Restauratie Pianet N.

Wat een gave track MonoTron.
:)
In eerste instantie moet ik denken aan een Rhodes, maar het is erg lastig te horen omdat er veel oversturing op zit.
Maar op 3:50 hoor ik een cleane Rhodes voorbij komen, dus ik denk met die combinatie van geluiden dat het klopt.

De Pianet T klinkt anders dan een N.
De T heeft een rondere minder spiky sound.
De T speelt ook luier, net alsof die sticky pads minder sticky zijn.
Dit weet ik niet zeker: maar volgens mij zijn de tongen van de T iets breder dan die van de N.
De Pianet T is overigens, net als en Rhodes 100% passief. Daar zitten dus ook andere elementjes in.
De elementjes van een T zijn spoeltjes met een metalen kern (net als in een Rhodes).

Ik heb heel lange tijd de T en N beide gehad, maar de T heb ik recent verkocht.
Dit o.a. omdat ik ook een Rhodes heb staan en de T dus een beetje tussenin valt en enigszins overbodig was.

Ik vind ze eigenlijk allebei erg mooi.
Maar de Rhodes heeft een sustainpedaal en is expressiever omdat er hamers in zitten.
Dat maakt de Rhodes voor mij wat veelzijdiger.

[EDIT]

Er bestaan overigens ook nog de Hohner Electra Piano (versies 1 en 2).
Dat zijn een soort Pianets maar dan met hamers.
Ook leuk :D

Da's dus idd een wezenlijk verschil. Vond zelf een T ook wel meer richting een Rhodes gaan..

Nog een vraagje. Is het te horen voor jou of dit (in het intro vooral te horen) met een Pianet of toch door een Rhodes gedaan?
De clip doet een Rhodes vermoeden maar klopt sowieso al niet qua ligging.
Ik heb voor mijn gevoel op een Rhodes veel te veel sustain..

Op 0:15 in het filmpje is een Rhodes te zien waarvan de kap is verwijderd.
(het kan natuurlijk zijn dat voor de opnames toch een ander instument is gekozen..mja..)

Op 0:15 in het filmpje is een Rhodes te zien waarvan de kap is verwijderd.

Ja idd.. maar daar wordt sowieso niet het akkoord gespeeld wat je hoort.. die ligging is daar veel hoger. :)
Heb zelf het gevoel dat de decay tijd bij de Rhodes (om het maar even synthetisch uit te leggen) veel hoger zit.. veel meer sustain.
Ik vind dat geluid in die track helemaal te gek maar die heeft dus veel minder decay..

Uhm.. Een track met vurtuose piano solo zal hem niet snel worden met mij.
Lag gister in bed na te denken over een MIDI implementatie met voor elke toets een relay. Ook dat gaat hem niet worden trouwens.. :)

Haha echt niet? Misschien na een tijdje oefenen op de N?
Hoeft natuurlijk geen solo te zijn, gewoon een mooi bass akkoorden schema met klikkende sticky keys accenten kan natuulk ook :P

Wat een gave track MonoTron.
:)
In eerste instantie moet ik denken aan een Rhodes, maar het is erg lastig te horen omdat er veel oversturing op zit.
Maar op 3:50 hoor ik een cleane Rhodes voorbij komen, dus ik denk met die combinatie van geluiden dat het klopt.

Ik had altijd het idee dat het een wurlitzer 200a was, geen idee waarom, maar op een of andere manier klinkt het voor mij anders dan een rhodes. Volgens mij hoor je in de track ook op meerdere momenten zowel de rhodes als de overdriven EP.

Het kriebelt bij mij al zo lang om een rhodes te kopen, maar ze zijn erg groot (te groot voor mijn studio, behalve de 54 maar wil graag een mk1) en zo onderhoudsgevoelig dat ik het zelf moet leren onderhouden.
Dus ik neig nogal naar een Nord Elektro die ook goed klinkt,maar toch weer een beetje de charme van een oude bak mist. Wellicht is zo'n Hohner wat voor me :D

Ik had hem gister even door de Juno 60 chorus met daarachter een tape delay. Dat ik dat heb overleefd...

Door je j60 chorus? Heb je daar een input op gemaakt?

Klonk het goed? ;) Samen met die mx wordt dat echt een heerlijke mix aan prachtige oude geluiden volgens mij!

Hoe klinkt de pianet door de preamp van de dynacord, is dat wat?

Door je j60 chorus? Heb je daar een input op gemaakt?

Klonk het goed? ;) Samen met die mx wordt dat echt een heerlijke mix aan prachtige oude geluiden volgens mij!

Nog geen 'echte' input. Met krokodillendraadjes. Die 60 staat tegen de muur en kan opengeklapt worden.. Zie het als een decadent chorus unit. :)
Er komt uiteraard een Ext. Sig. In op.

Het klonk prachtig! Echt buitenaards.
Ik zal hem snel ook eens zonder chorus door de pre-amp gooien. We weten natuurlijk allebei al dat het niet lelijk gaat worden. :D

Dude.. ;)

Vind de N eigenlijk ook wel een meer in de buurt komen van een Wurlitzer.. heeft ook meer dat blokgolf-achtige karakter :)

Ik checkte net wat demo's maar My Best friend van Queen was toch op een N gedaan? Hoorde em net op een Wurlitzer en begon ineens te twijfelen.. :?:

mja, misschien wel, hoewel ik in de praktijk gemerk heb dat je het ding toch meestal in een stand gebruikt ( en dat wijkt vaak niet echt af van de vaste instellingen)

:mega:

Nog geen 'echte' input. Met krokodillendraadjes. Die 60 staat tegen de muur en kan opengeklapt worden.. Zie het als een decadent chorus unit. :)
Er komt uiteraard een Ext. Sig. In op.

Het klonk prachtig! Echt buitenaards.
Ik zal hem snel ook eens zonder chorus door de pre-amp gooien. We weten natuurlijk allebei al dat het niet lelijk gaat worden. :D

Dude.. ;)

Lol, zie het nu pas!! Nog steeds geen opname door de FX chain..? ;)

Back