Hoeveel toetsen om te leren spelen?

Dank allen voor de raad. Ik ga even verder met synthesia, als ik merk dat ik te klein bezig ben herlees ik dit topic. En als ik me even kan motiveren ga ik eens op zoek naar les. Nu even niet, kater ��

:duivels:

kater.jpg

Cheers,
Exo. :mega:

Ik vraag dit niet op een piano forum, want dat zeggen ze vast 88 :)
Volstaan 66 toetsen? Of kan minder ook?
Merkte net dat mijn poly6 66 keys heeft - een nord lead 2x heeft er blijkbaar 'maar' 49, de sub 37 37 (maar dat is dan een 'bass doos' of hoe zie ik dat haha
Dus misschien volstaat dat al vaak?

vanaf hoeveel komt 't goed? 'gemiddeld' gezien natuurlijk…
Of is 't antwoord: lead speelt geen bass dus korter, niet zo laag nodig, ik zeg maar wat.

Ik geloof dat je je vraag niet duidelijk genoeg specificeert...
Ze klinkt me even vaag als: hoeveel wielen heb ik nodig om te kunnen rijden?

Om te leren spelen heb je minimum 12 opeenvolgende halftonen en een basisinzicht in harmonie nodig. Een transpose button is daarbij ook erg handig...
Of het dan 'goed' komt hangt puur af van je motivatie, engagement en je muzikale aanleg.

De deftigheid van spelen komt in eerste instantie uit je hoofd, buik & spiergeheugen. Een top instrument zal maar weinig bijdragen aan de kwaliteit van je idee. IMHO

Ik vraag dit niet op een piano forum, want dat zeggen ze vast 88 :)

Het aantal toetsen is vaak op basis van de formule n*12+1 waarbij n het aantal octaven is - dus 25, 37, 49, 61, 73. Er zijn uitzonderingen zoals 32 en 44 (SH-101 en Minimoog) en ze hoeven ook nog niet eens bij de C te beginnen.

88 is gelijk aan het aantal op een piano, maar er is nog een extra iets - 88 toetsen wil ook meestal zeggen dat de toetsen gewogen zijn terwijl die van 76 dat vaak niet zijn. M.a.w. met 76 wil je extra bereik maar niet extra gewicht, met 88 wil je de ervaring van een echte piano hebben.

Ik zeg zelf: minimaal 61. Eigenlijk is dat soms nog te weinig, maar als je een split opzet en de akkoorden/begeleiding links met het ene instrument speelt en een solo lead met de andere bots je in C niet zo snel tegen de rand aan - en je hebt bijna altijd een extra hand nodig om even een octaaf omhoog te gaan.

een nord lead 2x heeft er blijkbaar 'maar' 49, de sub 37 37 (maar dat is dan een 'bass doos' of hoe zie ik dat haha
Dus misschien volstaat dat al vaak?
De Lead is compact omdat je er eigenlijk niet op speelt zoals je op een gewone piano speelt. Je gebruikt 'm voor een bepaald soort instrument met een kleiner bereik dan een volledige piano. De Sub - tja, basbereik is eigenlijk geen goed argument maar een klein formaat houdt een synth betaalbaar en even snel octave+/- is tegenwoordig een heel stuk makkelijker dan vroeger.

Kijk hier eens naar: dit maakt wellicht wat duidelijk.

xz06NbD.gif

Oftewel: als je piano wil leren spelen zou je het bereik van een piano moeten hebben, en het liefst ook de aanslag. Gelukkig wordt er ook rekening gehouden met kleinere setups: http://www.roland.com/products/en/RD-64/ is compact maar nog steeds gewogen.

Punt is: als je muziek speelt die buiten je bereik valt merk je zelf dat je iets groters nodig hebt. Tegen de rand botsen is nooit leuk en kan je helemaal uit de muzikale flow halen.

Om te leren spelen heb je minimum 12 opeenvolgende halftonen en een basisinzicht in harmonie nodig. Een transpose button is daarbij ook erg handig...
Da's wel heel krap en slechts 12 maakt http://en.wikipedia.org/wiki/Inventions_and_Sinfonias_(Bach) een beetje lastig ;)

Een top instrument zal maar weinig bijdragen aan de kwaliteit van je idee. IMHO
Maar het is wel verdomd inspirerend om op een goed afgestelde piano te spelen, en de zekerheid dat je een consistent resultaat krijgt bij een bepaalde kracht in de aanslag is ook bevorderlijk voor 't leren.

sometimes i don't bother finishing my

Goed verstaander - half woo nodig.

