Synthforum of softsynthforum

VL7

Al vintage van mijzelf
Ik weet het, dit onderwerp is al eens langs gekomen maar ik wil graag jaren later de discussie opnieuw aangaan.

Als je tegenwoordig naar de voorpagina / marktplaats et cetera kijkt zie je meer software gerelateerde onderwerpen dan waar het allemaal mee begon: hardware synths en effecten.

Nou heb ik mij zelf ook wel eens "schuldig" gemaakt door een vraag over automatisering in Logic te stellen. Er zijn grijze gebieden zoals atari's vragen over drivers ( wat zijn dat?) van audio interfaces maar toch) ik zou er voor pleiten het forum te splitsen of iets dergelijks zodat je meteen ziet dat het om hard- of software gaat.

Ik wil dus geen discussie wel of geen softsynths maar vraag me af of al die computerstories hier wel thuis horen.

Nou, ik stap al vast in de bunker want het zal wel wat reacties uitlokken, denk ik:dubbel:

O ja, het is geen kritiek op de moderators of anderszins, ik vind het al heel lang een leuk forum em het is al sinds het begin mijn dagelijks meest gelezen website.

Laatst gewijzigd:
Ha Raphie,
Nou, dat weet ik wel maar alles loopt nu zo door elkaar op bijvoorbeeld de voorpagina, dat zou denk ik anders moeten.

Nou, opzicht is het niet zo'n gek idee, 2 voorpagina's. In dezelfde voorpagina twee koppen: boven over hardware en onder over software (zoiets)? Ik denk dat het uiteindelijk niet uitmaakt, je gaat toch naar het forum pagina en daar heb je al genoeg subforums te bekijken.

Misschien is het gewoon een persoonlijk dingetje hoewel pablo er blijkbaar ook wel iets in ziet.
Een SF voorpagina met slechts twee koppen: Hard of Soft ( vervolgens klikken op 18 jaar en ouder ;-)
Just a thought. Ik zit nu heel vaak in allerlei softwareverhalen en voor ik het door heb zit ik er midden in, dat zou anders moeten / kunnen / mogen in my humble opinion.

We hebben in het verleden al eens het idee gehad om totaal geen nieuws meer op de voorpagina te laten plaatsen .
Dus een statisch geheel , en een portaal naar het bekende forum
Dit heeft redelijk wat voordelen.
Een eigen gezicht , geen opvallende moderatie in het nieuwssubforum, geen saaie stukken tekst of zelfs geen tekst,.

De subfora zijn nu imho mooi ingedeeld naar interesses , en dus voor ieder wat wils.

Zet ik even mijn "ongenuanceerde lul must" op:

Je wil dus een forum voor "echte" synths, hardware, dan alleen oud? of ook nieuw?
en dan een gedeelte, wat jij kan uitzetten, waar alleen "prutsers" met hun illegaal gedownloade DAWs en Plugins mogen komen?

Zoiets?

(ik zet hem alleen expres even scherp voor de discussie, dit is niet noodzakelijk mijn persoonlijke mening! )

Sowieso ben ik voor een hele duidelijke splitsing tussen hardware en software.

Zo zou dan alleen pure hardware op de frontpage moeten kunnen staan. Modulaire synths bijvoorbeeld, dingen waar je een soldeerbout voor nodig hebt om er geluid uit te krijgen. Echter bijvoorbeeld de nieuwe Moog Sub 37 mag niet, want die heeft ook DAW integratie en kan dus ook als VST plugin bediend worden. Dit soort hybride strapatsen dienen niet te worden getolereerd op de nieuwspagina.

Een subforum waar dergelijk softwarematige geneuzel wel besproken mag worden lijkt me een goed idee, maar het moet dan wel een enorm gedoe zijn om daar te geraken. Bijvoorbeeld:

Forum Index --> Synthesizers --> Overig --> Niet Relevant Producten --> Digitaal --> Computermeuk --> Software --> Plugins

Dan voorkom je dat goedwillende hardware-puristen perongeluk ineens op een page terecht komen met plugins en dergelijke. Zo houden we het gezellig.

