Hoeveel toetsen om te leren spelen?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Ik vraag dit niet op een piano forum, want dat zeggen ze vast 88 :)
Volstaan 66 toetsen? Of kan minder ook?
Merkte net dat mijn poly6 66 keys heeft - een nord lead 2x heeft er blijkbaar 'maar' 49, de sub 37 37 (maar dat is dan een 'bass doos' of hoe zie ik dat haha
Dus misschien volstaat dat al vaak?

vanaf hoeveel komt 't goed? 'gemiddeld' gezien natuurlijk…
Of is 't antwoord: lead speelt geen bass dus korter, niet zo laag nodig, ik zeg maar wat.

5 octaaf ( 61 toetsen ) met aanslaggevoeligheid
minimaal 8 voice polyfoon

als je tenminste met twee handen wilt leren spelen.
bij minder komen je handen elkaar tegen / zitten ze elkaar in de weg.
8 voice, omdat akkoorden al 3 nodig hebben en je zo redelijk het voicestealing en/of te duidelijk hoorbaar afkappen van noten ontloopt

Ik volg met 61 toetsen, aanslaggevoelig, voldoende polyfonie (8 of liefst veel meer). Zo heb ik het geleerd. OK, da's geen referentie. :) Maar met minder dan 61 zou ik echt niet tweehandig leren spelen.

Klinkske zoals je weet ben ik sinds kort aan het 'leren spelen'. Ik heb gekozen voor 88 toetsen (gewogen dan nog om de piano feel te hebben). Ervoor ging ik met 61 toetsen aan de slag en ook veel fun gehad hoor. Ik moet zeggen dat ik met de huidige lessen helemaal nog geen nood heb aan 88 toetsen maar dat ik het toekomstgericht gekocht heb.

Ik ben van de tussen versie: 76 (heb wel een 88 piano in de woonkamer). Maar ik mis niks aan mijn 76 toetsen op de xp80. En nee, het is (helaas) geen piano klavier. Maar op een 5 oktaafs klavier (61) kom ik echt te kort en op 76 niet.

meer is altijd fijner natuurlijk , evenals aftertouch, pianoklavier, pitch en modwheels , 128 voicespolyfoon etc.
maar ja, dan komt de financiële kant natuurlijk weer...

En daarom dus ook net een Kawai MP11 aangeschaft... Beste toetsenboard wat ik ooit heb bespeelt.....
Ik zeg 88 toetsen... Maar het is maar net wat je wilt leren.
Boer-er-licht-een-kip-in-het-water lukt heus op 37 toetsen...

Zou zeggen kijk naar 2e hands ensoniqs.. Relatief goed gewogen toetsen in hun 76 modellen en een hoop mogelijkheden incl goede klanken..

ik heb eigenlijk geen plaats voor iets groot, en de polysix staat hier al. Dus 't wordt leren op de polysix, of op een kleinere. Voor mijn neus momenteel een PCR300 - met een hand lukt Synthesia momenteel nog. Maar ik heb de grens al gezien in de 'easiest' song mode… Damn

Ik hoop eigenlijk wat te kunnen pleuren op een keyboard zonder na te denken, om te produceren. Het hoeft geen enorm spel te zijn, ik wil gewoon 'iets' kunnen doen los vd sequencer of DAW en hoop dat deze werkwijze (synthesia) me daarmee helpt.

Dus je hoeft niet per se met beide handen tegelijk te kunnen spelen? In dat geval volstaan 61 toetsen, misschien heb je aan 49 ook al wel genoeg. Aanslaggevoeligheid raad ik wel aan, het is nooit weg om dynamisch te kunnen spelen.

Verdiep je ook goed in toonladders en akkoordenleer en zo, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Of ga eens een jaar naar de muziekschool in de buurt?

Mijn voornaamste toetsenbord was jarenlang een 61 toetsen tellende CS6x en daarmee redde ik me uitstekend.
Toen ik daar een toetsenbord met 76 toetsen voor in de plaats kreeg voelde dat zoveel fijner dat ik voor het echte 'speelwerk' een 5-octaafs toetsenbord nu aan de kleine kant vind.
Hoe groter hoe beter zou ik zelf zeggen, maar een en ander wordt uiteraard ook door budget en ruimte bepaald.
Een klavier met 88 toetsen zou in mijn redenatie dus ideaal zijn, maar deze hebben meestal gewogen toetsen en daar houd ik dan weer niet van.

De speelbaarheid van een toetsenbord vind ik ook nogal eens verschillen, dus probeer ze waar dat mogelijk is uit (winkel, muziekschool, homestudio's).

5 octaven is echt wel genoeg; voor de zekerheid kun je een octaaf extra nemen, maar 88 toetsen lijkt me overkill. 4 is het absolute minimum vind ik. En aanslaggevoelig natuurlijk. Als je wilt leren spelen, zou ik dat met een pianogeluid doen, zodat je niet wordt afgeleid om de mooiste klank te maken.

Muziekschool is geen optie, ik werk volcontinu ploegen, weekend, feestdagen... Ben nu thuis, wanneer een normaal man werkt. Nog tot vrijdag, dan 7 keer werken, 2 thuis, 7 werken, enz. Ochtend, late nacht. Dus les tot 22u lukt met de vroege niet, moet je slapen, nacht werk je, late ook.
Ik vraag me wel af, als je verwend bent met een gewogen keyboard, dan hekel je vast laterspelen op de synth. En wegens geen ruimte, kan ik niet en gewogen spelen, en knoppen draaien op een vd synths.
Tenzij ik t bij mijn VA rack houd. Saai he. ��

Ik met twee maal drie-en-een-half (een orgel dus)

als je alleen maar losse basis partijen van popachtige muziek wilt (leren) inspelen, dan heb je aan 2 tot 2,5 of 3 octaven echt wel genoeg.
Een gemiddelde instrumentpartij van bas, melodie, akkoorden komt meestal niet buiten de twee octaven,
dus een heel klein keyboardje is ook al mee te werken. alleen moet er wel de mogelijkheid opzitten om keyboard-bereik omhoog of omlaag te transponeren naar een ander octaaf. minimaal wel 2 octaven omhoog en omlaag.
dit voor drum, bas en hogere partijen.

alleen bij hele weirde moderne harmonieen heb je meer octaven dan 2 nodig. of als je piano-achtige partijen speelt met duidelijke lage en hoge partij in resp. linker en rechterhand.

het valt dus eigenlijk best mee! :-)

Al dan niet 2e hands Studiologic lijkt een redelijke naam te hebben, maar ik lees ook defecten. Een dx7 had ook een geloofd keyboard? En anders toch maar beginnen met de polysix... Ik moet m telkens verplaatsen om te oefenen, want in de jaspers stand staat ie altijd te hoog. En dan huiver ik al... Hij is me zo dierbaar, hij is bijna mint...wil m niet beschadigen, en uiteraard is de verleiding er dan om knoppen te gaan draaien en dat schiet niet op om te leren haha

de dx7s of dx7II hebben fijne toetsenborden ( voor keyboard en synth's )
roland is iets lichter, maar ook erg prettig
te goedkoop en je hebt vaak wobbelen en tikken ...

eventueel kan je via advertenties op de muziekschool iemand aan huis laten komen of bij iemand thuis les krijgen. is wat flexibeler qua tijden.

Back