geluid overlast topic.

en nog zijn er mensen die vinden dat de wereld nu beter is dan "vroeger", toen men nog normaal met elkaar omging en elkaar gedag zei en beleefd was in openbare gelegenheden
"normaal" heeft geen universele betekenis, en ik word liever genegeerd dan dat men enkel vriendelijk is voor de schone schijn.
En ja, er is nu een hele hoop dingen beter dan "vroeger"... en slechter ook.

ik vroeg laatst aan iemand van 60+ :

wat is er NU, buiten technische ontwikkelingen om, beter dan vroeger?

daar had hij geen antwoord op :)

nou 1910 is wel erg lang geleden, maar ik vraag me inderdaad af wanneer de kentering is geweest dat mensen asocialer en egocentrischer zijn geworden, in mijn jeugd (jaren 80) was dat nog niet, althans een stuk minder, het geval...

denk toch dat het een 21e eeuw ding is oa door internet, smartphones etc
kijk eens in een trein of waar dan ook, mensen kijken alleen nog maar op hun mobiel, allemaal in hun eigen wereld
Mensen zijn niet asocialer en egocentrischer geworden, ze waren dat al. Maar het begrip 'sociale controle' is geƫvolueerd.
Ik vind dat persoonlijk fantastisch - ik heb geen behoefte aan lastig gevallen te worden op het openbaar vervoer. Een trein dient om van punt A naar punt B te geraken, meer niet.

Mensen zijn niet asocialer en egocentrischer geworden, ze waren dat al. Maar het begrip 'sociale controle' is geƫvolueerd.
Ik vind dat persoonlijk fantastisch - ik heb geen behoefte aan lastig gevallen te worden op het openbaar vervoer. Een trein dient om van punt A naar punt B te geraken, meer niet.

Dat jij vriendelijke praatjes "lastig vallen" noemt zegt ook al heel wat.. Hoe oud ben je? :D

Ik woon in een grote flat en dan is harde muziek gewoon not done vind ik.

Toen de kinderen van de buren onder mij nog tieners waren kon ik altijd horen wanneer hun ouders op pad waren. Ik werd dan een klein halfuur op de laatste hit getrakteerd.
Dat kwam ook weer niet wekelijks voor, dus geen reden tot klagen voor mij.
Ook de occasionele feestjes met luide muziek vind ik niet zo erg, zeker niet als de bereidheid die van elkaar te verdragen wederzijds is.
Het vervelende van 'muziek bij de buren' is dat daar alleen de beats en bassen van over blijven en dat is op termijn heel vervelend.

Ik heb dan ook nooit de klachten van buren afgewacht, maar heb vanaf het begin met een koptelefoon gewerkt. Ik vind namelijk niet dat mijn buren mijn hobby maar moeten verdragen.
Ondertussen hebben we hier een hok vol herrieapparaten, maar niemand die daar last van heeft.
Die keren dat een vriend hier zang- en gitaarpartijen komt opnemen zorgen ook niet voor structurele overlast, maar ik zou me kunnen voorstellen dat een urenlange sessie vervelend kan zijn, dus meld ik dat vaak van tevoren.

Daarbij vind ik een koptelefoon ook nog eens prettig werken, temeer daar ik veel meer nuances hoor en ik minder wordt afgeleid door mijn omgeving. Bijkomend voordeel is dat muziek maken nu ook op elk moment van de dag of nacht kan plaatsvinden zonder dat ik daar iemand mee stoor.

37, waarom?
En, inderdaad, jouw "vriendelijk" is dat niet per se voor mij - en waarschijnlijk omgekeerd ook. Lang leve de variatie.

Ik snap je wel hoor. Ik heb ook niet altijd behoefte aan een praatje. Maar tegenwoordig lijkt oogcontact al te veel..

ik vroeg laatst aan iemand van 60+ :

wat is er NU, buiten technische ontwikkelingen om, beter dan vroeger?

daar had hij geen antwoord op :)

praktisch alles is tegenwoordig beter dan vroeger, maar veel mensen leven in het verleden en hebben alleen de hoogtepunten onthouden die ze meegemaakt hebben en vergeten dat elke levensfase andere belevenissen met zich meebrengt, daarom zie je ook veel oudere mensen (50+) vaak teruggrijpen naar hoe mooi hun leven was toen ze jong waren.

