Custom Liveset - Video

trigg

Brass Intelligence
Hey luitjes,

Hier een filmpje van onze liveset:

't is een Ableton-setje met voor de clipjes een Launchpad en een APC en daarnaast een custom iPad controller (van Touchable) met o.a. noise-generator, breakrack en track-selectie, Moog Minitaur (voor de lekkere basjes) en een Virus B (die ook gebruikt wordt als midi controller voor NI Massive patches)

Meer tracks van dit alles hierrrr:
http://www.soundcloud.com/sonologmusic

grooved als een gek, top !!!
:okdan:

Klinkt erg lekker :okdan: and nice om te zien ook.. al ligt die reel daar wel een beetje erg eenzaam en alleen :D

waar ik wel benieuwd naar ben, ik zie dat je touchable gekoppeld hebt aan effecten, beetje vergelijkbaar zoals ik mijn kaospad kp3+ gebruik. Gewoon puur uit interesse, hoe heb je dat opgezet in ableton, heb je die effect chains op een master kanaal gezet of een group channel waar je alles doorheen route?

Quif, ik zal even uitleggen hoe de iPad een beetje werkt:

dat groene vak rechtsboven op de ipad refereert naar een fx-rack in ableton die alleen van toepassing is op de beat en de bass (andere sounds blijven dus doorlopen)
Met de slider daaronder bepalen we welke fx-chain je hoort (delay/chorus/bitcrusher/filters etc.) en met de X en de Y-as veranderen we dan diverse parameters in 1x dmv macro-controls (zoals delay time, filter frequency, intensiteit van een fx etc.)

Het rode vak linksboven is een fx-rack wat op de master zit, maar die gebruiken we in dit filmpje niet.

Linksonderin zit nog een losse highpass (op de master) waar de y-as de frequentie bepaalt (van 60hz tot 2Khz) met daarnaast wat losse crash-samples die je kan triggeren om een 1e tel wat meer impact te geven.

Het blauwe vak rechtsonderin is een noise generator die een midi-noot van een Massive patch triggert en waar de X- en de Y-as aan 2 macro controls van Massive zijn gekoppeld. Deze noise heeft een hoop randomness waardoor hij altijd net iets anders klinkt, maar prima werkt om ergens naar toe te bouwen.

Met het 2e scherm op de ipad (halverwege zie je dat we daar naar switchen) bepaal je welk nummer we spelen en dit selecteert dus welke clipjes erop de launchpad en de apc komen. Via PD wordt er het e.e.a. geroute waardoor je met één druk op de knop de juiste clipjes in beeld krijgt. Zo heb je geen muis nodig en hoef je ook niet met de hand door clipjes te scrollen op de launchpad/apc

thanks trigg,

lijkt heel erg hoe ik mijn setup heb gedaan, dat switchen van clips werkt op de push iets anders, daar spring ik dan met de cursor toetsen naar onder of naar rechts (afhankelijk van de gekoppelde instrumenten), dat van jou is denk ik iets handiger, omdat je daar de naam van het nummer dan kan koppelen, ik moet het op basis van visuele kleur info doen welke track ik actief heb.
Ik zal dat switchen ook eens proberen met de iPad, vind ik wel een goed idee en is handiger dan die cursor methode van mij!

Arv> yep, paar gigs gedaan met deze setup.

Is wel gaaf hoor, werkt ook goed.. maar je moet wel gefocussed zijn en niet (te laat) op de verkeerde knopjes drukken ;)

Met het 2e scherm op de ipad (halverwege zie je dat we daar naar switchen) bepaal je welk nummer we spelen en dit selecteert dus welke clipjes erop de launchpad en de apc komen. Via PD wordt er het e.e.a. geroute waardoor je met één druk op de knop de juiste clipjes in beeld krijgt. Zo heb je geen muis nodig en hoef je ook niet met de hand door clipjes te scrollen op de launchpad/apc

Kan je hier iets meer over vertellen? Blijft je set hiermee ook 2-weg werken? dwz dat je vrij met alles kan schuiven in de session view van Live? of zijn de knoppen op de launchpad/APC verwijzingen naar clips in de sessionview?

Back