(Jaja, dit is een oude thread... maar ik haal 'm toch ff uit de sloot.)
Mijn huidige Sennheiser HD435 is nodig aan vervanging toe (kraak, versleten oorkussens, soldeerfoutje waardoor links en rechts omgedraaid zijn, etc.)
Op internet (o.a. deze thread) was voldoende informatie te vinden om er een paar te kiezen die beluisterd moesten worden:
1) Beyer DT990 Pro (EUR 149,-)
2) Beyer DT770 Pro (ook EUR 149,- dacht ik?)
3) AKG K240 Studio (EUR 139,-)
4) Sennheiser HD575 (EUR 109,-)
Bij Feedback hadden ze ze alle 4 (al weet ik niet zeker of de Beyers Pro-versies waren) en ik heb ze dan ook alle 4 geluisterd. De CD die op stond was Norah Jones (die eerste). Prima muziek, leek me.
Nou...
Op de 990 klonk Norah alsof ze met d'r beste make-up bij kaarslicht live een deuntje wegpingelde.
Op de 770 klonk 't min of meer hetzelfde, maar dan betrof het de DVD-opname: prima, maar wat minder detail en laag.
Op de AKG klonk het alsof ze heel relax naast je de toetsen beroerde voor de CD opname, raampje open, zonnetje erbij.
Op de Sennheiser was het alsof ze met één oog op d'r horloge en met ongekamde haren en een voet naast d'r kruk ff voordeed wat ze kon...
Met andere woorden: de Beyers kleurden het geluid. Daarnaast viel het laag van de 770 een beetje tegen.
De AKG was toppie: veel definitie, genoeg laag en heel rustig op de oren (de Beyers vroegen veel aandacht).
Die Sennheiser heb ik 3 seconde opgehad en toen weer in het rack gehangen... Nog los van de wat onsolide constructie, klonk deze koptelefoon fragiel met een nogal aanwezig mid-hoog.
Qua draagcomfort is er eigenlijk nauwelijk verschil tussen de Beyers en de AKG. De Beyers zitten iets steviger en hebben fluwelen randen. De AKG drukt minder op je hoofd, maar de randen zijn van kunstleer. Ze zijn even zwaar.
De Sennheiser heeft ook fluwelen randen, maar de doppen neigen open te gaan staan aan de onderkant (afstellen van de hoofdband veranderde niets). Bovendien is hij half zo zwaar als die andere 3, waardoor 't wat goedkoopjes aanvoelt.
De AKG staat in bestelling (uitverkocht, goed teken) en zal vanaf volgende week trots gekoesterd worden in m'n "studiootje".
Als 't voor hifi was geweest, was ik overigens voor de Beyers gegaan.