LOL, kijk tijden zijn veranderd, de computer en haar programma's zijn gewoon een geïntegreerd onderdeel geworden van het maken van muziek. Denk dat de meeste wel een combi van beiden gebruiken, handig dus als allen samen kunnen komen op een forum.

de verschillende secties zijn er al, ik kom het forum binnen op "ongelezen berichten" bevalt me prima, dus de voorpagina / nieuws sectie zie ik sowieso al niet.

Misschien is er een functie waar de gebruikers sub forums die hem niet boeien kan uitschakelen?

Ik vind de voorpagina prima hoor, ik zie gauw genoeg of het iets is wat ik interessant vind.

boeien toch is allemaal hetzelfde softsynths zijn ook synths
en de meeste hardware synths zijn gewoon softsynths met een doos eromheen

anders kunnen we er net zo goed "sla met een stok op een boomstam-forum" er van gaan maken ofzo

is toch leuk die info erbij allemaal op 1 site

Ongeveer ja

Ongeveer ja

Zet ik even mijn "ongenuanceerde lul must" op:

Je wil dus een forum voor "echte" synths, hardware, dan alleen oud? of ook nieuw?
en dan een gedeelte, wat jij kan uitzetten, waar alleen "prutsers" met hun illegaal gedownloade DAWs en Plugins mogen komen?

Zoiets?

(ik zet hem alleen expres even scherp voor de discussie, dit is niet noodzakelijk mijn persoonlijke mening! )

Alleen een scheiding tussen hard- en software.
Van Minimoog tot de Motif Xl32 turbo en van Kontakt1 t/m Softsynth 92.

De bijdrage van Hilltree is ook wat ik bedoel maar dan zou er wel iets van een marktplaats voor hardwaresynths en software moeten komen.

Laatst gewijzigd:
Het forum is toch al netjes ingedeeld qua onderwerpen? En er word naar mijn mening ook redelijk goed door de moderators gekeken of onderwerpen thuishoren op het forum en wanneer nodig worden deze verplaatst naar de juiste categorie. Het lijkt me geen goed idee om het forum aan te passen naar de wens van een handjevol analoge transistorpuristen die lid zijn van Club MIDI-loos en hier dagelijks inbellen met hun 56k-modem.

Lieve jongen

Lieve jongen

Het forum is toch al netjes ingedeeld qua onderwerpen? En er word naar mijn mening ook redelijk goed door de moderators gekeken of onderwerpen thuishoren op het forum en wanneer nodig worden deze verplaatst naar de juiste categorie. Het lijkt me geen goed idee om het forum aan te passen naar de wens van een handjevol analoge transistorpuristen die lid zijn van Club MIDI-loos en hier dagelijks inbellen met hun 56k-modem.

Wil je wel gewoon gezellig blijven doen en zou je tegelijkertijd even willen opzoeken wat denigrerend betekent? Digitaal of woordenbooek, maakt niet uit:luv:

Laatst gewijzigd:
Voor mijn part mogen 'Marktplaats' berichten uit 'Berichten van vandaag' weggefilterd worden.
Zo kan rubriek 'Nieuwe berichten' ineens verwijderd worden, daar blijft toch haast niets meer van over. :D
Nee hoor, markplaats berichten komen daar al een paar jaar niet meer in voor, juist om overdreven bouncen te voorkomen

Voorpagina? Daar kom ik nooit. Ik check nieuwe berichten en te koop. Dat is het zowat. Tenzij 'zoek' me elders brengt. Maar voorpagina, in hemelsnaam. Dat t nog bestaat.

Er is natuurlijk wel een wezenlijk verschil tussen de ouwe synths en softsynths.
De eerste groep is een fysiek apparaat waar je niet alleen muzikaal plezier aan kunt beleven, maar ook electronisch.
Je kunt hem openmaken en uitvinden hoe ze nou eigenlijk die geluiden produceren
(icm een schema en wat electronisch lees/leer-werk).

Bij software is dat uiteraard niet mogelijk en blijft IMO altijd aan de oppervlakte van de werkelijke synthese.
Wat de softsynth onder de virtuele motorkap precies doet dat zie je weinig tot nooit.
En das eigenlijk best heel jammer want ook software programmeren is een vak en kan leerzaam zijn.
Ik neem aan dat die software knakkers dat gewoon niet doen ivm jatwerk.

Back