting. Als de basis goed is lijkt me juist mogelijk dat je van instrumenten kunt wisselen. Laatst zag ik een post-punk dames bandje en de leadzangeres speelde ook gitaar en toetsen (afgewisseld). Drumster zong ook tijdens het drummen. Dus, inderdaad, go for it!

Afhankelijk van de muziek die je maakt kan je ook gewoon backingtracks gebruiken. Thuis speel je toetsen, live gitaar. Dat doe ik al jaren.

Wat voor style maak je eigenlijk?

Metal. Met orkestjes eronder. Op een podium heb je als toetsenist een minderwaardige positie in dit genre. Het publiek mist niets. Een backingtrack gebruik je toch altijd al. Ook al sta je wel achter de toetsen.

Maar soms neem ik wel een synthesizer mee naar n optreden, voor een paar nummers. Ook heeft de band vanzelfsprekend 1 lid minder.

Als optreden als toetsenist je droom is dan kan ik begrijpen dat je dat liever doet, maar na een lange tijd problemen met het zoeken van enthousiaste en gemotiveerde gitarist heb ik maar een dubbelrol aangenomen. En iedereen in de band is daar gelukkig mee.

Ook in de oefenruimte gebruiken we gewoon met een mp3 speler voor de synths. Er was een tijd dat ik iedere week een Motif7 + flightcase meezeulde. Dat ging na een tijdje nogal tegenzitten. In de kist, in de auto, uit de kist, en er weer in, en weer in de auto.. enz.

Back