Restauratie Pianet N.

PWM

User
Ik ben dan eindelijk begonnen aan het herstellen van een Pianet N die ik een halve eeuwigheid geleden bij de vuilnis heb gevonden.
De toetsen zijn schoon, wat een klus, en het binnenwerk ook. Het 'netspanningdoorlussysteem' is stuk. Deze ga ik of vervangen of er komt een plaatje op waar de Output en Zwelpedaal input opkomen d.m.v. Jack sockets, ik kan niks met die DIN sockets...

Een nieuwe set sticky pads heb ik al klaar liggen net alsof meeste onderdelen op het PCB.

Toetsen liggen uit te drogen na de schoonmaakbeurt van gister:
image.jpg

Ik vraag me alleen af of iemand mij kan uitleggen hoe dit ding werkt?
Er zitten staafjes op die de toonhoogte bepalen. Deze worden omhooggetrokken als je een toets indrukt, springen dan los, gaan trillen en dat word versterkt. Het punt is dat er geen Puck up in zit. De staafjes zitten rechtstreeks op een enorm zwaar blok geschroefd waar een draadje aan zit gesoldeerd wat naar de versterking gaat?! Ik snap hem niet...

dit werkt volgens het condensator principe.
als het goed is dan staat er een flinke gelijkspanning op het staafje waar de draad aanzit.
en volgens mij zit hier een buizenversterkertje in?

:mega:

Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Pianet

Het geluid wordt opgewekt door metalen tongetjes waar aan wordt geplukt door kleefblokjes; stukjes met een kleefstof geïmpregneerd leer op schuimrubber blokjes. Deze kleefblokjes zitten op metalen buisjes die verbonden zijn met de toetsen. In ruststand zit het kleefblokje op het tongetje gekleefd. Als een toets wordt ingedrukt wordt het kleefblokje losgetrokken van het tongetje, waardoor dit laatste in trilling raakt. Via elektrostatische opnemers onder de tongetjes kan het geluid worden versterkt.

als het goed is dan staat er een flinke gelijkspanning op het staafje waar de draad aanzit.
en volgens mij zit hier een buizenversterkertje in?

Ja? Ik ga zo nog eens goed kijken want dan ik heb iets gemist. Ook geen schema van dat ding..
Nope, met transistortjes. Helaasch...
image.jpg

Er zit een lampje op voor het tremolo effect! :D

Zo werkt deze dus volgens mij juist niet. Het zal over de (veel vaker voorkomende) Pianet T gaan.
Ik kan het verkeerd begrijpen hoor, het is een beetje nieuw termijn voor me..

Ik denk het toch niet.. Er zit maar één draadje aan het 'staafje' en daar gaat geen grote spanning doorheen. (daar zou de 16V Elco die erachter zit erg ongelukkig van worden.. :))

Er zit voor elk trillend staafje een plaatje, deze zitten aan een strip en gaan door een draadje naar het versterkingscircuitje. Deze strip met plaatjes zit op een plexiglas plaat geschroefd. Op deze plexiglas plaat zit ook weer het enorme metalen blok waar de trillende staafjes op zitten.
Ik heb voor de foto de metalen strip er wat voor gelegd. Deze zit normaal gesproken heel dicht, maar net niet contact makend tegen de trillende staafjes aan.
foto.jpg

volgens mij moet er hoogspanning op die metalen plaatjes staan, anders werkt het niet.

( dit is dus het electrostatische oftewel het condensator principe)

Bedankt voor het schema! (Dat ik die zelf niet heb gevonden!..?)

Ik snap het nu al een stuk beter. Eraser 127 je had gelijk.

Maar ik snap nog steeds niet waar die 400V dan vandaan moet komen. Ben wel blij dat ik weet dat er 400V in dit apparaat aanwezig is..

Morgen ga ik er met een frisse blik weer naar kijken.

Pas op ja, er staat zoals J Baars zegt inderdaad een hoge spanning op de staafjes.
De metalen plaat met tandjes vlak bij de staafjes is de pickup zeg maar.

Ik heb twee schema's van de Pianet N.
Twee verschillende versies voor zover ik weet.

Succes met het project.

Attachments

• PianetNSchematic2.jpg
    PianetNSchematic2.jpg
    61 KB · Bekeken: 73
  • PianetNSchematic1.jpg
    PianetNSchematic1.jpg
    53,1 KB · Bekeken: 73
Back