Cheetah MS6 Topic

smackos

Gepokt en gemazeld
ms61.jpg

Een paar dagen geleden heb ik in een ruildeal een Cheetah MS6 gekregen, op het eerste gehoor was ik er nou niet echt van onder de indruk (wat zijn die presets suf die erin zitten!), ik was vroeger ook behoorlijk getraumatiseerd door de MS800 (Wat echt een van de meest verschikkelijke synths ooit is)

Maar na een tijdje erachter hebben gezeten en wat patches te hebben geprogrameerd ben ik wel onder de indruk, dit ding klinkt best wel heel mooi en toch weer anders dan de andere CEM 3396 synths (Oberheim Matrix 6/1000 en Elka EK22...de beste is toch echt wel die EK22 met alle extra snufjes)...maar de Cheetah is ook nog eens multitrimbaal...maar het allerdikste is toch wel dat er een blauwe Cheetah opstaat 8)

Editten vanaf het frontpaneel gaat veel soepeler dan je denkt en dit ding heeft gewoon karakter :koffie:

Nou heb ik een paar vraagjes:

Op edit parameters 11 en 31 waar je de golfvormen voor de DCO's kan kiezen zijn er volgens de handleiding 3 golfvormen (4 bij 31) maar je kan kiezen uit 6, die ook anders klinken? Wat zijn dit voor extra golfvormen?

Zoals een CEM 3396 synth betaamd is die soms wel een beetje sloom met het "processen" van de geluiden zeker als je b.v een blokgolf over de DCO pitch zet (voor zo een soort arpeggio effect) en je speelt een paar toetsen tegelijkertijd dan gaat de LFO opeens langzamer...is dat normaal? Of is het een of andere functie waarbij de LFO rate veranderd?

Zijn er hier mensen die een controller (BCR b.v) gebruiken om de Cheetah te editten?

Die extra golfvormen, is dat niet doordat er een MAAD OS update ROM inzit ? http://www.maad.net/ms6/
Alleszins, die site moet je zeker eens checken. Het ding heeft idd een erg leuke sound, beetje donker , soms cheezy. Heb er ooit volledige nummers mee gemaakt , lekker mono allemaal waarschijnlijk :D

Grappig, dacht altijd dat het gewoon een gerebrande M1000 was. Niet dus...

Die extra golfvormen, is dat niet doordat er een MAAD OS update ROM inzit ? http://www.maad.net/ms6/
Alleszins, die site moet je zeker eens checken. Het ding heeft idd een erg leuke sound, beetje donker , soms cheezy. Heb er ooit volledige nummers mee gemaakt , lekker mono allemaal waarschijnlijk :D

Owja dat is het! die zit er gewoon in al :okdan:

Three new DCO shapes are now available. The complete table follows:

0������� Pulse

1������� Triangle

2������� Sawtooth

3������� Noise*

4������� Off

5������� Pulse + triangle

6������� Pulse + sawtooth

Gaaf hoor, ook portamento en mono mode op die update ROM maar helaas niet vanaf de Cheetah MS6 frontpanel zelf in te stellen :(

Vet hoor, die Cheetah! Je ziet ze inderdaad niet zoveel. Ik heb m ook een tijd op het oog gehad, juist vanwege multitimbraliteit.

Word je niet kriegel van het editten op parameternummer? Ik had destijds een SX16 sampler, op vakantie met mijn ouders in Londen gekocht (op afbetaling, dat was een wijze les van mijn pa, kreeg ik later door) en we hebben in Wales een Europese voeding gehaald bij de fabriek. Een modelletje ter grootte van een baksteen of 2...:)

Veel plezier ermee!

owja cheetah, die maakte ooit Specdrum voor de Sinclair ZX spectrum :D

stacks_image_957.png

Vet hoor, die Cheetah! Je ziet ze inderdaad niet zoveel. Ik heb m ook een tijd op het oog gehad, juist vanwege multitimbraliteit.

Word je niet kriegel van het editten op parameternummer? Ik had destijds een SX16 sampler, op vakantie met mijn ouders in Londen gekocht (op afbetaling, dat was een wijze les van mijn pa, kreeg ik later door) en we hebben in Wales een Europese voeding gehaald bij de fabriek. Een modelletje ter grootte van een baksteen of 2...:)

Veel plezier ermee!

Ja dat herinner ik mij nog dat je die had van de FIDOnet days en een D10 toch
nog steeds op zoek naar die ene ambient techno track van je met regen & onweer sample en diepe D10 lead ofzo, je hebt niet toevallig mp3s van die ouwe tracks van je?

ik vind dat editten reuze meevallen, ik heb deze editor gevonden
http://ctrlr.org/cheetah-ms6-mad-rom-panel/ maar dat is nogal een gedoe om werkend te krijgen, frontpanel editting it is :engel:

specdrum ja ze maakten volgens mij ook een Amiga sampler of in ieder geval een MIDI interface
Voor die specdrum kon je "uitbreidingen" cassettes kopen met andere samples erop :okdan:

SpecDrum%20Electro%20Kit%20Cover.jpg

Laatst gewijzigd:
Met MAAD ontvangt de kater toch gewoon CC per parameter...externe controler... Tenminste zo deed ik dat destijds

Mijn MS6 heeft onlangs mijn diepvriezer doen ontdooien tijdens mijn vakantie.
Er was een aardfout opgetreden in de MS6 en die had al mijn electriciteit doen uitvallen.

Heb hem nog niet open gemaakt om te zien wat er is misgelopen, maar desalnietemin tip van de week : zet hem op een apparte aardlek detectie dan de rest van je woonst :-)

Dat is niet zo mooi. Maar waarom niet je studio van het stroom halen als je op vakantie gaat?
Of liever nog, altijd waneer je er geen gebruik van maakt. (ik weet dat dit mosterd na de maaltijd is)

Mijn MS6 heeft onlangs mijn diepvriezer doen ontdooien tijdens mijn vakantie.
Er was een aardfout opgetreden in de MS6 en die had al mijn electriciteit doen uitvallen.

Heb hem nog niet open gemaakt om te zien wat er is misgelopen, maar desalnietemin tip van de week : zet hem op een apparte aardlek detectie dan de rest van je woonst :-)

Heb ooit twee Japanse (100 V) NOS exemplaren uit Taiwan laten overkomen.
Vind het leuke synths, alleen werkt MI de cascade/chain functie op de OB-1000 iets makkelijker omdatie die elke noot alternerend naar de units zendt en de MS-6 dit pas doet nadat de 1e zes voices "op" zijn.

zelfde CEM als Akai VX90 ook. ik ben dr niet vies van.
bij Cheetah moet in altijd denken aan de ZX Spectrum spullen van hen.

Back