Ik kan nog steeds niet spelen, als ik wat in me kop heb neurie ik dat in een recorder om het niet te vergeten en sommige dingen kom ik tegen door wel zelf simpele dingen in te spelen en dan midi te recorden en dan editten. Hoe dan ook als je het maar vast legt wat je in je kop hebt, en dan maar proberen na te spelen op keys of in mijn geval de pianoroll editten.

Geef mij maar een vleugel met ten minste 121 toetsen.
Dit is onzin natuurlijk als je bedenkt dat binnen de muziek die zich bedient van electronische instrumenten gebruik wordt gemaakt van meerdere opnamesporen en daarbij behorende technieken of meerdere keyboards die met linker- en rechterhand afwisselend bedient kunnen worden in een live situatie.
Om goed keyboards te leren spelen is een bereik van 4 octaven weliswaar beperkt doch voldoende om de slag te pakken te krijgen en veel te kunnen oefenen. Oefening baart kunst. Het is niet het instrument opzich dat de kwaliteit van de muzikant bepaalt. Want dat is slechts een extensie van mogelijkheden.

Minimalisme is leuk en aardig maar op 49 en kleiner wordt er vaker bespaard op kwaliteit. Vergelijk een Virus TI Keys maar met een Polar. Nou is alles met 88 ook niet ideaal, maar goed.

Ik heb een aantal jaar geleden een fantom g8 (ja 88 toetsen) gekocht.
Echt de beste investering om echt serieus te kunnen spelen.
Om te leren zou je synthesia kunnen gebruiken bijvoorbeeld, erg snel resultaat.
Maar ik denk dat het ook een kwestie van smaak is.

success in ieder geval.

Da's wel heel krap en slechts 12 maakt http://en.wikipedia.org/wiki/Inventions_and_Sinfonias_(Bach) een beetje lastig ;)

Maar het is wel verdomd inspirerend om op een goed afgestelde piano te spelen, en de zekerheid dat je een consistent resultaat krijgt bij een bepaalde kracht in de aanslag is ook bevorderlijk voor 't leren.

Dat is idd erg krap :) en je zal er geen "flight of the bumblebee" op leren spelen, laat staan 2 handen gebruiken.
Met de vraag te herlezen realiseer ik me dat ik een vergissing heb gemaakt om "vanaf hoeveel toetsen gemiddeld komt het goed?" te interpreteren als "wat is het absolute minimum aan toetsen dat je nodig hebt?"

Ik bedoelde eigenlijk dat de vraag "vanaf hoeveel toetsen..." weinig vertelt over de verwachtingen of doelstelling van klinkske. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden wat leren spelen kan inhouden. Jazz, klassiek, trance, solo, comping, zichtlezen, impro, of gewoon de juiste toonaard vinden & toepasbare akkoorden zoeken...

Om te pleuren op een keyboard zonder na te denken is 66 toetsen al meer dan genoeg en heb je die 22 toetsen extra niet nodig. Je steelt dan meer de show met je materiaal dan met je expressie. Een groot & goed klavier kan voor mij inspirerend zijn maar is niet noodzakelijk om te leren spelen of harmonie te begrijpen.

De vraag kwam eigenlijk omdat ik bezig was met synthesia of synthorial ff naam kwijt. Ik merkte dat de oefeningen plots over mijn keys gingen. Toe dacht ik dat ik weldra te kort ging komen qua toetsen als de oefeningen nog uitdagender zouden worden.

De vraag kwam eigenlijk omdat ik bezig was met synthesia of synthorial ff naam kwijt. Ik merkte dat de oefeningen plots over mijn keys gingen. Toe dacht ik dat ik weldra te kort ging komen qua toetsen als de oefeningen nog uitdagender zouden worden.
Hoeveel synths ken je die meer dan 61 toetsen hebben?

Mijn eerste post ' ik vraag het hier en niet op een piano forum' doelde daar al een beetje op.
Anyway. Mijn doel is om wat te kunnen improviseren en zoeken naar iets dat past bij een geluid. We denken ruim: sample, maar kan uiteraard ook gewoon een mono bak zijn met seq

Back