Maar dingen die nu beter zijn:
- gezondheidszorg
- welvaarts niveau
- kennis toegankelijkheden en deling
- onderwijs
- transport
- en ga zo maar door.

waar veel oude mensen over klagen is dat de omgangsvormen zo verslechterd zijn, maar die zijn helemaal niet verslechterd, ze zijn veranderd. Vroeger kende je een paar mensen en daar had je sporadisch contact mee (in de kroeg of bij een spelletjesavond thuis). Tegenwoordig zijn de contacten veel dynamischer en zijn de contactmomenten praktisch overal mogelijk. Zit je in de trein dan kun je gewoon met je kinderen of vrienden praten via facebook, whatsapp of een telefoon die daar gewoon werkt! Natuurlijk krijg je dan als antwoord dat dat niet echt is, want je moet face to face met iemand contact hebben om echt het gevoel over te kunnen brengen. Kan natuurlijk ook, want daar hebben we skype voor met video chat. Is ook echt handig als je zoon of dochter in australie woont en jij in utrecht.

Dan kom je bij de veel gehoorde opmerking dat er van de nieuwe generatie niets terecht gaat komen. Hoe vaak ik dat al wel niet van ouderen gehoord heb is ontelbaar. Daar ben ik het ook totaal niet mee eens, de nieuwe generatie ziet namelijk helemaal geen problemen meer, alles is mogelijk en hun manier van denken is ook compleet anders dan hoe de oude generatie dat doet. Daar zijn hele leuke use cases van overigens. Ze hebben bijvoorbeeld een groep jonge gamers hele ingewikkelde vraagstukken voorgelegd (zoals hongersnood, oorlogen, theologie problemen) en dat verpakt in concept vraagstukken. De inventieve oplossingen waarmee ze kwamen stonden haaks op de oplossingen die de professoren hadden bedacht en gaven een compleet nieuwe kijk op hoe dingen ook aangepakt konden worden. Natuurlijk waren het geen complete oplossingen, maar de richting was wel een frisse kijk op vastgeroeste patronen. Een aantal van deze presentaties zijn overigens via TED.com terug te vinden (alhoewel ik de precieze presentatienaam niet meer weet gezien de grote hoeveelheid presentaties die ik daar volg, maar er zijn erg interessante presentaties te vinden daar.)

Dus eigenlijk is het tegenwoordig allemaal niet zo slecht, je moet proberen in het heden te leven en daar de leuke elementen uit te halen. Dat is een veel betere levenswijze dan mijmerend over vroeger dat je toen een paar vrienden had waarmee je op een avond in 1990 zo heerlijk hebt staan raven en dat die tijd nooit meer terugkomt. Zonde om je huidige leven dan zo voorbij te laten gaan :D

Ik woon in een grote flat en dan is harde muziek gewoon not done vind ik.

Toen de kinderen van de buren onder mij nog tieners waren kon ik altijd horen wanneer hun ouders op pad waren. Ik werd dan een klein halfuur op de laatste hit getrakteerd.
Dat kwam ook weer niet wekelijks voor, dus geen reden tot klagen voor mij.
Ook de occasionele feestjes met luide muziek vind ik niet zo erg, zeker niet als de bereidheid die van elkaar te verdragen wederzijds is.
Het vervelende van 'muziek bij de buren' is dat daar alleen de beats en bassen van over blijven en dat is op termijn heel vervelend.

Ik heb dan ook nooit de klachten van buren afgewacht, maar heb vanaf het begin met een koptelefoon gewerkt. Ik vind namelijk niet dat mijn buren mijn hobby maar moeten verdragen.
Ondertussen hebben we hier een hok vol herrieapparaten, maar niemand die daar last van heeft.
Die keren dat een vriend hier zang- en gitaarpartijen komt opnemen zorgen ook niet voor structurele overlast, maar ik zou me kunnen voorstellen dat een urenlange sessie vervelend kan zijn, dus meld ik dat vaak van tevoren.

Daarbij vind ik een koptelefoon ook nog eens prettig werken, temeer daar ik veel meer nuances hoor en ik minder wordt afgeleid door mijn omgeving. Bijkomend voordeel is dat muziek maken nu ook op elk moment van de dag of nacht kan plaatsvinden zonder dat ik daar iemand mee stoor.

+1 :okdan:

Dus eigenlijk is het tegenwoordig allemaal niet zo slecht, je moet proberen in het heden te leven en daar de leuke elementen uit te halen. Dat is een veel betere levenswijze dan mijmerend over vroeger dat je toen een paar vrienden had waarmee je op een avond in 1990 zo heerlijk hebt staan raven en dat die tijd nooit meer terugkomt. Zonde om je huidige leven dan zo voorbij te laten gaan :D

Mag het ook beide gelijktijdig? genieten van het nu en af en toe mijmeren over de kroegavonden vroeger? Ik vaar daar wel bij. ;)

Mag het ook beide gelijktijdig? genieten van het nu en af en toe mijmeren over de kroegavonden vroeger? Ik vaar daar wel bij. ;)
:D groot gelijk!

Back