Newb vraag over muziektheorie

steffie268

Stamgast
Hoi,

Nog voor ik mijn toestellen in huis had ben ik al begonnen met te proberen een beter begrip te krijgen van toonladders, akkoorden en progressies, harmoniën en melodiën...
Voorlopig is dat allemaal nog wat abstract, maar sinds gisteren heb ik een 5-octavig klavier zodat ik het "in de vingers" kan proberen te krijgen en mijn muzikaal gehoor kan trainen...
Wat ik wel nog niet helemaal begrijp is het volgende...
Als je muziek maakt in een bepaalde toonladder dan horen daar bepaalde akkoorden bij, bijv. C majeur toonladder en dan x aantal akkoorden die daarbij passen/horen...
Maar dan heb je die verschillende modes (bijv. Phrygisch, Locrisch etc.) en ik begrijp niet of en hoe de keuze voor een bepaalde mode van invloed is op de akkoorden die je "mag" gebruiken...
Ik hoop dat ik mijn vraag op een begrijpelijke wijze heb geformuleerd, misschien gewoon "hebben modes enkel toepassing op de melodie of ook op akkoorden en akkoordprogressies?"...
Alvast bedankt

grtz
Stef

Als je het heel strikt bekijkt (m.a.w., je wijkt niet af van een toonladder), mogen voor akkoorden alleen tonen worden gebruikt die ook in de toonladder zitten. Om specifieker te zijn: een akkoord is een stapeling van ten minste twee tertsen (een terts is een afstand van twee toonladdertonen, b.v. c-e).

Voorbeeld 1: Toonladder C-ionisch (majeur dus): c d e f g a b c
Hier horen deze akkoorden bij: c-e-g, d-f-a, e-g-b, f-a-c, g-b-d, a-c-e, b-d-f

Voorbeeld 2: Toonladder B dorisch: b c# d e f# g# a b
Akkoorden die erbij horen: b-d-f#, c#-e-g#, d-f#-a, e-g#-b, f#-a-c#, g#-b-d, a-c#-e

Ik heb bewust nog even niet de namen van de akkoorden genoemd.

Dus strikt gezien hebben modi zowel invloed op de melodietonen als de akkoordtonen.

Dankjewel...

Kan je ook de akkoorden geven van C Phrygisch? Dan kan ik vergelijken met C Ionisch en hopelijk daaruit een conclusie vormen... In principe zou elke mode toch op elke toon toepasbaar moeten zijn, niet? Dus wil ik achterhalen met welk systeem ik voor elke mode in elke toonsoort de akkoorden kan vinden... (ook omdat C Phrygisch de enige toonladder is die ik nog maar kan spelen ;) )

grtz
Stef

De toonladder van C frygisch is:
c des es f g as bes c.
Dezelfde als oorspronkelijk mineur (aeolisch) dus, met het enige verschil dat de d een des wordt.

De bijbehorende akkoorden zijn:
c - eb - g (C m)
des - f - as (Des)
es - g - bes (Es)
f - as - c (F m)
g - bes - des (G dim)
as - c - es (As)
bes - des - f (Bes m)

even een boekje kopen met keyboard & piano akkoordengids, kost geen drol ;)

Het is handiger om the theorie erachter te vertellen ipv alleen de akkoorden op te schrijven.
een akkoord bestaat uit 1e (tonica), 3e(terts) en 5e(kwint) toon uit de toonladder. Toonladders van verschillende liggingen hebben standaard specifieke toonafstanden (intervallen). Zoals in mineur is dat 1-1/2-1-1-1/2. Zoek de rest even op en je weet voor altijd welke akkoorden bij welke toonladder horen.
En ja het hoeft niet alleen uit 1,3 en 5 te bestaan maar ook de 7, 9, omkeringen dim, etc behoort tot de mogelijkheden maar eerst maar eens de standaard leren.

