VCF laten oscilleren, som- en verschilfrequenties.

Minimoog

Ingeburgerd
Bij de Minimoog en vele andere analoge synthesizers kun je de VCF laten oscilleren door de resonance potmeter helemaal uit te draaien, de frequentie van het oscillerende VCF kun je regelen door de cut-off potmeter te variƫren. De terugkoppeling in de filter wordt dan zo sterk dat hij gaat oscilleren (rondzingen). Dit principe kennen wij ook van de regeneratieve ontvangers die in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw gebruikt werden, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Regeneratieve_ontvanger.

Stel dat de VCF van een Minimoog aan het oscilleren is en ik voer daar een signaal vanuit de VCO toe, zullen er dan t.g.v. menging (modulatie) in de VCF hoorbare som- en verschilsignalen ontstaan? Met menging bedoel ik daarmee dat er d.m.v. niet-lineair gedrag van de VCF er som- en verschilfrequenties ontstaan. In een superheterodyne-ontvanger wordt dit principe ook toegepast. Het antennesignaal wordt dan samen met een signaal vanuit de Local Oscillator in een mengtrap (mixer) gemengd, waarna het verschilsignaal in de middenfrequentversterker verder wordt verwerkt en in een detectortrap wordt omgezet in audio. Veel superhets hebben een zelfoscillerende mengtrap (autodyne mixer), ziedaar hetzelfde als je een VCO-signaal aan een oscillerende VCF toevoert.

Moet eerlijk zeggen dat ik de theoretische uiteenzetting vanwege het taalgebruik niet helemaal kan volgen, maar het antwoord is ja
Het klinkt trouwens erg goed, en ook met iets minder dan zelfoscilatie. Ook de multimoog kan het vrij aardig bv
Vanwaar de forumnaam "minimoog"?

Back