jx3p-chorus ervaringen

Enzo.F

vrijwillig lid
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de chorus van de JX3p van Roland. Ingeschakeld maar niet bespeeld kan deze nog eens ruisen, is het niet? Klinkt dit bekend in de oren?
Hoe is dit op te lossen?

thanks, Jeroen

Dat klinkt bekend in de oren en is volgens mij niet op te lossen.
Misschien dat een electronica-onderlegd-persoon dit tegen gaat spreken.
Ik ben benieuwd.

Wellicht door er nieuwe chorus chips in te plaatsen ?
Als die er 1 . Überhaupt in zitten en 2. Te vinden zijn.

Zelf zet ik de EQ high flink op de min, zodat het hoge, irritante weg gefilterd wordt en de mid plus ik dan een beetje maar t blijft een matige oplossing.

Keer eens nadenken over een vervangende chip...

ik word altijd juist wel lekker kalm van dat zeebriesje, hij gaat ook zo lekker heen en weer.

Als de Chorus niet is ingeschakelt hoort er geen ruis van het circuit te zijn.
En ja, de chorus ruist behoorlijk. Er is bij de jx-3p geen compander ingezet noch is er sprake van andere maatregelen om de ruis te onderdrukken (pre- en de- emphasis).
Het chorus effect van de JX-3P is voor de lol van het direct bespelen. Als het serieus moet, dan dien je de effecten (zoals chorus) via externe processing te doen met modernere gear.

Heldere reacties, dank voor jullie bevindingen!

Als de chorus is ingeschakeld, hoor je hem altijd ruisen. Hij zit blijkbaar achter de VCA's.

Je kan dit enigszins verhelpen door op je mengtafel noise gates/expanders te gebruiken.

De ruis van de chorus is inherent aan het BBD principe. Stille BBD chips bestaan niet.
Als je het chorus/ensemble schema van b.v. de Polysix bekijkt, dan zie je hoeveel extra electronica is ingebracht om het BBD systeem stiller te maken: eerst een compressor en LP filter 12 DB en op de uitgangen van de BBD expanders en LP filters.

Back