Synthforum of softsynthforum

ik vind het eigenlijk wel prima hoe het zo is.

Even de discussie weer helder krijgen want er fietstbweer van alles tussendoor:
  • Het gaat niet over een waarde oordeel
  • Het gaat over een duidelijke scheiding hard - software op het forum, om de duidelijkheid, niet vanuit dinoraurische, snobbistische, wereldvreemde, arrogante of wat dan ook voor vreselijke overwegingen maar gewoon om er een nog beter forum van te maken

Misschien is het ook wel eens interessant om te kijken of de forum software misschien een likje verf kan gebruiken. Zoals jullie weten stamt dit forum nog van voor de oorlog. Verloopjes kan echt niet meer in 2014 =)
Er zijn vast talloze interessante mogelijkheden voor profile based content, geavanceerde filtertechnieken en dergelijke.
Uiteraard wel met de mogelijkheid om de 'classic' skin te behouden, voor puristen zoals ik.

• Het gaat over een duidelijke scheiding hard - software op het forum, om de duidelijkheid, niet vanuit dinoraurische, snobbistische, wereldvreemde, arrogante of wat dan ook voor vreselijke overwegingen maar gewoon om er een nog beter forum van te maken

Ik ben zelf hardcore software gebruiker. Ik weet ook van het bestaan hardware fundamentalisten. Nu heb ik het idee dat het merendeel van de leden hier een combinatie van beiden gebruikt (in meerdere of mindere mate). Bij een scheiding zal de doorsnee gebruiker mogelijk op twee verschillende plaatsen relevante informatie moeten zoeken/vinden. Ik vraag me juist daarom af in hoeverre een scheiding tussen beiden voor de meeste leden daadwerkelijk een verbetering van het forum zou betekenen.

Ik ben zelf hardcore software gebruiker. Ik weet ook van het bestaan hardware fundamentalisten. Nu heb ik het idee dat het merendeel van de leden hier een combinatie van beiden gebruikt (in meerdere of mindere mate). Bij een scheiding zal de doorsnee gebruiker mogelijk op twee verschillende plaatsen relevante informatie moeten zoeken/vinden. Ik vraag me juist daarom af in hoeverre een scheiding tussen beiden voor de meeste leden daadwerkelijk een verbetering van het forum zou betekenen.

Die vraag over trompetten en saxofonen van jou begrijp ik werkelijk waar niet van waarom zoiets blijft staan. Maar ja ik ben dan ook geen mod. :mega:

Mixers, monitors en effecten zijn geen synths. Toch mag je die hier ook bespreken.

Als we het er over eens kunnen zijn dat gear = gear en daar mag je hier over praten en de focus ligt op synths - tja, software is ook gear.

Ik vind de scheiding kunstmatig en niet echt productief. Verder lijkt het me een goed recept om alles te laten verzanden, want je kunt immers maar zoveel keer praten over een product, en zoveel nieuws komt er per jaar niet uit - behalve op modulair vlak, en volgens mij wil je van dit forum ook geen Nederlandse Muffwiggler maken.

SF is gewoon een one-stop-shop voor muziekproductie geworden, en je houdt de singers-songwriters met een gitaartje en een DAW buiten de deur door "synth" in de naam te houden :P

Dat hier mensen komen die bang zijn voor de knoppen op hun plugins en daarom maar eindeloze threads starten over hoe ze deze vette lead kunnen maken - da's geen probleem dat je oplost met zo'n scheiding, da's een ander soort probleem. Maar - dan was het productiever geweest om vanuit die hoek te starten.

Re: voorpagina - tja, er zijn een hoop opties. Als forumtopics tagbaar waren kon je alles wat naar plugins riekt wegfilteren, maar ik denk dat de software dan eerst geupgrade zou moeten worden. Of gewoon wegdoen en Discourse installeren.

Ik weet dat dit niet echt veel aan deze discussie toevoegt, maar ik vind het forum zoals het nu is eigenlijk wel goed. Overzichtelijk genoeg. De onderwerpen zijn goed gescheiden.

sluit me aan, prima zo. Oldskool is kool
Alleen wat design puntjes die wat meer tablet vriendelijk moeten worden.

Een overzichtelijke marktplaats lijkt me geen overbodige luxe maar een dergelijke scheiding lijkt mij ruim voldoende:

1. Synths (soft&hard) [Het is niet alsof er nu zoveel softsynths te koop aangeboden worden]
2. Muziekgear (miditoetsenborden, fx-processors, vst-plugins, sequencers etc.)
3. Studiogear (monitors, racks, microfoons, yogamatjes)

Over de begindiscussie; het lijkt me geen probleem als het nieuws topic opgesplitst zou worden tussen een hardware en software rubriek. Maar als er op de voorpagina allerlei clusters aangemaakt moeten worden krijg je al snel een veel te volle pagina, terwijl de voorpagina juist een snel en algemeen overzicht zou moeten zijn.