Maar hoe kies je nou in welke toonladder je wil gaan werken? Zijn bepaalde ladders beter geschikt voor bepaalde genres? Is een a minor beter geschikt voor house en een andere meer voor hiphop? En in a mineur zitten toch exact dezelfde akkoorden als c majeur?
Mijn filosofie is: keuze is vrij! Alles kan in de muziek, alleen helpt muziektheorie erbij, om makkelijker tot resultaat te komen.

Een van de enige regels die ik gebruik is dat ik NIET ALTIJD op een spanning opwekkende noot/akkoord eindig. Kan ook natuurlijk dat je opzettelijk met spanning wilt eindigen.
Eenvoudig voorbeeld met het II-V-I schema: In C zou je willen werken van Dm( geen spanning) naar G7(dominant dus spanning), eindigend op Cmaj7(oplossend).

Zo'n boekje met toonladders en akkoorden héb ik, staat niets in over de 7 "kerkmodi"...
Die video's heb ik al lang bekeken, en ook daar wordt niet vermeld hoe je in zo'n kerkmodus de akkoorden vindt...
Als het antwoord op mijn vraag zo makkelijk te vinden zou zijn geweest, had ik ze hier niet gesteld hoor...

En in a mineur zitten toch exact dezelfde akkoorden als c majeur?

Dat is absoluut waar. Het gaat er bij toonladders (modi) dan om waar de tonica zit. De tonica betekent zoveel als waar de grondtoon van het hele muziekstuk zit. Vaak zie je - vooral bij klassieke muziek - dat de laatste toon de tonica is, en dat het laatste akkoord de eerste trap is (akkoord gebouwd op tonica).
Eindigt een stuk op een c en een C-majeurakkoord, dan zal het stuk in C-majeur staan. Maar als een stuk op een a en een A-mineurakkoord eindigt dan zal er sprake zijn van de A-mineur toonladder.
Ik denk dat bij zeker de helft van de muziekstukken het eerste akkoord tevens het grondakkoord is.
In modernere muziek valt echter niet altijd direct op deze manier een tonica aan te wijzen, maar je kan wel 'voelen' waar deze zit. Misschien komt dat omdat de tonica het meest voorkomt.

En zo geldt dat voor alle modi. Zo bevat de toonladder van C-Frygisch dezelfde tonen als As-Ionisch (As-majeur dus). Maar de c wordt toch als tonica ervaren.

Welke toonladder je gebruikt is een kwestie van smaak en wellicht vooral associatie. Majeurladders klinken veelal vrolijk, terwijl mineur vaak droeviger klinkt. Maar dit hangt ook van vele andere factoren af, waaronder ritme en tempo, en klank natuurlijk.
Ik denk dat de mixolydische ladder vaak met blues en rock-'n-roll geassocieerd. Dit is in feite een majeurladder met een klein septiem. Maar andere factoren kunnen die associatie weer teniet doen.

Ik ben benieuwd hoe andere hier over denken.

heb en keer en intervieuw gezien over man die zei dat er niet 12 noten zijn maar 14 ,er ontbraken dus (volgens hem )2 zwarte toetsen op de piano ,was erg interessant wat die man er over vertelde.zal het voor de grap eens nakijken op een frequenty tabel

heb en keer en intervieuw gezien over man die zei dat er niet 12 noten zijn maar 14 ,er ontbraken dus (volgens hem )2 zwarte toetsen op de piano
Er ontbreken er wel meer als je microtonal-mensen moet geloven ;)

Je zou alle toetsen gewoon naast elkaar kunnen zetten en helemaal geen zwarte toetsen kunnen gebruiken, maar dan worden akkoorden wat lastiger omdat je grotere handen nodig hebt. Je kunt ook overal zwarte toetsen tussenin zetten, dan heb je minder witte nodig, maar dan komt het weer niet overeen met http://en.wikipedia.org/wiki/Diatonic_scale

Hier nog wat meer uitleg: http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=503007

Back