Ik zou liever zien dat alle threads die gesloten zijn (of ouder dan een jaar zijn) uit de MP in een archief gemikt werden, die zitten nu alleen maar je zoekresultaten te vervuilen.

Door elke advertentie in 3-en te splitsen (en er zijn nu al genoeg clueless mensen die het verschil tussen te koop en gevraagd niet kennen) maak je het alleen nog maar verwarrender en meer werk voor de mods.

Idealiter gebruik je gewoon uberhaupt geen forumsoftware voor een marktplaats-achtig iets te runnen, maar goed, da's een ander verhaal, en vB-plugins zullen ook niet veel beter zijn dan wat er nu is.

Eens met yoozer

daarnaast, koper/verkoper-feedback, nooit slecht als idee, maar wel heftig qua moderatie.

Ik zou liever zien dat alle threads die gesloten zijn (of ouder dan een jaar zijn) uit de MP in een archief gemikt werden, die zitten nu alleen maar je zoekresultaten te vervuilen.
Ik vind het zelf erg handig om op te zoeken hoeveel vraag er naar een bepaalde synth is geweest en wat voor prijzen daar ongeveer voor gevraagd werden. Wellicht mag het kruisje dat aangeeft dat een topic gesloten is wel wat duidelijker, zodat je in 1 oogopslag ziet dat je geen valse hoop hoeft te hebben.

Door elke advertentie in 3-en te splitsen (en er zijn nu al genoeg clueless mensen die het verschil tussen te koop en gevraagd niet kennen) maak je het alleen nog maar verwarrender en meer werk voor de mods.
Clueless mensen zal je altijd houden en als een mod zelf al oppert voor een marktplaats opsplitsing lijkt me dit niet echt een argument meer.

Bovendien voorkom je zo irritante topictitels als 'Diversen', 'Schuuropruiming' en 'Kom maar eens even kijken wat ik al wel niet allemaal te koop heb staan'.

koper/verkoper-feedback, nooit slecht als idee, maar wel heftig qua moderatie.
Lijkt me eerlijk gezegd geen pré. Voor een site als muffwiggler is het echt handig omdat 90% daar via de (internationale) post verhandeld wordt. Bij synthforum verkopers ga ik altijd langs en inspecteer ik zelf de boel.

Laatst gewijzigd:
Ik vind het zelf erg handig om op te zoeken hoeveel vraag er naar een bepaalde synth is geweest
Ja, maar in 99 van de 100 gevallen zoeken mensen naar momenteel te koop staande apparatuur. Dat je dan 1 keer extra moet zoeken in het archiefforum is geen dealbreaker, toch? Sowieso moet je vaker de thread zelf toch nog aanklikken omdat het natuurlijk kan dat je hetzelfde apparaat als ruildeal wil hebben.

Yoozer, je bent zelf mod geweest en net als jij betwijfel ik het nut hiervan ten zeerste. Echter heb ik op al mijn vragen hieromtrent nooit een helder of concreet antwoord gekregen. Wat mij betreft wissen we alles van vanaf pak hem beet 3 maanden geleden voorgoed maar dat schijnt nogal lastig te liggen ;)
Ik heb copini al een tijdje niet meer gezien, ik weet niet of de vervanger nu alleen achter de schermen werkt (is in sommige gevallen beter zodat je dan niet direct de wind van voren krijgt van de gebruikers). Enfin, als ik iets beters wil hebben ga ik zelf wel een synthforum opzetten, maar 10+ jaar forum-ervaring en 2 moderator-posities hebben me geleerd dat ik dat echt niet meer ga willen :P

Kunnen er niet gewoon naakte wijven op de voorpagina, met synths desnoods als het echt moet?

Wordt dat niet te soft ?

Ik ben het eens met Yoozer: zoiets als een "duidelijke scheiding" tussen hard en soft is puur denkbeeldig. Als je bijv. de (volledig digitale) DX7 beschouwt als een echte synthesizer, dan begrijp je dat het onderscheid hard-soft geen betekenis heeft, want de hardware daarvan is voor 100% implementeerbaar als software-code.

Het enig zinvolle en wellicht nooit geheel op te heffen onderscheid is dat van analoog en digitaal, maar het zou een ramp zijn om daarvoor aparte fora aan te maken.

Wat mij betreft - maar ik begrijp wel dat ik daarin waarschijnlijk vrijwel alleen sta - gaat het bij klanksynthese en geluidseffecten niet in de eerste plaats om gear, maar om ideeën, d.w.z. algoritmen, concepten. Daarom zou ik het zinvol vinden om een duidelijker scheiding te zien tussen inhoudelijke discussies en de "marktplaats-"functie SF. Als de forumsoftware het mogelijk zou maken om bij "Berichten van vandaag" te selecteren op de kolom "Forum", zodat alle verkoop bij elkaar komt te staan (die ik dan kan overslaan, maar die voor een ander juist heel belangrijk is), dan zou dat heel welkom zijn.

Back